نظرکمیسیون آموزش مجلس درباره تغییر نظام آموزشی/جدول

زهرا تالانی:سال گذشته که موضوع تغییر نظام آموزشی و سند تحول آموزش و پرورش اعلام شد نمایندگان کمیسیون آموزش مخالفت کردند اما عمر مجلس هشتم کفایت نکرد تا بتوانند به این موضوع بپردازد.اما اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم هم با این موضوع مخالف هستند و معتقدند که این طرح شتابزاده است و بهتر بود ابتدا به صورت آزمایشی اجرا می شد.

در جدول زیر نام نماینده و دلیل مخالفت آنها آورده شده است:
 

نام نماینده

حوزه انتخابیه

موضوع اظهارنظر

محمدمهدی زاهدی

کرمان

نکته مهم طرح “۳ـ۳ـ۶” ، رعایت کردن الزامات، قبل از اجراست که اگر این الزامات به درستی انجام نشود، بعد از چند سالی با شکست مواجه شده و به آن موفقیت‌‌ها و بهره‌برداری لازم دست پیدا نمی‌کند و در نهایت محبوریم در میانه راه تجدیدنظر کنیم.

برخی از اعضای کمیسیون نسبت به تعطیلی پنج شنبه ها اعتراض و شبهاتی را عنوان کردند که این تعطیلی از نظر بحت آموزش در زمینه کیفیت و مسائل حاشیه‌ای و فرهنگی، به نفع نظام آموزشی نیست.

عبدالوحید فیاضی

نور

در ظاهر به نظر می‌آید که این طرح متناسب با نیاز فعلی آموزش کشور است اما در اصل نسبت به گذشته تفاوت چندانی ندارد و تا حدودی سیستم آموزشی را دچار اختلال کرده است.

با ارائه توضیحات وزیر در خصوص این طرح، همچنان اطلاعات کافی به دست نیاورده‌ایم و از تضمین کار و اخبار محتوای آموزشی کلاس ششم بی‌خبر هستیم اما به گفته وزیر بخشی از آن انجام شده است.

معمولاً یک طرح آموزشی یا هر طرحی به صورت پایلوت در منطقه یا استانی در کشور اجرا می‌‌شود و اگر این طرح نیز همانند دیگر طرح‌ها به مدت یک سال در استان یا مناطق مختلف با فرهنگ، اقلیم و فضای آموزشی و حتی فضاهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی متفاوت اجرا می‌شد، پی به نواقص آن برده و در نتیجه آن طرح فراگیر یا متوقف می‌شد که متأسفانه نسبت به این طرح این عمل صورت نگرفته است.

عطاءالله سلطانی

رزن

طرح “۳ـ۳ـ۶” در آموزش و پرورش نسخه‌ای است که آقایان پیچیده‌اند و اینکه چقدر موفق می‌شود، معلوم نیست؛ در حقیقت هیچ تضمینی برای اجرای این طرح وجود ندارد و نوعی آزمون و خطاست.

به دلیل عدم کارشناسی دقیق، این طرح نمی‌تواند خیلی موفق باشد، ضمن اینکه ابزار کار و زیرساخت‌ها از جمله دبیران پایه ششم، ساختمان و همچنین مدارس و معلمان آمادگی لازم را برای اجرای این طرح ندارند.

پیش دانشگاهی تا حدودی در بین دانش‌آموزان جا افتاده بود به طوری که مردم و حتی خود دانش‌آموزان از آن راضی بودند و واقعاً هم بازدهی داشت و این مورد هم از دیگر تصمیماتی است که نتیجه آن در آینده مشخص می‌شود.

فرهاد بشیری

تهران

هرکاری که قرار است انجام شود باید به زیر ساخت‌های آن توجه گردد؛ زیرا مسائل آموزشی در کشور با تمام آحاد جامعه در ارتباط بوده و به همین دلیل است که باید به حساسیت‌های موجود آن توجه لازمه را داشت.

رضا صابری

رامیان و آزادشهر

اگر تغییرات مختلفی در مقاطع تحصیلی ایجاد شود اما مطابق این تغییرات، شاهد ایجاد سیستم کارآمد و روش کار نباشیم، قطعاً نتیجه تغییرات با چنین رویکردی مطابق با شرایط فعلی نظام آموزشی خواهد بود.

سیدمحمدباقر عبادی

بیرجند

با توجه به تعطیلی پنج‌شنبه مدارس مسلماً روزهای دیگر ایام هفته ساعات کلاس باید افزایش یابد و این مسئله نیز یکی از نقدها بر کیفیت آموزش و دیدگاه وزارت آموزش‌ و پرورش است.

عباس مقتدای خوراسگانی

اصفهان

-هیچ کار کارشناسی به نظر ما در کمیسیون برای تغییر نظام آموزشی انجام نشده است.

این کمیسیون بنا دارد با وزارت آموزش و پرورش تعامل خوبی داشته و تمام اقدامات در جهت هم افزایی برای دست‌یابی به اهداف مورد نظر در این نظام آموزشی تعریف خواهد شد.

قاسم احمدی لاشکی

نوشهر

باید در نظر داشت دختر دانش‌آموز مقطع ششم به سن بلوغ رسیده است لذا حضور دانش‌آموزان با میانگین سنی متفاوت ممکن است مشکلاتی را برای دانش‌آموزان ایجاد کند.

به رغم تلاش‌های خوبی که در زمینه تغییر ساختار آموزش و پرورش شاهد بودیم اما باید در نظر داشت که در این زمینه نقایصی هم وجود دارد به طور مثال اکثر فضای مدارس ابتدایی کشور به خصوص مدارس روستایی با ظرفیت ۵ پایه تحصیلی است.

البته ممکن است تغییرات در ساختار نظام آموزشی، ضرورت داشته باشد اما باید در نظر داشت تغییرات بیش از اندازه در مدت زمان محدود، نه تنها نمی‌تواند مشکلات را حل کند بلکه مشکل‌زا نیز خواهد بود.

جواد هروی

گرمی

اجرای طرح ۳-۳-۶ برای سال تحصیلی جدید، اقدام شتاب زده‌ای است که وزیر آموزش و پرورش باید تمامی پیامدهای بعدی آن را خود برعهده بگیرد.

مجلس انتظار دارد هم اکنون که وزارت آموزش و پرورش اجرای تحول بنیادین را در دستور کار خود قرار داده است، باید با تمام قوا و به صورت سنجیده این طرح را در گام نخست که همانا اجرای نظام ۳-۳-۶ است، اجرا کند تا دانش آموزان و خانواده‌ها دچار سردرگمی و ابهام نشوند.

فاسم جعفری

بجنورد

سندهای راهبردی با چشم انداز کوتاه و بلند مدت تدوین می شوند سند تحول بنیادین نیز با چشم انداز بلند مدت آموزشی تدوین شده است که امیدواریم اجرای آن در پس از گذست مدتی قطع نشود و مداوم باشد.

اراده مجری و آموزش و پرورش در نظام ۳-۳-۶ ، تاثیر گذاری در نوع آموزش و کیفیت آموزش است.

 

۴۵۲۳۲

 

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.