نشست کارشناسان ایران و ۱+۵ در استانبول؛ آیا تحریم ها لغو می شود؟

خبرگزاری آریا-نشست کارشناسان ایران و گروه پنج به علاوه یک فردا (سه شنبه) در استانبول ترکیه برگزار می‌شود.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا، پس از دور سوم مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک که به مدت ۲ روز در تاریخ ۱۸ و ۱۹ ژوئن ۲۰۱۲ در مسکو پایتخت روسیه برگزار شد،دو طرف توافق کردن نشست کارشناسی سوم ژوئیه ۲۰۱۲ در استانبول ترکیه برگزار شود.
قرار است در این نشست مواضع ۲ طرف از نظر فنی مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد.
همچنین بر اساس توافقات صورت گرفته پس از مذاکرات استانبول، نشست معاونان نیز در دستور کار دو طرف است.
 
تحلیل آریا:
در حالی قرار است فردا در استانبول، نشست کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ آغاز شود که هفته گذشته دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران در نامه ای به مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت وگوهای گروه ۱+۵ با ایران ، درباره پیامدهای دوری از منطق در گفت وگوها و به کارگیری از ابزارهای نامشروع در قبال ملت ایران، به کشورهای غربی هشدار داد.
“سعید جلیلی” دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران پنجشنبه شب در نامه ای به خانم کاترین اشتون ، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به مبانی استدلالی و منطقی پیشنهادهای ایران و نیز ارزیابی مستدل و دقیق پیشنهاد گروه ۱+۵ در گفت وگوهای مسکو ، تاکید کرد ایران مانند گذشته آمادگی دارد به سهم خود در ابتکار عمل هایی که بتواند گفت وگوهایی موفق و رو به جلو را هدایت کند همچنان مشارکت داشته باشد.
مقامات ایران همواره برای حل موضوع هسته ای و رفع آنچه برای غربی ها در این فرایند سوء تفاهم وجود دارد ، حسن نیت خود را نشان داده و برای گفت وگوهای سازنده اعلام آمادگی کرده است.
ایران در مذاکرات با گروه پنج به علاوه یک جدی است و به عنوان ابزار تاکتیکی به گفت وگوها نگاه نمی کند و همواره معتقد است روند مذاکرات باید “برد- برد” باشد و در قالب همین چارچوب، “اقتدار ایران”، “برخورد منطقی” و “ابتکار عمل” ، ۳ راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات است.
با مرور اجمالی روند مذاکرات اخیر ایران و گروه پنج به علاوه یک (از استانبول تا مسکو) می توان رویکرد غیرمنطقی و جدی نبودن طرف مقابل را در گفت وگوها مشاهده کرد . در مذاکرات استانبول-۱ طرف مقابل با پافشاری بر چند موضوع غیرمنطقی ، از پذیرش حق استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته ای ،خودداری می کرد.
اما پس از پافشاری ایران بر حقوق هسته ای خود بر اساس معاهده منع تولید و گسترش سلاح های هسته ای NPT ، خانم کاترین اشتون در جریان مذاکرات استانبول -۲ ، تاکید کرد که به حقوق هسته ای ایران در چارچوب NPT ، پذیرش اصل عمل متقابل و نیز کنار گذاشتن اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل از پیش شرط مذاکرات احترام می گذارد.
با تغییر رویکرد غرب مذاکرات در بغداد ، پایتخت عراق ادامه پیدا کرد و گروه پنج به علاوه یک، پیشنهادی را ارائه کرد و انتظار داشت که جمهوری اسلامی ایران آن را بپذیرد اما هیات مذاکره کننده ایران مقابل پیشنهاد گروه پنج به علاوه یک ، پیشنهاد ۵ محوری را مطرح کرد.
پیشنهاد گروه پنج به علاوه یک با توجه به تاکید خانم اشتون در مذاکرات استانبول -۲ بر احترام گذاشتن به حقوق هسته ای ایران بر اساس NPT ، توقف غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم ، تعطیلی سایت هسته ای فردو (استان قم / جنوب تهران) و انتقال اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده به خارج از ایران بود که باردیگر این پیشنهاد نشان داد طرف مقابل در گفت وگوها جدی نیست و موضوع هایی فراتر از معاهده های بین المللی مطرح می کند.
اما ایران که همواره جدی بودن خود را در مذاکرات ثابت کرده است ، پیشنهاد ۵ محوری خود را در نشست بغداد با تاکید بر به رسمیت شناختن حق استفاده صلح آمیز هسته ای ایران ، همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعتماد سازی، همکاری هسته ای و بررسی موضوع های مهم منطقه ای ، ارائه کرد.
در مذاکرات مسکو هم گروه پنج به علاوه یک برخی درخواست های غیر منطقی خود را از جمله توقف غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد در ایران را مطرح کرد اما سرانجام پس از دو روز مذاکره فشرده، در نشست مسکو توافق شد نشست کارشناسی (سوم ژوئیه ۲۰۱۲ در استانبول) برگزار شود تا موضوع ها کارشناسی تر بررسی شود.
با توجه به فرایند گفت وگوها از استانبول تا مسکو و رویکرد غیر اصولی و غیرمنطقی غرب در قبال آن نشان می دهد که استمرار گفت و گوهای موفق و رو به جلو صرفا در وضعیتی ممکن است که در چارچوب “راهبرد همکاری” و در پی جلب اعتماد ایران باشد.
مسوولان ایران بارها تاکید کرده اند اگر طرف مقابل به دنبال موفقیت آمیز بودن مذاکرات است ، باید به حقوق هسته ای ملت ایران احترام بگذارد و تجربه ثابت کرده است که استفاده از راهبرد گفت وگو و تهدید، مردم ایران را به عقب نشینی مجبور نخواهد کرد.
در همین حال چند روز پیش نماینده دائم ایران درسازمان ملل به برخی از اعضای گروه پنج به علاوه یک هشدار داد درباره اراده ایران برای ادامه غنی سازی اورانیوم و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای دچار اشتباه محاسباتی نشوند.
«محمد خزاعی»در نشستی خبری با خبرنگاران مستقر درسازمان ملل با بیان اینکه تمامی گزارشهای آژانس بین المللی انرژی اتمی انحراف نداشتن برنامه های هسته ای ایران را تایید می کند، گفت تمام مراکز هسته ای ایران اعم از “فردو”،” نطنز” و “اصفهان” زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت می کند.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه تهران آماده همکاری برای رفع شبهات احتمالی است،گفت، با این وجود هرگونه فشار بر ایران بر اساس موصوع هسته ای و تبدیل آن به یک مسئله سیاسی غیر قابل پذیرش خواهد بود.
خزاعی با اشاره به تلاش برخی کشورهای غربی برای تشدید فشارها بر ایران با استفاده از ابزار تحریم تصریح کرد،ملت ایران درطول ۳۰ سال گذشته به خوبی آموخته است چگونه با تحریم ها مقابله کند،ما از حق خود نمی گذرد.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت،هیچ کس درباره زرادخانه های آنان صحبت نمی کند اما همواره درباره ایران که هیچ سلاح هسته ای دراختیار ندارد، صحبت می شود و این مسئله گویای سیاسی بودن موضوع هسته ای ایران است.

این گزارش در حالی است که روز جمعه هفته گذشته وزیر امور خارجه آلمان در تماس تلفنی با وزیر امورخارجه ایران ، درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات تهران و گروه پنج به علاوه یک و وضعیت منطقه ، گفت و گو کرد.
«گیدو وستروله» وزیر امورخارجه آلمان و «علی اکبرصالحی » وزیر امورخارجه ایران روز جمعه ، در این گفت و گوی تلفنی، بر ادامه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج به علاوه یک تا رسیدن به نتایج ملموس تاکید کردند.
وزیر امورخارجه ایران درباره مذاکرات اخیر در مسکو گفت،هیات جمهوری اسلامی ایران با آمادگی کامل و ابتکارهای سازنده ای در نشست مسکو شرکت کرد و اگر گروه پنج به علاوه یک، واکنش های لازم را در قبال آن نشان می داد ، زمینه برای برداشت گام های مهم به سمت جلو فراهم می شد.
وزیران امورخارجه ایران وآلمان در عین حال ابراز امیدواری کردند که نشست کارشناسی آتی ایران و گروه پنج به علاوه یک در استانبول ترکیه بتواند زمینه پیشرفت مذاکرات در سطوح بالاتر را فراهم کند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که اتحادیه اروپا هفته گذشته با صدور بیانیه ا ی اعلام کرد به خاطر آنچه عدم پیشرفت مذاکرات هسته ای با ایران، توصیف شده است ؛ ممنوعیت واردات نفت از ایران از اول ماه ژوئیه را اجرا می کند .
۲۳ ژانویه سال جاری میلادی، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ممنوعیت عقد قراردادهای جدید واردات نفت از ایران رای دادند.
لغو قرار دادهای قبلی خرید نفت و اعمال ممنوعیت هایی در مورد بیمه گزاران اتحادیه اروپا برای صدور بیمه نامه حمل و نقل نفت ایران از مواردی که البته از هفته ها قبل ، اجرای انها با چالش هایی همراه بوده است .

اکنون اتحادیه اروپا در حالی تحریم نفتی ایران درا به اجرا گذاشته است که دور سوم مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ اخیراً در مسکو برگزار شد و نشست کار شناسان نیز قرار است فردا در استانبول آغاز شود.
ادامه این روند نشان می دهد غرب حاضر نیست در مشی سیاسی و رفتار غیر متعارف خود که با تحریم ابعاد گسترده تری یافته است ؛ تغییری ایجاد کند . البته تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران که از اول ژوئیه، آغاز شد، مشتریان نفت ایران، از جمله چین، هند، ژاپن و کره جنوبی را با چالش های جدی مواجه کرده است.

همانطور که دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران هم در نامه خود به خانم اشتون تاکید کرده است مسوولیت هر گونه لطمه به روند گفت وگوهای سازنده با استفاده از راهبرد گفت وگو و تهدید و اعمال تحریم ها از جمله تحریم نفتی اتحادیه اروپا از اول ژوئیه ۲۰۱۲ ، متوجه غرب است که ابزارهای غیر مشروع را جایگزین منطق در گفت وگوها می کند.
حال باید دید اقدام جدید غرب علیه ایران در وضعیتی که در روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ تاکید بر اعتماد سازی دو طرفه است، مسیر مذاکرات هسته ای تهران و غرب را به کدام سو خواهد کشاند؟

 

 

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.