نظامیان و انتخابات ریاست جمهوری

سردار حسین دهقان به صورت رسمی از حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰  خبر داده است . اگر صلاحیت او توسط شورای نگهبان تأیید شود، باری دیگر شاهد حضور فردی با سابقه نظامی در  انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، سردار دهقان وزیر دفاع دولت اول روحانی بود که اکنون سمت مشاوره فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح را دارد. او که از سال۵۸ به عضویت سپاه پاسداران درآمده است، اولین نظامی نیست که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کند.

حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران سابقه ای بیش از چهل سال دارد. تاکنون دریادار سید احمد مدنی، دریابان علی شمخانی، سردار سرتیپ محمدباقر قالیباف و سردار سرلشکر محسن رضایی در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده اند.  احمد مدنی در انتخابات سال۵۸، علی شمخانی در سال۸۰، محمدباقر قالیباف در سال۸۴ ،۹۲ و ۹۶ و محسن رضایی در سال ۸۸و ۹۲ حضور داشتند.

دریادار مدنی که بعد از انقلاب اسلامی  فرمانده نیروی دریایی ارتش و وزیر دفاع دولت موقت بود، با استعفا از سمت های خود در اولین دوره از انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد. او با کسب ۲ میلیون و۲۰۰هزار رای، بعد از ابوالحسن بنی صدر که ده میلیون رای کسب کرده بود، نفر دوم شد. در این انتخابات حسن حبیبی، صادق طباطبایی، کاظم سامی، صادق قطب زاده و داریوش فروهر هم شرکت کرده بودند.

علی شمخانی بعد از دریادار مدنی، دومین نظامی بود که در انتخابات شرکت کرد.او که وزیر دفاع دولت اول خاتمی بود، تصمیم گرفت که شانس خود را برای پوشیدن ردای ریاست جمهوری امتحان کند. فرماندهی نیروی دریایی ارتش و سپاه و نیروی زمینی سپاه از مهمترین سمت های شمخانی بود.

در انتخابات سال۸۰، شمخانی در مقابل ۲۱ میلیون رای خاتمی،  ۷۳۷هزار رای  کسب کرد. سیدمحمد خاتمی ، علی شمخانی، احمد توکلی، عبدالله جاسبی، منصور رضوی، حسن غفوری فرد، علی فلاحیان، محمود کاشانی و مصطفی هاشمی طبا در این انتخابات با هم رقابت می کردند.

محمدباقر قالیباف که سابقه فرماندهی نیروی هوایی سپاه و فرماندهی نیروی انتظامی را در کارنامه داشت، در انتخابات سال۸۴ با مرحوم آیت الله هاشمی ، محمود احمدی نژاد، مهدی کروبی، مصطفی معین، علی لاریجانی و محسن مهرعلیزاده رقابت کرد که با کسب ۴میلیون رای از راه یابی به مرحله دوم بازماند. مرحوم هاشمی با ۶میلیون رای و احمدی نژاد با۵میلیون و هفتصد هزار رای به مرحله دوم راه یافتند. او از سال ۸۴تا۹۶ شهردار تهران شد.

قالیباف در انتخابات سال ۹۲ هم شرکت کرد و شش میلیون رای بدست آورد. حسن روحانی با بیش از۱۸ میلیون رای، پیروز آن انتخابات شد. قالیباف در سال۹۶ هم در انتخابات شرکت کرد اما در لحظات آخر به نفع ابراهیم رئیسی کناره گیری کرد. او هم اکنون نماینده مردم تهران و رییس مجلس شورای اسلامی است.

محسن رضایی از دیگر نظامیانی است که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است. فرمانده پیشین سپاه در دو انتخابات ریاست جمهوری سال۸۸ و ۹۲ حضور داشت. تعداد آرای او در انتخابات ۸۸ ، حدود هفتصد هزار رای اعلام شد. احمدی نژاد با ۲۴ میلیون رای، به عنوان نفر پیروز معرفی شد.مهدی کروبی و میرحسین موسوی نیز از دیگر نامزدهای این انتخابات بودند.

در انتخابات سال۹۲ هم رضایی با حسن روحانی، محمدباقر قالیباف، علی اکبر ولایتی ،محمد غرضی، محمدرضا عارف و غلامعلی حداد عادل رقابت کرد و حدود ۴میلیون رای بدست آورد ولی این آرا هیچگاه برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری کافی نبود. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.