نظام سرمایه داری از نتایج انتخابات عمومی یونان وحشت دارد

به گزارش ایرنا، حضور گسترده مردم یونان در اجتماعات طرفداران حزب چپ ائتلاف ( سی ریزا ) که دراین اواخر رشد بی سابقه ای داشته است، نظام سرمایه داری را به وحشت اندخته است.

‘ اکسیس چیپراس’ رهبر این حزب در جمع گسترده مردم در میدان ‘ آمونیا’ واقع در مرکز شهر آتن که تمام خیابان های اطراف آن نیز مملو از جمعیت بود، پنجشنبه شب به اتحادیه اروپا و بروکسل هشدار داد، و گفت: از روز دوشنبه ۲۹ خرداد، نماینده دولت مردمی برای گرفتن حقوق حقه ملت به بروکسل خواهد آمد.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از ‘ اندونیس سامارس’ رهبری حزب راستگرای دمکراسی نوین و ‘ اونگلوس ونیزلوس’ رهبر حزب سوسیالیست پاسوک گفت : اطاعت رهبران این دو حزب از خواسته های نا معقول اتحادیه اروپا ، بانک جهانی و صندوق بین المللی موسم به تروئیکا، کشور را به ورشکستگی و مردم را به فقر کشانده است.

وی در ادامه گفت: رهبران این دو حزب با ترس وحشت از خواسته های نا معقول سران اتحادیه اروپا ، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول اطاعت کرده ولی یونانیان رهبران مطیع ضعیف درمقابل زیادی خواهی نظام سرمایه داری نمی خواهند.

وی گفت : دروان این دو حزب وابسته به نظام سرمایه داری روز دوشنبه برای همیشه به پایان خواهد رسید.

وی خطاب به بروکسل گفت: توافقنامه بسته کمک مالی به یونان و شرایط خواسته شد در این توافقنامه از روز دوشنبه به پایان می رسد و ما برای گرفتن حق ملت یونان به بروکسل خواهیم آمد.

وی در ادامه افزود:ملت یونان تسلیم خواسته ها ونظام سرمایه داری ووحشتی که نمایندگان آنان در داخل برای مردم ایجاد می کنند نه خواهد شد.

وی گفت : یونان همیشه پرچم خود را با افتخار بدوش خواهد کشید و تسلیم خواسته های ‘ انگلا مرکل’ صدر اعظم آلمان و خواسته های نامعقول اتحادیه اروپا نخواهد شد و در مقابل آنان ایستادگی خواهد کرد و ما به پیروی از ملت خود از روز دوشنبه با قدرت در مقابل زیادی خواهی وام دهندگان خواهیم ایستاد.

تبلیغات مجدد انتخابات عمومی یونان پس از ناکامی احزاب در تشکیل دولت در حالی آغاز و در این اواخر با حضور گسترده مردم در اجتماعات سخنرانی رهبر و اعضای حزب چپ ائتلاف بسیار شدت گرفته تا جایی که سران نظام سرمایه داری و اتحادیه اروپا از نتایج آراء و نیز احتمال تغییر توازن قدرت احزاب سیاسی در این پروسه که ۲۸خرداد ماه برگزار می شود، سخت نگران کرده است.

در همین راستا در روز گذشته سران اتحادیه اروپا ، همچون ‘انکلا مرکل’ صدر اعظم آلمان، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا،’ فرانسوا اولاند’ رئیس جمهور فرانسه به طروق مختلفی و با اعلام احترام به خواست ملت یونان، گفته اند، یونان بایستی تمام شرایط خواسته شده در توافقنامه بسته کمک مالی را اجرا کند وظرف ۱۰۰ روز بایستی اجرای مفاد این توافقنامه به نتیجه برسد ودر غیر این صورت خروج یونان از اتحادیه اروپا و واحد پولی این اتحادیه بعید نمی باشد.

در همین حال رسانه های گروهی یونان گزارش دادند سران اتحادیه اروپا نگران نتایج انتخابات ۲۸ خرداد یونان هستند و به همین دلیل یکشنبه شب یعنی زمانی که نتایج این انتخابات تا حدی مشخص می شود، جلسه اضطراری از طریق ارتباط الکترونیکی بین سران اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد و مساله برخورد با یونان و نتیجه این انتخابات را مورد بررسی قرار خواهند داد.

در حالی سران اتحادیه اروپا و نظام سرمایه داری طی پیام هایی سختگیرانه به یونان بطور غیر مستقیم ولی شفاف درانتخابات عمومی یونان دخالت می کنند که بر اساس گزارش اداره آمار یونان نرخ بیکاری در این کشور بحران زده ۲۲ و ۶ دهم درصد رسیده و درحال حاضر تعداد یک میلیون و ۱۲۱ هزار نفر از شهروندان یونانی بیکار هستند.

این درحالی است که اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول خواستار اخراج ۱۵۰ هزار نفر دیگر از کار کنان دولت می باشند و سران دو حزب سوسیالیست پاسوک و دمکراسی نوین این خواسته را با امضای خود پذیرفته اند.

تبلیغات جنجالی انتخابات یونان برای بار دوم طی سه هفته گذشته درحالی شدت گرفته که مردم طرفدار احزاب سنتی وابسته به نظام سرمایه داری ورهبران این احزاب سیاسی طرفدار نظام سرمایه داری نیز همانند اتحادیه اروپا از این بابت نگران هستند.

اما حزب دمکراسی نوین به رهبری ‘ اندونیس ساماراس ‘ با ایجاد جبهه ائتلاف احزاب کوچک طرفدار نظام سرمایه داری که در یونان به آپارتمان راستگرایان معروف شده تاکنون نتوانسته گرایش مردم بسوی احزاب چپ را تغییر دهد واین امر باعث سردرگمی ونگرانی وام دهندگان و شهروندان طرفدار این حزب از آینده خود شده است.

تحلیلگران بر این باورند که در انتخابات عمومی راستگرایان در مقابل حزب چپ ائتلافی ( سی ریزا) که حزبی میانه رو است قرار گرفته و این مساله را تقسیم مردم به دو جبهه طرفداران نظام سرمایه داری و مخالفان آن می دانند که این خود خطراتی را برای کشور در پی دارد و نسبت به عواقب آن به احزاب سیاسی هشدار داده اند.

حزب راستگرای دمکراسی نوین به رهبری ‘ اندونیس ساماراس ‘ حملات تبلیغاتی خود را متوجه حزب رقیب چپ ائتلافی کرده و به سایر احزاب شرکت کننده در انتخابات چندان کاری ندارد و یا بندرت انتقادی از آنان به عمل می آورد.

حزب چپ ائتلاف ( سی ریزا) نیز مساله لغو توافقنامه به عمل آمده و مفاد ضد اقشار کم درآمد مندرج در آن یعنی، کاهش حقوق و مزایا ، اخراج ۱۵۰ هزار نفر از کارکنان دولت وواگذای شرکت های دولتی به بخش خصوصی را مطرح و بر تضمین این حزب بر ایجاد ائتلاف کشورهای مقروض و جنوبی اتحادیه اروپا برای رهایی از این توافقنامه تاکید می کند.

‘ الکسیس چپراس’ رهبر حزب چپ ائتلاف ( سی ریزا) بارها اعلام کرده است که حزب دمکراسی نوین با تصویب توافقنامه مزبور وتعهد کتبی رئیس این حزب بر اجرای کامل مفاد آن به اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول موسوم به تروئیکا، راهی جز اجرای مفاد آن یعنی کاهش حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان، فروش اموال دولتی به سرمایه داران نخواهد داشت و بنابراین ادعای بهبود وضع زندگی مردم توسط این حزب بی اساس می باشد زیرا نظام سرمایه داری فقط در فکر بازپس گیری وامهای خود است و به رفاه مردم کاری ندارد.

عملکرد دولت های سوسیالیست پاسوک و دمکراسی نوین طی سی و اندی سال که به نوبت قدرت را در دست داشته اند، مانع باور این وعده می شود.

مردم یونان، هر دو حزب را مسوول مشکلات اقتصادی کشور و همراهی آنان با اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول می دانند و اعتماد حداقلی هم در حال حاضر به وعده های این دو حزب از خود نشان نمی دهند.

حزب سوسیالیست پاسوک ناامید از اینکه بتواند موفقیت چندانی در این انتخابات بدست آورد ،بارها اتحاد و همکاری احزاب سنتی طرفدار نظام سرمایه داری را مورد تاکید قرار داده و گفته است که بایستی در چارچوب اتحادیه اروپا و همکاری با وام دهندگان زمینه را برای برون رفت از مشکلات اقتصادی فراهم کرد که این درخواست توسط تمام احزاب سیاسی تاکنون رد شده است.

یونان در حالی که با مشکلات و تقسیم مردم به دو گروه دست و پنجه نرم می کند و در آستانه بحران سیاسی قرار دارد ، از تشکیل دولت ناتوان می باشد که بیش از ۳۵۰ میلیارد یورو بدهی خارجی دارد، رکود اقتصادی از مرز ۶ درصد گذشته ، بیش از ۲۲ و ۶ دهم درصد مردم بیکار هستند، جوانان به مهاجرت رو آورده اند و اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به این کشور فشار می آورند و در تلاش برای تامین دریافت وام های خود هستند و این چیزی است که دولت آینده این کشور بایستی برای رفع آنها تلاش نماید و زمینه را برای توسعه و بهبود وضع زندگی بکار گیرد.

این سئوالی است که مردم یونان در ۲۸ خرداد ماه با حضور در انتخابات عمومی و انتخاب حزبی که فکر می کنند می تواند این مشکلات را حل کند،بایستی جواب و آینده خود را با آن گره بزنند.

مردم ناراضی و خشمگین از اجرای سیاست ریاضت اقتصادی طی دو سال گذشته هستند و به دلیل همکاری حزب بزرگ سنتی طرفدار نظام سرمایه داری با اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از این احزاب رویگردان شده اند و به احزاب سیاسی روی آورده اند.

بعد از سی و پنج سال برای اولین بار است که انتخابات عمومی با عدم اطمینان به توان سیاسی احزاب در کشور برگزار می شود و هیچکس تاکنون نتوانسته با حداقل اطمینانی از نتایج آرا در انتخابات عمومی سخن به میان آورد که این امر باعث سر درگمی احزاب ،نظام سرمایه داری ، مردم و هشدار اتحادیه اروپا به یونان در مورد تصمیم آنان شده است.

رشد طرفداران حزب چپ ائتلاف ( سی ریزا) و شدت گرفتن تبلیغات انتخاباتی این سئوال در در ذهن ها تداعی می کند که آیا یونان برای اولین بار در طول تاریخ خود، دارای حکومتی چپ گرا خواهد شد؟ و این سئوالی است که مردم یونان با حضور در پای صندوق های رای به آن پاسخ خواهند داد.

**۲۱۷۰**۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۳۸۹۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.