نشست مشترک وزیران خارجه اتحادیه اروپا و کشورهای عربی با محوریت سوریه

۲۳ آبان ،

نشست مشترک وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا با کشورهای عربی امروز (سه‌شنبه) در قاهره آغاز شد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، نشست مشترک وزیران امور خارجه کشورهای عربی و وزیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز با حضور اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب آغاز شد.

در مراسم افتتاحیه این نشست که در قاهره برگزار شد، عدنان منصور وزیر امور خارجه لبنان طی اظهاراتی اعلام کرد که هدف از برگزاری این نشست ایجاد پایه‌های همکاری محکم میان جهان عرب و اروپاست.

وی افزود: کشورهای عربی همواره برای ایجاد همکاری بیشتر با اروپا تلاش خواهند کرد.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا با اشاره به چالش‌ها و مشکلات منطقه خاورمیانه عنوان داشت: امیدوارم نشست امروز فرصتی برای گفت‌وگو و یافتن راهکارهای موثر برای حل مشکلات مشترک در منطقه باشد.

وی افزود: همانطور که وزیر خارجه لبنان نیز گفت اتحادیه اروپا نیز برای همکاری با اتحادیه عرب در خصوص مشکلات منطقه‌ای آماده است.

وی افزود: ما باید به تلاش‌های دو جانبه خود در حمایت از ملت سوریه و از سرگیری روند صلح و رسیدن به توافق درباره تشکیل دو کشور در مرزهای ۱۹۶۷ ادامه دهیم.

اشتون تاکید کرد: آنچه که در سوریه رخ می‌دهد، در نهایت تاثیرات منفی‌ را بر کشورهای منطقه خاورمیانه بر جای خواهد گذاشت.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز با تاکید بر اینکه نشست امروز وزیران خارجه اروپا و کشورهای عربی برای ایجاد مشارکت بیشتر میان اتحادیه اروپا و عرب است، خاطرنشان کرد: کشورهای عربی طی چند سال اخیر شاهد تحولات و بحران‌های بسیاری بودند، چنانکه اخیرا شاهد بودیم با تلاش‌های جوانان عرب برای آینده‌ای تازه، نظام حاکم در بعضی کشورهای عربی تغییر یافت، لذا مسوولیت‌های گروه‌های عربی، نسبت به پیش، تازهتر و سنگین‌تر شده است چراکه ما امروز با بحران‌ها و چالش‌های فراوانی از جمله اشغالگری‌های اسرائیل روبه‌رو هستیم.

العربی افزود: اسرائیل همواره با اقدامات خود تلاش‌های جامعه جهانی برای برقراری صلح را به شکست کشانده است لذا باید برای ملزم کردن مسوولان اسرائیل جهت پایبندی به قوانین بین‌الملل تلاش کرد.

العربی همچنین به مساله سوریه اشاره کرد و گفت: با گذشت ماه‌ها از آغاز درگیری‌ها در مناطق سوریه، همچنان شاهد ادامه موج خشونت‌ها در این کشور همسایه هستیم و این به خاطر خودکامگی نظامی است که جنگ علیه مخالفان نظام و کسانی که خواهان تغییر می باشند را آغاز کرده است.

دبیرکل اتحادیه عرب با اعلام اینکه نظام سوریه در ماه‌های اخیر در رویارویی با مردم این کشور از خشونت استفاده کرده، عنوان داشت: مخالفان سوریه امروز با تلاش فراوان موفق شدند ائتلافی را تشکیل دهند که اتحادیه عرب از آن حمایت کرده و برای آنها آرزوی موفقیت دارد.

وی تاکید کرد: گروه‌های مخالف سوری همگی باید از این ائتلاف حمایت کنند.

العربی همچنین بررسی چالش‌هایی از جمله وجود سلاح هسته‌یی و کشتار جمعی و نیز لزوم احترام به همه ادیان الهی را از جمله محورهای گفت‌وگو در نشست امروز وزیران خارجه عرب و اروپا دانسته و تاکید کرد که اتحادیه اروپا تاکنون تلاش‌های فراوانی برای مبارزه با تندروی‌ها در خصوص ادیان مختلف کرده است.

نشست مذکور پشت درهای بسته و بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.