نشست معارضان و دولت سوریه فردا در تهران

۲۷ آبان ،

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران:‌ نشست یک روزه نمایندگان معارضان و دولت سوریه فردا با حضور ۲۰۰ نفر در تهران برگزار می گردد.

علی اکبر صالحی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: این نشست یک گفتمان ملی است که در آن نخبگان، رؤسا و ریش‌سفیدان قبایل مختلف، مسئولان مذاهب و همچنین رؤسای طوایف و اقلیتهای مختلف سوریه و بخشی از معارضان که در مجموع حدود ۲۰۰ می شوند حضور خواهند داشت.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه معارضان دولت سوریه انسجام،‌همگرایی و وحدت ندارند گفت: بعضی از معارضان در داخل این کشور می باشند و بعضی دیگر در خارج از سوریه زندگی می کنند؛ بنابراین در این نشست بسیار به مفهوم معارضان و حکومت توجه نداریم و مد نظر ما گفتگوهای ملی سوریه است.
به گفته صالحی، علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه به نمایندگی از دولت این کشور در نشست تهران حضور خواهد داشت و نمایندگانی از برزیل و بعضی کشورهای دیگر که خواهان کمک به حل و فصل موضوع سوریه می باشند و همچنین مسافرتای خارجی مقیم تهران به نشست فردا دعوت شده اند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: شعار نشست فردا، “نه به خشونت و آری به دموکراسی” تعیین شده است و امیدواریم این نشست مقدمه‌ای برای برگزاری گفتمان فراگیر ملی و وسیع میان آحاد مختلف سوریه ازجمله معارضان با دولت این کشور باشد.
صالحی با تاکید بر اینکه راه حل برون‌رفت از بحران سوریه باید راه حل سوری-سوری و مسالمت‌آمیز باشد گفت: نشست تهران اقدامی ابتکاری است که با استقبال خوبی مواجه شده است و امیدواریم بیانیه پایانی نشست فردا تا آنجا که امکان دارد راه را برای گفتمان مسالمت‌آمیز میان معارضان و حکومت سوریه باز کند.

آماده مسافرت به غزه هستم

وزیر امور خارجه کشورمان از آمادگی خود برای مسافرت به نوار غزه به منظور رساندن کمکهای انساندوستانه و ابراز پیام همدردی ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران به مردم غزه خبر داد.
صالحی با اشاره به گفتگوهایش با خالد مشعل و رمضان عبدالله از رهبران گروههای فلسطینی گفت: در این گفتگوها تسلیت خود و ملت ایران را به خانواده‌های شهدای فلسطینی ابلاغ و اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران همچون قبل آماده است در همه زمینه‌ها به کمک برادران و خواهرانش در غزه بشتابد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به مقدماتی که برای مسافرت به غزه باید فراهم شود افزود: امیدواریم کشورهای دوست که می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند موافقتشان را برای رساندن ما به غزه اعلام کنند تا هرچه زودتر به همراه نیروهای جمعیت هلال احمر و کمکهای انساندوستانه در حجم گسترده به غزه برویم و به آلام برادران و خواهرانمان در این منطقه رسیدگی کنیم.
صالحی در ادامه با اشاره به اقداماتی که درخصوص محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه صورت گرفته است از جمله بیانیه محکومیت این رژیم در نشست وزرای سازمان همکاری اسلامی در کشور جیبوتی، از اقدامات متعارض غرب در قبال حوادث منطقه انتقاد کرد.
وی گفت: چگونه است که غربیها درخصوص سوریه اعلام می‌کنند که باید سلاح در اختیار معارضان قرار داد اما چنین حقی را برای مردم بی‌دفاع فلسطین قائل نمی‌شوند؟‌
رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در ادامه از کشورهای منطقه نیز انتقاد و تصریح کرد: چرا کشورهای منطقه برای ارسال کمکهای جدی در همه ابعاد آن به مردم غزه بسیج نمی‌شوند؟
رژیم صهیونیستی از هفته قبل حملات زمینی و هوایی به نوار غزه را آغاز و تاکنون شمار بسیاری از مردم بی‌دفاع این منطقه را به شهادت رسانده و مجروح کرده است.


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.