نظام سلامت باید عامل پیش برندۀ توسعه باشد نه اسفنج جذب بودجه/ ضرورت بازمهندسی این نظام

فروردین ۱۴۰۳

برخی منابع که به نام «نظام سلامت» ایجاد می شوند در راه سلامت مردم هزینه نمی شوند، نظام سلامت باید عامل پیش برندۀ توسعه باشد نه اسفنج جذب بودجه.

به گزارش  گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب­دا؛ دکتر ایرج حریرچی در گردهمایی معاونان توسعه مدیریت و منابع دانشگاه های علوم پزشکی کشور با بیان این مطلب، گفت: در بعضی از بخش های دولتی و بیمه ها منابعی به اسم نظام سلامت ایجاد می کنند که برای آیندۀ نظام سلامت دردسرساز است، اگر این روند ادامه یابد بخش بسیاری از بودجه غیرعمرانی کشور هدر خواهد رفت.

وی افزود: نظام سلامت نیاز به بازمهندسی دارد، به عنوان مثال گاهی ایجاد یک بیمارستان ۳۲ تختخوابه در منطقه ای که نه پزشک دارد نه امکانات دیگر لازم برای ارائه خدمات به مراتب زیان ده تر از ایجاد یک بیمارستان ۳۰۰ تختخوابه در مراکز استان هاست.

وی با اشاره به اینکه کل بودجه بیمارستان ها از درآمد عمومی کمتر از یارانه ایست که برای برپا نگهداشتن بخش خصوصی هزینه می گردد، گفت: ما در بعضی بخش ها وارث اشتباهاتی هستیم که نیاز به چاره اندیشی فوری دارند.

دکتر حریرچی بیان داشت: کسب رضایت مردم را ولو با احترام به آنها، اطلاع رسانی درست، وقت دادن های درست برای بستری و نظایر این کارها، هرچند سرویس های اصلی خدمات کامل نباشند، بدست آورید.

وی در پایان یکپارچه نبودن نظام سلامت، هدر رفتن منابع مالی، منابع انسانی نامناسب، اشکالات ساختاری در نهادهای تصمیم گیری و اجرایی، ضعف توان مدیریت راهبردی، تضاد منافع ناشی از حضور همزمان کارکنان در جایگاه های ارائه خدمت و مدیریت و نقص چشمگیر همکاری بین بخش های توسعه را مهم ترین چالش ها برشمرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.