نظارت بر اثر نمایشی باید با حضور حداقل سه عضو شورا باشد

حسین مسافرآستانه درباره روند بازبینی یک اثر نمایشی و چگونگی انجام آن به خبرنگار مهر گفت: یک اثر نمایشی پس از اینکه متن مورد تصویب قرار گرفت نوبت بازبینی می‌گیرد و باید با حضور حداقل سه نفر از اعضای شورای نظارت مورد بازبینی قرار گیرد. البته در صورت بالا بودن حساسیت کار تعداد اعضای هیأت بازبین می‌تواند بیشتر نیز باشد.

وی ادامه داد: اگر نمایش با نظر شورای نظارت و ارزشیابی منافات داشت، شورا می‌تواند با توجه به اساس و ضوابط شورای نظارت و ارزشیابی که تابعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است از اجرای اثر جلوگیری کند. اگر نمایش نیاز به اصلاحیه‌هایی داشته باشد، شورا باید نظرات هیأت بازبینی را به کارگردان اثر ابلاغ کند. کارگردان نیز می‌تواند در صورت نپذیرفتن این اصلاحات با سخنگو یا اعضای شورا به گفتگو بنشیند.

رئیس سابق شورای نظارت و ارزشیابی یادآور شد: وقتی کارگردان اصلاحات را پذیرفت موظف است تا آن‌ها را در اثر خود اعمال کند تا پس از اعمال این اصلاحات مجوز اجرا صادر شود. ممکن است اصلاحات مد نظر به سالن نمایشی اعلام نشود ولی باید طی یک جلسه رسمی این اصلاحات از سوی اعضای شورای نظارت و ارزشیابی به کارگردان اثر اعلام شوند.

مسافرآستانه با اشاره به اینکه اصولا اعتماد میان شورای نظارت و ارزشیابی و کارگردان نمایش باعث می‌شود این اصلاحات به صورت شفاهی اعلام و در اثر اعمال شوند تأکید کرد: اگر این اعتماد میان کارگردان و شورا وجود نداشته باشد باید در جلسه‌ای رسمی اصلاحات مدنظر از سوی شورا به کارگردان نمایش اعلام و صورت جلسه شود.

مدیرکل سابق هنرهای نمایشی معتقد است شورای نظارت و ارزشیابی نمی‌تواند به صورت یکطرفه و بدون گفتگو با کارگردان اثر نظر خود را نوشته و اعلام کند. وی تصریح کرد: کارگردان باید حق دفاع از اثر خود را داشته باشد. اگر بدون شنیدن دفاعیه کارگردان موارد به صورت یکطرفه از سوی شورای نظارت اعلام شود، برخوردی سلیقه‌ای است.

مسافرآستانه شکل گیری گفتگو میان کارگردان اثر و اعضای شورای نظارت و ارزشیابی طی جلسه‌ای رسمی و شنیدن دفاعیات کارگردان و در نهایت تهیه یک صورت جلسه با امضای حاضران در جلسه را راه قانونی ارائه اصلاحات مدنظر شورا به کارگردان دانست.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.