نصب موتور بازی Steam در لینوکس

۱۰م دیماه ،

مدت‌ها بود که جامعه‌ی کاربران گنو/لینوکس از نبود یک موتور بازی قدرتمند در سیستم عامل‌های خود رنج می‌بردند و نمی‌توانستند مانند کاربران ویندوز یا مک بازی مورد علاقه‌ی خود را روی توزیع لینوکس خود نصب کنند، تا این که چندی پیش شرکت Valve که از پیشتازان صنعت بازی‌های رایانه‌ای و از اولین تولیدکنندگان موتور بازی (Game Engine) است در بیانیه‌ی رسمی خود اعلام کرد که قصد دارد به زودی نسخه‌ی بومی شده‌ی موتور بازی Steam را برای لینوکس منتشر کند. قدرت این موتور بازی به حدی بالا است که شرکت‌های بزرگی مانند Sega و THQ و ۲K و Ubisoft بازی‌های خود را مبتنی بر آن می‌سازند. شرکت Valve جهت انتشار یافتن نسخه‌ی بتا از سیستم عامل اوبونتو استفاده کرده است که در ادامه نحوه‌ی نصب Steam روی اوبونتو را توضیح می‌دهیم.

حداقل سیستم مورد نیاز

  • Pentium 4 با قدرت پردازش ۱GHZ یا Athlon XP1500
  • ۵۱۲MB حافظه‌ی RAM
  • کارت‌های گرافیک NVIDIA سری ۶ به بالا، Intel HD 3000 یا AMD سری ۵ به بالا
  • حداقل ۵ گیگابایت حافظه‌ی جانبی (Hard Disk)

نصب

  1. برنامه‌ی نصب Steam را دانلود کنید.
  2. با کلیک کردن بر روی فایل دانلود شده، Ubuntu Software Center به صورت پیش فرض اقدام به نصب آن می‌کند که در ابتدا یک فایل ۱۲ مگابایتی را دانلود کرده و پس از آن با توجه به کارت گرافیکی که روی سیستم شما نصب است اقدام به دریافت آخرین به روزرسانی برای آن کارت گرافیک می‌کند (این به روزرسانی برای سیستم من حدود ۱۲۰ مگابایت بود). لازم به ذکر است که شرکت Valve با NVIDIA و AMD و Intel همکاری نزدیکی دارد و از OpenGL به جای Direct3D در موتور بازی خود استفاده می‌کند.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر شما از کارت‌های گرافیک قوی در سیستم خود استفاده می‌کنید جهت به روزرسانی آن‌ها می‌توانید از قسمت System Settings به Additional Hardware Drivers رفته و از آن‌جا عملیات به روزرسانی کارت گرافیک را انجام دهید. برای نمونه، در کارت‌های گرافیک NVIDIA باید بسته‌ی nvidia-experimental-beta را دانلود کنید. در کارتهای گرافیک AMD و ATI بسته‌ی fglrx-experimental-beta و برای کارت‌های گرافیک Intel از مجموعه فرمان‌های زیر استفاده کنید:

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade

دستور آخر سبب می‌شود که توزیع اوبونتو برای سیستم شما به نسخه‌ی ۱۲.۱۰ به روزرسانی شود.

[منبع]

پیشنهاد می‌شود بخوانید:

آی کلاب
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.