نظام سلطه از تحکیم روابط کشورهای صاحب تمدن وفرهنگ نگران است

‘محمدجعفرمحمدزاده’ که در راس هیاتی رسانه ای درحال بازدید از موسسات رسانه ای وفرهنگی چین است، روز گذشته درآخرین روز سفر خود به چین در ملاقات با وو شولین معاون وزیر مطبوعات ، چاپ ، نشر و کپی رایت چین اظهار داشت: روابط میان ایران وچین بیش ازقرن ها است که تداوم دارد وآن چه در روابط دو ملت ماندگارتر واثر گذار تر از سایر جنبه های دیگربوده روابط و مناسبات فرهنگی است.

وی افزود: پیشرفت تکنولوژی وتوسعه فناوری ، باعث کهنگی روابط فرهنگی نمی شود بنابراین دو کشور ایران وچین باید در راستای توسعه هرچه بیشتر روابط فرهنگی میان خود گام های بلندتری بردارند تا شاهد جهش در این روابط باشیم.

محمد زاده با اشاره به پیشینه اختراع کاغذ در کشور چین وسابقه وجود کتاب وکتابخانه در ایران ، خاطر نشان کرد: همکاری های دو کشور ایران وچین در زمینه چاپ ونشر از گذشته های بسیار دور برقرار بوده و هر یک از دو کشور، خدماتی مهم در زمینه فرهنگی، به بشریت تقدیم کرده اند و امروزه نیز دو کشور باید در این زمینه پیشگام باشند.

معاون امور مطبوعاتی واطلاع رسانی با ارائه آماری از وضعیت فرهنگی و رسانه ای کشور، ادامه داد: درحال حاضر سالانه ۶۰ هزارعنوان کتاب و حدود پنج هزار عنوان نشریه در ایران منتشرمی شود ، که با توجه به جمعیت ۷۵ میلیونی کشور، در مقایسه با بسیاری از کشور های دنیا، آمار قابل توجهی است.

وی افزود: کتاب وکتاب خوانی از سابقه ای بیش از هزار ساله در ایران برخوردار است که با کشورهای مدعی که حتی ۲۰۰ سال ازعمر تاسیس آن ها نمی گذرد، قابل قیاس نیست.

محمدزاده با تاکید بر ریشه های عمیق و پیشینه روابط فرهنگی دو کشور ایران وچین، خواستار گسترش روابط فرهنگی دو کشور در بخش های مختلف و حضور پر رنگ تر ناشران و روزنامه داران چینی در نمایشگاه های بین المللی کتاب و مطبوعات جمهوری اسلامی ایران شد.

معاون امور مطبوعاتی واطلاع رسانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید برعلاقمندی مردم دو کشور برتعمیق روابط دوجانبه، اظهار داشت: ابرقدرت ها از گسترش روابط میان کشورهای متمدن و صاحب فرهنگی همچون ایران و چین خرسند نیستند و همیشه سعی دارند با استفاده از روش های مختلف از جمله رسانه های وابسته، مانع از ارتباط فرهنگی و رسانه ای این کشور ها شوند.

‘وو شولین’،معاون وزیر مطبوعات، چاپ، نشر و کپی رایت چین با ابراز خرسندی از حضور هیات ایرانی در ساختمان مرکزی وزارت مطبوعات، چاپ، نشر و کپی رایت چین و معرفی وظایف وزارت یاد شده اظهار داشت: وجود آثار فرهنگی ایران و چین در کشورهای یکدیگر، گواه قدمت روابط فرهنگی میان دو کشور است.

به گزارش روز شنبه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی با اشاره به حضور خود در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خاطر نشان کرد استقبال گسترده مردم ایران از این نمایشگاه و برگزاری مراسم ویژه افتتاح واختتامیه آن با حضور رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی، نشان از اهمیت بالای کتاب و کتاب خوانی نزد ایرانیان دارد.

اجتمام**۹۱۳۴ **۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۸۹۹۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.