نظرات محمد هاشمی دربارهٔ عضویت احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

محمد هاشمی می گوید شاید برای برهم نخوردن ترکیب شورا، مقام معظم رهبری تصمیم به دعوت از احمدی‌نژاد به‌عنوان عضو حقیقی گرفته‌اند.

روز قبل مقام معظم رهبری طی حکمی احمدی‌نژاد را عضو حقیقی مجمع تشخیص معرفی کردند. اطلاع دارید؟

بله. ایشان تصمیم گرفتند که از این پس، آقای احمدی‌نژاد به‌عنوان عضو حقیقی در جلسات حضور داشته باشد.

یعنی قانونی وجود دارد که روسای جمهور پس از پایان دوره خود به‌عنوان عضو حقیقی در جلسات باشند؟

نه، چنین قانونی وجود ندارد. مجمع تشخیص دو نوع عضو دارد؛ یکی اعضای حقوقی و دیگری اعضای حقیقی. اعضای حقیقی مجمع از سوی مقام معظم رهبری تعیین و معرفی می‌شوند و اعضای حقوقی چند دسته می باشند که یکی روسای قوا، دیگری فقهای شورای نگهبان و بعد هم دبیر شورای‌عالی امنیت ملی است که باید به صورت اعضای حقوقی در جلسات حضور داشته باشند. البته در مواقعی که بحث تخصصی در مجمع مطرح شود، نمایندگان مجلس و رئیس کمیسیون بودجه بسته به موضوع مطروحه وزیر دولت در جلسات مجمع حضور دارند که آنها دارای حق رای می باشند.

پس به این ترتیب که شما اشاره کردید،اکنون تنها جایگاه احمدی‌نژاد در مجمع تغییر کرده است؟

بله، اکنون با پایان یافتن دوران ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد، دیگر عضو حقوقی محسوب نمی‌شود بلکه با حکم رهبری از اعضای حقیقی مجمع خواهد بود.

تکلیف آقای روحانی چه می‌شود؟ او دیگر شخصیت حقیقی نیست؟

او باید بر کرسی آقای احمدی‌نژاد در مجمع بنشیند چون رئیس‌جمهور است و عضو حقوقی محسوب می‌شود. گمان من بر این است که مقام معظم رهبری برای حفظ تعداد اعضای حقوقی و حقیقی، آقای احمدی‌نژاد را به‌عنوان عضو حقیقی معرفی کردند.

در زمانی که آقای احمدی‌نژاد به‌عنوان عضو حقوقی مجمع شناخته می‌شد، کمتر به جلسات می‌آمد. فکر می‌کنید حالا باید منتظر حضور منظم او در جلسات مجمع باشیم؟

این را از خودشان بپرسید. من نمی‌دانم. نمی‌دانیم برای چه در جلسات حضور نداشت و علم غیب می‌خواهد تا بدانیم او چه خواهد کرد و آیا به جلسات خواهد آمد یا نه.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.