نظارت بر مراکز توزیع مواد غذایی تشدید می شود

جام جم آنلاین: رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خواستار تشدید کنترل، نظارت و بازرسی مستمر معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور از مراکز تهیه و توزیع زولبیا، بامیه، آش و حلیم پزی ها و شیرینی محلی و سنتی مخصوص ماه مبارک رمضان، رستوران ها، کبابی ها و قنادی ها شد.

به گزارش روز شنبه جام جم آنلاین از وزارت بهداشت، دکتر کاظم ندافی با ابلاغ دستورالعملی به معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: از آنجایی که ماه مبارک رمضان امسال با فصل تابستان همراه است لذا احتمال شیوع بیماری های مرتبط با غذا بویژه بیماری های عفونی روده ای در مکان هایی که به صورت دسته جمعی غذا تهیه و توزیع می شود، بیشتر می تواند حائز اهمیت باشد.

وی افزود: در صورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی از جمله بهداشت فردی ، محیطی و مواد غذایی در این مکانها و مراسم عمومی با مسمومیت های گسترده و طغیان مواجه خواهیم شد.

دکتر ندافی بر تشدید بازرسی ها بر روی رعایت بهداشت فردی و عمومی در مساجد و مراکزی که مراسم ماه مبارک رمضان در آنها برگزار می شود،‌ تأکید کرد و گفت: برقراری بازرسی های مستمر شبانگاهی در طول ماه مبارک رمضان، نمونه برداری از مواد غذایی، زولبیا و بامیه و استفاده از توان آزمایشگاه های همکار غذا و دارو از جمله فعالیت هایی است که باید در ماه مبارک رمضان صورت گیرد.

رییس مرکز سلامت محیط و کار بر هماهنگی برون بخشی با شهرداری ها، دهیاری ها، نیروی انتظامی و مراجع قضایی به منظور جلوگیری از عرضه مواد غذایی حساس به صورت دوره گردی تأکید کرد و اظهارداشت: لازم است هماهنگی با مسوولین ذیربط به منظور ساماندهی دستفروشان در ماه مبارک رمضان و اطلاع رسانی عمومی با توزیع پوستر و اطلاعیه های بهداشتی مربوطه و یا ایراد سخنرانی مطالب آموزشی صورت گیرد.

دکتر ندافی توصیه کرد: آب آشامیدنی باید مورد تایید مقامات بهداشتی محل باشد و ترجیحاً از شبکه ها عمومی استفاده شود،‌ سبزیجات و سالاد در مراکز و اماکن عمومی و توصیه به مصرف سالاد و سبزیجات دارای پروانه ساخت سالم سازی شود.

وی تأکید کرد: از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت باید مواد غذایی پخته شده در دمای زیر چهار درجه و یا بالای ۶۳ درجه سانتی گراد نگهداری شود.

دکتر ندافی اضافه کرد: شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چندبار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می شود، باید صورت پذیرد و در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف گیاهی (بر پایه نشاسته ذرت) استفاده شود .

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: توزیع آب ، شربت و یا شیر در مراسم سحر و یا افطاری با لیوان یکبار مصرف صورت گیرد و از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.