نصب کنتورهای هوشمند برای جلوگیری از سرقت گاز/ اولویت با مشترکان تازه و پرمصرف

۱۱م آذر ،

abdolvahed mirzazadeh-11-2-1.jpg

معاون وزیر نفت از نصب کنتورهای هوشمند برای جلوگیری از سرقت گاز خبر داد و گفت: این کنتورها به تدریج با کنتورهای معمولی تعویض می‌شوند.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اگرچه شرکت ملی گاز اعلام کرده است که با اقدامات صورت گرفته کسری ۱۲ میلیارد مترمکعبی گاز به ۵ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است، اما با توجه به افزایش بهاء گاز بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش مصرف گاز در فصل زمستان سرقت گاز هنوز وجود دارد.

بر همین اساس جواد اوجی از نصب کنتور‌های هوشمند گاز در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ۵۰ هزار کنتور‌ هوشمند در مناطقی از تهران و چند استان دیگر به صورت آزمایشی نصب شده است و در حال طی کردن تست‌های میدانی است.

وی اندازه‌گیری دقیق، قابل دستکاری نبودن، خواندن از راه دور (از مرکز دیسپچینگ) و جلوگیری از سرقت گاز را از جمله مزایای نصب این نوع کنتور‌های هوشمند عنوان کرد.

وی با تایید این موضوع که در حال حاضر سرقت گاز در کشور وجود دارد، گفت: اگر چه میزان سرقت گاز بسیار اندک است اما با استفاده از کنتور‌های هوشمند می‌توان مانع انجام این کار شد.

به گفته‌ی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با استفاده از کنتور‌های هوشمند می‌توان ۲۴ ساعته روند مصرف مشترکان گاز را رصد و بدون هیچ‌گونه خطایی میزان مصرف آنها را اندازه‌گیری کرد.

اوجی با اشاره به این‌که بعد از تست میدانی و کسب نتیجه نهایی از آزمایش کنتور‌های هوشمند نصب آنها آغاز خواهد شد، گفت: تعویض کنتور‌های هوشمند با کنتور‌های معمولی به صورت تدریجی خواهد بود و اولویت با مشترکان تازه و پرمصرف است.

به گفته‌ی معاون وزیر نفت تعویض کنتور‌های معمولی ۱۹ میلیون مشترک شرکت ملی گاز با کنتور‌های هوشمند پنج سال به طول خواهد انجامید.

به گزارش ایسنا، مطالعات اولیه کنتورهای هوشمند گاز از سال ۸۹ آغاز شد و این نوع کنتور‌ها به صورت آزمایشی در سال ۹۰ درمنطقه‌ای از ناحیه ۳ شهر تهران نصب شد.

به گفته محمد امیرخانی – مشاور وزیر نفت – کلیه آخرین فناوری‌های مورد نیاز برای کنتورهای هوشمند گاز در این کنتور تجمیع شده‌است و با این اقدام دیگر نیازی نیست دائما کنتورهای هوشمند گاز از نظر فناوری‌ها تازه ارتقا یابند.

وی با اظهار این که نصب کنتورهای هوشمند گاز برای اولین‌بار در برنامه‌ کاری وزارت نفت قرار گرفته است، گفت: با هدف حمایت از تولید داخلی قرار‌داد ساخت ۱۰ هزار کنتور هوشمند با شرکت‌های ایرانی امضاء شد که پس از مراحل آزمایشی و تامین نیازهای فنی و تخصصی این نوع کنتورها برای اولین‌بار در واحد‌های طرح مسکن مهر شهر تازه پرند نصب می‌شود.

مدیر امور گازرسانی به مسکن مهر با اعلام این‌که ساخت کنتور‌های هوشمند در کشور بومی شده است، گفت: در حال حاضر شرکت‌های داخلی که در ساخت کنتور‌های هوشمند فعال می باشند، ظرفیت تامین کامل کنتور گاز مورد نیاز را ندارند، اما در صورت تولید کافی این نوع کنتور در کشور امکان نصب کنتور هوشمند گاز برای همه واحد‌های مسکونی میسر می‌شود.

به گفته‌ وی پیش‌بینی می‌شود قیمت نهایی کنتور‌های هوشمند گاز با توجه به ویژگی‌های فنی و ظرفیت آنها بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان باشد.

امیرخانی همچنین دقت بالا در محاسبه‌ مصرف گاز، متاثر‌نشدن از عوامل جوی، امکان قطع و وصل گاز از راه دور، قطع خودکار هنگام زلزله، امکان گرفتن استعلام مصرف گاز توسط مشترکان، ثبت دقیق وقایع، اعمال تعرف مصرف گاز در مقاطع مختلف سال و کنترل پیک مصرف را از جمله مزایای دیگر نصب کنتور‌های هوشمند اعلام کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.