نشست وزیران خارجه کشورهای عربی درخصوص غزه/”شورای امنیت به وظیفه‌اش عمل کند”

۲۸ آبان ،

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب با برگزاری نشستی ضمن محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه خواهان متوقف شدن فوری حملات این رژیم علیه ساکنان این شهر شدند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه اماراتی الخلیج، جمعی از وزیران امور خارجه کشورهای عربی با برگزاری نشستی در مقر اتحادیه عرب در قاهره ضمن حمایت از تلاش‌های دولت مصر برای ایجاد آتش بس در نوار غزه حملات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه را که در پی آن ده‌ها تن به شهادت رسیده و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند به شدت محکوم کردند.

حاضران در این نشست همچنین خواهان متوقف شدن فوری حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه شده و این اقدام رژیم صهیونیستی را متناقض با اصول قوانین بین‌المللی حقوق بشر و وحشیانه توصیف کردند.

شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب در نشست فوری خود اعلام کردند که مسئول اصلی خسارات و تلفات مالی و جانی فلسطین، اسرائیل است.

حاضران همچنین از بین بردن فوری محاصره نوار غزه و اجرای تصمیمات اتحادیه عرب در این زمینه را خواستار شدند.

هیات دیپلماتیک کشورهای عربی اعلام کرد که تصمیم‌های اتحادیه عرب در این خصوص شامل درخواست توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی، حمایت کامل کشورهای عرب از نوار غزه، اتخاذ اقدامی فوری برای متوقف شدن اقدامات خصمانه علیه فلسطین، تشکیل هیاتی از کشورهای عربی با حضور نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب و وزیران خارجه داوطلب کشورهای عربی برای مسافرت به غزه جهت همبستگی با ملت فلسطین و ارزیابی میزان خسارت‌های حملات اسرائیل است.

این منبع افزود: در تصمیمات اتخاذ شده از سوی اتحادیه عرب بر اهمیت تحقق آشتی ملی در فلسطین به عنوان امری ضروری در رویارویی با دشمنی‌های اسرائیل و فراهم کردن حمایت کامل از رهبران فلسطین برای رفتن به مجمع عمومی سازمان ملل تاکید شده است.

بنا به نقل از این منبع در این نشست تصمیم گرفته شد تا از شورای امنیت خواسته شود به مسئولیت‌های خود به منظور حفظ صلح و امنیت جهان و اتخاذ تدابیر لازم جهت متوقف کردن حملات اسرائیل به نوار غزه و حمایت بیشتر از ملت فلسطین عمل کند.

همچنین بر لزوم ارائه کمک‌های پزشکی و بشردوستانه به ساکنان فلسطینی نوار غزه و فراهم کردن امکانات لازم جهت انتقال مجروحان به بیمارستان‌های کشورهای دیگر نیز در این تصمیمات تاکید شده است.

پیشتر دبیرخانه اتحادیه عرب پیش نویسی را به وزیران امور خارجه عضو این اتحادیه در خصوص پیامدهای حملات اسرائیل به غزه ارائه داده و در آن خواهان حمایت بین‌المللی از ملت فلسطین و رهبران و ارزش‌های این سرزمین شد.

در این پیش نویس از وزیران خارجه کشورهای عربی خواسته شده بود تا برای اتخاذ تصمیمی جدی جهت مجازات مسئولان سیاسی و نظامی اسرائیل به خاطر این حمله وحشیانه وارد عمل شوند.

در همین جهت برکات الفرا، سفیر فلسطین و نماینده دائم فلسطین در اتحادیه عرب نیز به نوبه خود اعلام کرد: هیات فلسطینی از وزیران خارجه عرب می‌خواهد حمله وحشیانه اسرائیل بر اهالی غزه را فورا محکوم و اقدامی جدی در خصوص آن اتخاذ کنند.

همچنین حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر قطر نیز با تاکید بر لزوم بازنگری بر روند صلح خاورمیانه از کشورهای عربی خواست تا به تعهدات مالی خود در خصوص کمک به ملت فلسطین عمل کنند.

نخست‌وزیر قطر در ادامه کشورهای عربی را به اقدامی جدی برای ممانعت از ادامه حملات رژیم صهیونیستی و عدم اکتفا به صدور بیانیه‌های محکوم کننده در این خصوص فرا خواند.

این مسئول قطری در ادامه تاکید کرد: باید به طور کامل در روند صلح و تعامل با روند صلح بازنگری شود چرا که موضع جهان عرب در حال حاضر بیش از هر چیز نیازمند بازنگری و سیاستی روشن برای تعامل با وضعیت ممکن است.

همچنین عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان نیز به نوبه خود از رئیس نشست وزیران خارجه عرب خواست تا برای پایان دادن به این اقدامات رژیم صهیونیستی اقداماتی در سطح دیپلماتیک از جمله اخراج سفیران این رژیم و قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل را اتخاذ کنند.

محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر هم در ادامه با تاکید بر لزوم بازنگری در سیاست‌های کشورهای عربی و جامعه جهانی نسبت به روند صلح خاطرنشان کرد: مصر در برابر اقدامات اسرائیل علیه ساکنان نوار غزه دست روی دست نخواهد گذاشت.

وی اعلام کرد: مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح جهت ارسال کمک‌های انسانی به ساکنان غزه تلاش می‌کند.

یاسر علی، سخنگوی محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر نیز تاکید کرد که مصر برای آغاز جنگ علیه اسرائیل تلاش نمی‌کند اما برای دستیابی به راهکاری فوری و عادلانه که مورد توافق دو طرف باشد تلاش خواهد کرد.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در اظهارات خود در آغاز این نشست بر لزوم بازنگری در سیاست‌های کشورهای عربی و گزینه‌های پیش رو برای حل و فصل اختلافات فلسطین و اسرائیل تاکید کرد.

العربی همچنین حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را جنایات جنگی توصیف کرد که بدون مجازات از آن گذر نخواهد شد.

وی افزود: تا وقتی که اسرائیل به اشغالگری‌های خود ادامه دهد هیچ امنیت و ثباتی در منطقه حاکم نخواهد شد.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین اتخاذ موضع جدی را در این خصوص خواستار شد.

العربی در ادامه به اقدامات کمیته چهار جانبه صلح درخصوص حل و فصل اختلافات فلسطین و رژیم صهیونیستی اشاره کرده و گفت: ما حق داریم که درباره فایده ادامه فعالیت‌های در خصوص روند صلح سوال کنیم و بپرسیم از کدام صلح صحبت می‌کنید، در حالی که جامعه جهانی و اعضای شورای امنیت برای آوردن توجیه و بهانه‌های واهی در خصوص اقدامات رژیم اشغالگر اسرائیل پا فشاری می‌کنند.

در این نشست فوق العاده که به ریاست عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان و به درخواست مصر و فلسطین جهت بررسی پیامدهای حملات رژیم صهیونیستی به غزه برگزار شده بود، میثاء سالم الشامسی، رئیس هیات اماراتی حاضر در این نشست نیز خاطرنشان کرد: دولت امارات طی چند روز قبل حملات اسرائیل به نوار غزه و تحولات این شهر را با نگرانی و از نزدیک بررسی کرده و این اقدام وحشیانه اسرائیل را محکوم می‌کند.

وی همچنین از جامعه جهانی خواست تا ضمن اتخاذ موضع جدی به مسئولیت‌های خود در این خصوص عمل کند.

الشامسی در ادامه شورای امنیت را به عمل درخصوص تعهداتش جهت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی فراخواند.

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین نیز در اظهارات خود در نشست فوق العاده وزیران خارجه عرب با اعلام اینکه اعراب امروز همان اعراب قبل نیست از کشورهای عربی خواست تا به مسئولیت‌های خود در قبال وضعیت غزه و سایر اراضی اشغالی فلسطین عمل کنند.

رفیق عبدالسلام‌، وزیر امور خارجه تونس نیز به نوبه خود حمایت از موضع مصر در تلاش برای پایان دادن به وضعیت غزه را خواستار شد.

وی همچنین پیشنهاد تشکیل هیاتی از وزیران خارجه عرب برای مسافرت به غزه را نیز ارائه داد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.