نظارت دقیقی بر روی پخت نان انجام نمی‌شود / استفاده از اسانس‌های غیرمجاز در برخی چای‌ها

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اسانسی که بر چای پاشیده می‌شود باید مجاز و در حد استاندارد باشد گفت: این آزمایشگاه بر اساس آزمون‌هایی که انجام می‌دهد حد مجاز اسانس‌ها را بررسی و اعلام می‌کند و غیر مجازها را رد می‌کند. در حال حاضر بسیاری از چای‌های مجاز را اعلام و بسیاری را نیز رد کرده ایم.

نظارت دقیقی بر روی پخت نان انجام نمی‌شود / استفاده از اسانس‌های غیرمجاز در برخی چای‌ها

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(داناخبر)؛ حسین رستگار مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو در مورد استفاده از اسانس و مواد افزودنی غیرمجاز در مواد غذایی به فارس گفت: اسانس فرآورده‌ای است که برای بسیاری از فرآورده‌های غذایی استفاده می‌شود اما برخی از آنها مجاز و برخی غیرمجاز هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از اسانس‌ها وجود دارند که غیرمجاز هستند البته استفاده از اسانس‌های مجاز نیز حد و حدودی دارد که از یک حدی بیشتر نمی‌توان استفاده کرد چرا که برای بدن مضر است.

رستگار گفت: در حال حاضر در کارنجات چای‌سازی وقتی که چای به صورت خام از خارج وارد می‌شود بر روی آن اسانس می‌پاشند و در بسته‌بندی می‌گذارند و توزیع می‌کنند. این اسانسی که بر چای پاشیده می‌شود باید مجاز و در حد استاندارد باشد.

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تصریح کرد: این آزمایشگاه بر اساس آزمون‌هایی که انجام می‌دهد حد مجاز اسانس‌ها را بررسی و اعلام می‌کند و غیر مجازها را رد می‌کند. در حال حاضر بسیاری از چای‌های مجاز را اعلام و بسیاری را نیز رد کرده ایم.

وی در مورد عوارض استفاده از اسانس‌های غیرمجاز گفت: اسانس‌های غیرمجاز عوارض بسیار خطرناکی دارند و از اسانس‌های مجاز نیز تا جایی که می‌شود نباید استفاده کرد. این اسانس‌ها معمولا برای طعم دهندگی استفاده می‌شوند که در چای و شربت نمونه‌های آن را می‌بینیم.

رستگار گفت: معمولا ذائقه ایرانی‌ها به طعم و اسانس‌های شدید علاقه مند است به همین علت نمک و شکر بالایی مصرف می‌شود در نتیجه ذائقه کودکان به این صورت شکل گرفته و در بزرگسالی آنان را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو در رابطه با استفاده از جوش شیرین در نان مصرفی نیز گفت: جوش شیرین بر روی معده اثر منفی می‌گذارد و در جذب برخی عناصر در معده کارایی را پایین می‌آورد بنابراین نباید از جوش شیرین در نان استفاده کرد.

خمیر نان باید به مدت یک شبانه روز آماده و سپس پخت شود

رستگار ادامه داد: نانی که به صورت سنتی تهیه می‌شود باید خمیر آن به مدت یک شبانه‌روز آماده و سپس پخت شود اما در کشور می‌بینیم سریعا خمیر را آماده پخت می‌کنند و برای اینکه پف کند به آن جوش شیرین می‌زنند.

وی تصریح کرد:  با اینکه نانوایی‌ها کنترل می‌شوند اما نظارت دقیقی بر روی پخت نان انجام نمی‌شود به همین دلیل نان صنعتی به مراتب بهتر از نان سنتی است.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.