نشست وین برگزار شد / سلطانیه: مذاکره با آژانس با پیشرفت‌هایی همراه بود

 به گزارش خبرآنلاین، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد ازپایان نشست ایران و آژانس به خبرنگاران گفت: «بدون شک پیشرفت‌هایی حاصل شدند اما بعضی از اختلاف‌ها همچنان پابرجا هستند».سلطانیه از نشستی سخن می گفت که رسانه ها نام «چهار راه دیپلماتیک وین» را برای آن برگزیده اند. 

فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، نوشت: «هرمان ناکارتس»، معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از مذاکره با هیئت ایرانی در وین گفت:«مذاکرات امروز فشرده بودند اما اختلاف‌های مهمی بین ایران و آژانس وجود دارد که باعث شد به توافق دست پیدا نکنیم».

اشاره ناکارتیس در خصوص نرسیدن دو طرف به توافق به درخواست هایی مربوط می شود که آژانس درباره بازدید از پارچین دارد.

 کشورهای غربی ادعا می‌کنند که ایران در سایت پارچین فعالیت‌های هسته‌ای مشکوک دارد اما تهران می‌گوید بازرسان آژانس در صورت توافق بر «چارچوبی مشخص» که در آن انتظارات و تعهدات دو طرف لحاظ شده باشد اجازه خواهند داشت از هر محلی که مورد نظرشان است بازدید به عمل آورند. ایران پیش از این هم با آژانس در خصوص بازدید از پارچین همکاری داشت. «ناکارتس» پیش از آغاز این مذاکرات گفته بود در نشست پیش رو بار دیگر درخواستش برای دسترسی به سایت پارچین را تکرار می‌کند.

خوشبینی سلطانیه اگر چه کمی با چاشنی دیپلماسی همراه است ، اما نشان می دهد ایران قصد کوتاه آمدن در مذاکراتش را ندارد.

نماینده ایران در آژانس به خبرنگاران گفته است: «این موضوع، بسیار پیچیده است… مسائل مربوط به امنیت ملّی یک کشور موضوع بسیار ظریفی است. اما باید بگویم ما داریم رو به جلو حرکت می‌کنیم… ما این فرایند را ادامه می‌دهیم تا سرانجام روزی به چارچوبی که مورد توافق طرفین باشد دست پیدا کنیم».

در همین حال ناکارتیس معاون دبیر کل  که ریاست هیئت مذاکره کننده با ایران را نیز به عهده داشت، افزود: «در حال حاضر برای برگزاری جلسه‌ای دیگر، برنامه‌ای نداریم».

/۲۷۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.