نصب پنجاه هزار تُن فیلتر برای کاهش آلاینده‌های هوا

مدیر مرکز کنترل آلاینده‌های هوای جهاد دانشگاهی علم ‌و صنعت درباره بخشی از فعالیت‌های این مرکز گفت: هم اکنون قریب به پنجاه هزار تن فیلتر نصب شده جهاد دانشگاهی مشغول غبارگیری در صنایع مختلف معدنی (سیمان،مس،فولاد و …) و غیر معدنی است.

مهندس محمد سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نیاز به طراحی و ساخت تجهیزات کنترل آلاینده‌های هوا برای صنایع گفت: صنایع مختلف و به خصوص صنایع معدنی نیاز به تجهیزاتی دارند تا غبارهایی را که از فعالیت آن‌ها منتشر می‌شود را جذب کنند. از آنجا که این غبارها بسیاری از مراحل تولید مثل خُردایش، تغلیظ و یا کوره ها را گذرانده‌اند بنابراین جذب و بازگرداندن آنها ضمن کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، مصرف انرژی را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. جذب این غبارها سیستم‌های مختلفی دارد که معروفترین آنها عبارت از الکتروفیلترها، فیلترهای کیسه‌ای و اسکرابرها هستند که هر کدام از این سیستم‌ها در صنایع مختلف کاربردهای خود را دارند.  غبار جذب شده در نهایت توسط سیستم‌های مختلف خشک یا تر به محل مورد نظر منتقل می‌شود.

سلیمی با بیان این که حدودا ۲۳ سال است که پروژه‌های این حوزه به صورت جدی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت در حال انجام است گفت:  البته طرح‌های تحقیقاتی اولیه قبل از آن شروع و به نتیجه رسید و کماکان نیز واحدهای تحقیق و توسعه مشغول هستند. پروژه‌های اولیه این طرح در سال‌های ۷۶-۷۷ با تعمیرات و نگهداری الکتروفیلترهای سیمان تهران آغاز شد و به تدریج  با انتقال و توسعه تکنولوژی به پروژه‌های بزرگتر تسری پیدا کرده است و در همین راستا به منظور اتصال به تکنولوژی‌های مدرن دنیا با شرکت FLSAirtech  دانمارک شروع به مذاکره کرده و پس از توافق، اولین پروژه به صورت مشترک در سیمان داراب آغاز شد. در آن سال، بخش اعظم پروژه بر عهده آن شرکت بود. به تدریج تکنیک و فناوری‌های ساخت قطعات و نحوه نظارت بر آن کسب شد به گونه‌ای که مجموعه قادر به تولید قطعاتی با تایید شرکت FLSAirtech شد. این امر علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، وابستگی جهاد دانشگاهی را به بیرون از مجموعه کمتر می‌کرد.

وی افزود: به موازات آن، بحث‌های فنی مهندسی نیز توسعه داده شد و نهایتا پس از تلاش مستمر، دانش فنی، مهندسی پایه و تفصیلی این کار نیز کسب و بدین ترتیب چرخه این فعالیت کامل شد.

مدیر مرکز کنترل آلاینده‌های هوای جهاد دانشگاهی علم ‌و صنعت خاطر نشان کرد: هم اکنون قریب به پنجاه هزار تن فیلتر نصب شده جهاد دانشگاهی مشغول غبارگیری در صنایع مختلف معدنی (سیمان،مس،فولادو …) و غیر معدنی است. بخشی از مهمترین این پروژه‌ها عبارتند از: طراحی، ساخت و نصب الکتروفیلترهای بزرگترین پروژه بهینه‌سازی سیمان در کارخانه سیمان آبیک،  الکتروفیلترها و فیلترهای کیسه‌ای خط هشتم سیمان تهران، پروژه جایگزینی بگ هاوس بجای الکتروفیلتر موجود در سیمان بهبهان همراه با تجهیزات جانبی مرتبط، بهینه‌سازی و نوسازی الکتروفیلترهای شرکت مس سرچشمه و خاتون آباد و همچنین بزرگترین الکتروفیلتر خاورمیانه به اندازه دو میلیون متر مکعب در سایت گندله سازی سه چاهون یزد.

سلیمی با اشاره به فعالیت‌های صادراتی این مجموعه گفت: در حوزه صادرات نیز در سال ۱۳۸۵ اولین پروژه‌ را در رقابت با شرکت های معتبر اروپایی در عراق برنده شدیم که در زمان مقرر طراحی و ساخت آن به اتمام رسید و پس از نصب نیز با موفقیت در حال کار است. در ترکمنستان هم پروژه موفق دیگری انجام شد و کماکان نیز در بازارهای کشورهای اطراف نیز به دنبال فرصت‌هایی مشابه هستیم.

وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر همکاری جهاد دانشگاهی علم وصنعت با شرکت FLS دانمارک بیان کرد: به محض اعمال تحریم‌ها شرکت FLSAirtech  همکاری را متوقف و دیگر پاسخگو نبود ولی با اتکا به دانش داخلی مشکلات را گرچه سخت ولی قابل حل می نمود.

مدیر مرکز کنترل آلاینده‌های هوای جهاد دانشگاهی علم ‌و صنعت در بخش پایانی سخنان خود درباره عوامل موفقیت جهاد دانشگاهی در طول سالیان گذشته گفت: به نظر من اول وجود خودباوری در نیروهای جهاد دانشگاهی و تلاش مستمر در جهت ارتقای دانش مورد نیاز صنعت و دوم ریسک‌پذیری مدیرانی که مخاطب توانمندی مجموعه‌های دانش بنیان همچون جهاد هستند و پس از بررسی اطمینان کرده و جسورانه پروژه ها را واگذار می‌کنند، از مهمترین عوامل این موفقیت هستند. جهاد دانشگاهی علم و صنعت مفتخر است که در بسیاری از صنایع بزرگ در این حوزه همکاری داشته و علیرغم چالش‌های فراوان یک پروژه ناموفق نداشته است و در هر جایی که مشکلی حادث شده با همکاری فنی مشترک و مثمر با مدیران و متخصصان کارفرماهای محترم مشکلات را مرتفع کرده  است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.