نظامیان میانمار، مسلمانان ‘روهینگیا’ راهدف گلوله قرار داده اند

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ‘مالیزیا اینسایدر’ نیروهای امنیتی میانمار مانع فعالیت امدادگرانی شدند که قصد کمک به نیازمندان روهینگیایی را داشته اند و در برخی موارد نیز آنها را بازداشت کرده اند.

در این گزارش آمده است: نیروهای امنیتی میانمار قادر به تامین امنیت گروههای مسلمانان و بوداییان نبوده و تاکنون خشونتهای فراوانی علیه مسلمانان روهینگیا صورت داده اند.

دولت میانمار مدعی است که خود را متعهد به پایان دادن به مناقشات قومی و نژادی در این کشور می داند، اما خشونتهای اخیر در استان ‘راخین’ نشان می دهد که حمایتهای دولت از تبعیض و خشونت علیه گروههای نژادی و قومی مختلف در این کشور همچنان ادامه دارد.

‘وونا مائونگ لوین’ وزیر امور خارجه میانمار پیش از این مدعی شده بود که دولت تمامی تلاش خود را برای پایان دادن به خشونتهای اخیر به کار برده است.

وی همچنین با بیان اینکه دولت این کشور خواستار اتحاد و یکپارچگی بین تمامی اقوام است، تلاشها برای سیاسی و بین المللی کردن درگیریهای اخیر را به عنوان یک مسئله مذهبی مورد انتقاد قرار داد.

میانمار به عنوان یک کشور چندقومیتی که مذاهب مختلف در آن زندگی می کنند حقوق شهروندی مسلمانان روهینگیا را که تعداد آنها طبق آمار سازمان ملل بیش از ۸۰۰ هزار نفر است، به رسمیت نمی شناسد.

دولت بنگلادش نیز که در همسایگی میانمار قرار دارد به مسلمانانی که پس از خشونت ها با قایق به این کشور می روند، اجازه ورود نمی دهد.

‘تین سین’ رییس جمهوری میانمار ماه گذشته میلادی در اظهارات خود اعلام کرده بود که دولت این کشور تنها در برابر نسل سوم روهینگیا که قبل از سال ۱۹۴۸ در این کشور اقامت داشته اند.

این گروه حقوق بشر می افزاید: ارتش و پلیس میانمار تلاشی برای پایان دادن به کشتار مسلمانان روهینگیا انجام نداده و مسلمانانی نیز که خانه آنها در حال سوختن بوده و قصد داشته اند از خانه خود خارج شوند مورد هدف گلوله شبه نظامیان قرار گرفتند.

‘تین هتای’ وزیر کشور میانمار نیز از دستگیری ۸۵۸ نفر از جمله پنج مقام حقوق بشر سازمان ملل به خاطر دست داشتن در درگیریهای اخیر این کشور خبر داد، ولی در مورد تعداد دستگیر شدگان بوداییان و مسلمانان اظهار نظری نکرد.

وزیر کشور میانمار همچنین گفت: در این درگیری ها ۷۷ نفر کشته، ۱۰۹ نفر زخمی و حدود ۵۰۰۰ هزار خانه نیز در آتش سوخته اند.

در باره شمار کشته شدگان حوادث اخیر، آمارهای متفاوتی ارائه شده و در آمار غیررسمی این تعداد، تا هزاران نفر ذکر شده است.

آساق**۳۳۵**۱۵۷۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۷۸۳۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.