نظارت بر رسانه‌ها از نوع چینی/ همه چیز زیر نظر «نفر پنجم» است

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به چین، در کشور چین که بیش از یک میلیارد ۳۷۰ میلیون جمعیت دارد، تنوع و تکثر رسانه‌ها چشمگیر است، ولی نظام سیاست‌گذاری، اجرایی و نظارتی برنامه‌های فرهنگی و تبلیغاتی در قالبی متمرکز ساماندهی شده است.

با توجه به محوریت حزب کمونیست در راس امور و با توجه به اهمیت مقوله فرهنگی و تبلیغی، یکی از چهار دپارتمان اصلی که در اصطلاح به آن وزارتخانه‌های حزبی نیز گفته می‌شود با عنوان دپارتمان تبلیغات حزب، مسئولیت سیاست‌گذاری‌ها و جهت‌گیری‌ سیاست‌های فرهنگی و نظارت عالی بر سازمان فرهنگی و تبلیغی جمهوری خلق چین را برعهده دارد.

در حال حاضر «لی چانگ چون» به عنوان نفر پنجم از دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست این مسئولیت را برعهده دارد.

و اما در چین هم یک وزارتخانه به عنوان وزارت فرهنگ مشغول به فعالیت است که جهت‌گیری‌های کلی فرهنگ چین را تعیین و از طریق نهادهای زیرمجموعه آنها را اجرایی می‌کند. مسئولیت روابط خارجی فرهنگی چین نیز از وظایف اصلی این وزارتخانه محسوب می‌شود.

تعدادی از سازمان‌های مرتبط با امور فرهنگی و تبلیغی مسئولیت سازماندهی و سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های رسانه‌ای چین را برعهده دارند. در این ارتباط دو سازمان وابسته به شورای دولتی وجود دارند که مسئولیت امور رسانه‌ها برعهده آنهاست.

کشور چین یک سازمان با عنوان رادیو، تلویزیون و فیلم نیز دارد که وظیفه سیاست‌گذاری و نظارت بر فعالیت رسانه‌های دیداری و شنیداری و صنعت سینما را برعهده دارد. این سازمان از طریق صدور بخشنامه‌های دولتی وضعیت رسانه‌های دیداری و شنیداری را هماهنگ و نظارت می کند.

سازمان مطبوعات، چاپ و نشر نیز به عنوان یک سازمان که مستقیم زیر نظر شورای دولتی است، امور مربوط به سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت بر چاپ کتاب، تولید انواع ابزارهای رسانه‌ای مجازی از جمله سی دی و برنامه‌های رایانه‌ای و رسانه‌های چاپی از قبیل روزنامه‌ها و مجلات و بروشورهای تبلیغاتی و مجلات وابسته به نهادهای دولتی و … را برعهده دارد.

کشور چین، دارای یک اتحادیه سراسری با عنوان اتحادیه سراسری مطبوعات چین نیز هست.

علاوه بر نهادهای دولتی و حزبی، از طریق ایجاد انجمن‌ها، اتحادیه‌های صنفی که به نوعی با دولت و حزب در ارتباط هستند، اقدام به گردآوری افراد و فعالان حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای در کشور چین کرده‌اند. این اتحادیه ضمن رسیدگی به امور صنفی، اعضای خود فضایی را برای ارتباط بین اعضا، بحث و گفتگو فراهم آورده و دولت و حزب با نظارت بر فعالیت این اتحادیه‌ بر فضای رسانه‌ای کشور کنترل دارد.

ادامه دارد…


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.