نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای(ESRA)

۵ م دیماه ،

اسرا

سازمان رده‌بندی نرم افزارهای سرگرم کننده (اسرا)،سیستم رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای است که محتوای رده‌بندی و سن مناسب را تعیین می‌نماید. این سازمان در سال ۱۳۸۶ توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که یک نهاد نیمه دولتی است، تأسیس گردید. تیم اسرا پروژه تحقیقاتی اسرا به مدیریت جناب آقای مجد، توسط یک تیم تحقیقاتی متشکل از ۱۷ روانشناس و ۸ جامعه‌شناس اجرا می‌شود. این پروژه تحقیقاتی که شامل ۵ فاز مجزا می‌باشد، از سال ۱۳۸۶ در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حال اجراست. در تعیین رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای، اسرا ۴ ویژگی را در نظر می‌گیرد:

۱٫ خصوصیات جسمی _ حرکتی

۲٫ خصوصیات ذهنی _ روانی

۳٫ خصوصیات عاطفی                                                                                                       

۴٫ خصوصیات اجتماعی

گروه‌های سنی عبارتند از:                                                                                                

•    (خردسالی) بالای ۳ سال

•    (کودکی) بالای ۷ سال

•    (ابتدای دوران نوجوانی) بالای ۱۲ سال

•    (نیمه دوم نوجوانی) بالای ۱۵ سال

•    (بزرگسالان، مجرد) بالای ۱۸ سال

•    (بزرگسالان، متأهل) بالای ۲۵ سال

توصیف محتواها

در زیر ۷ محتوا توصیف شده‌اند:

• خشونت : نمایش خشونت ، یعنی نمایش رفتاری که برای آسیب‌رساندن به دیگری از کسی سر‌می‌زند و دامنه آن از تخریب اموال و دارایی و آسیب رساندن، نابود کردن، از کار انداختن غیر جاندار و….گسترده است.

• استفاده از تنباکو و مواد مخدر : ملاحظه مصرف تنباکو و یا مواد مخدر در بازیها می‌تواند تابوی داخلی ـ اجتماعی مصرف نکردن آنها را برای مخاطب شکننده کند. 

• محرکهای جنسی : تنوع‌طلبی جنسی، روابط جنسی خارج از هنجارهای اجتماعی و غیره در بازی‌ها می‌تواند منجر به آسیب های روحی و جسمی مرتبط با نیاز جنسی مخاطب و موقعیت اجتماعی او گردد.

• ترس : ترس، نوعی احساس داخلی مبنی بر عدم امنیت و نیز بی‌اعتمادی به فضای موجود است. این احساس داخلی می‌تواند در سنین مختلف منجر به آسیب هایی نظیر استرس های مزمن، لکنت زبان در کودکی و بیماریهای قلبی ـ تنفسی و همچنین حس بدبینی و رفتارهای محافظه کارانه در محیط اجتماعی گردد.

• نقض ارزشهای دینی : نقض ارزشهای دینی منطبق با اصول اسلامی در نظر گرفته خواهد شد. چهار مؤلفه مهم آن عبارت است از:

۱٫ نقض اصول اساسی یا باورهای دینی (چگونگی نمایش بهشت و جهنم) 

۲٫ توهین به اماکن مقدس( توهین به مسجد، کلیسا)

• نقض هنجارهای اجتماعی : استفاده از کلمات رکیک و رفتارهای ناشایستی که منجر به هنجارشکنی اجتماعی می‌شود، از آسیب های اجتماعی است که کودکان و نوجوانان در بازیها با آن آشنا می‌شوند. 

• ناامیدی : معیار ناامیدی در بازی ها مرتبط با احساسی است که بازیکن بر خلاف میل خود مجبور است عملی را انجام داده و یا انجام ندهد. این اتفاق سبب ایجاد نوعی عذاب وجدان و احساس گناه در او می گردد.

چشم‌انداز

خواسته اسرا یا به بیان بهتر، هدف نهایی اسرا رسیدن به نقطه‌ای است که قادر باشد بهترین سن را برای هر بازی رایانه‌ای تعیین نماید. بهترین سن یعنی سنی که در آن، بازی هیچ آسیب روانی و رفتاری نداشته و به ارتقاء و رشد مخاطب کمک می‌نماید.

سازمان اسرا واقع در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درصدد است فعالیتهای خود را با ۲ هدف دنبال نماید:

اولین هدف، ادامه تحقیقات و پژوهشها می‌باشد. استفاده از چشم‌اندازهای تازه نظیر علوم ارتباطی، علوم تربیتی و روانشناسی اجتماعی، طراحی محتوا و صحنه‌های آسیب رسان تازه، طبقه‌بندی و تفکیک آنها، صرف نظر از بهره‌گیری از دانش روز که در فاز پنجم تحقیقات اسرا طراحی و برنامه‌ریزی شد، از فعالیتهای تحقیقاتی مهم اسرا به‌شمار می‌روند.

هدف بعدی، اداره سازمان اسرا و اجرای سیستم آن می‌باشد. تهیه فیلم و استخراج محتواهای بازی، تحلیل گیم پلی، تشخیص و تعیین گروه سنی مناسب برای هر بازی از جمله فعالیتهای این فاز به‌شمار می‌روند. تربیت نیروی متخصص که مسؤلیت این هدف را بر عهده داشته باشند، امری مشکل و پرهزینه است که دستیابی به آن ملزم به استفاده از کلیه ظرفیت‌ها می‌باشد.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.