نظر آیت‌الله جوادی‌آملی درباره حقوق بشر غرب

از این پس در مجله شبانه باشگاه خبرنگاران به پرونده هایی می پردازیم که نشان دهنده نقض حقوق بشر در کشورهای مدعی غربی است. این کشورها که خود دم از حقوق بشر می زنند در موارد بسیاری آن را زیر پاگذاشته و خلافش رفتار کرده اند،برخی از این پرونده ها را برای شما هرشب بازنشر می کنیم.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در دیدار دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی اظهار داشت: هم‌اکنون اثرات انقلاب اسلامی در خاورمیانه پدیدار شده است و امیدواریم جریان بیداری اسلامی در منطقه به برکت قرآن و عترت به پیروزی رسد.

وی با بیان اینکه همه رشته‌های علمی چون فقه، حقوق و یا اخلاق دارای سه مقطع مواد، مبانی و منابع هستند، گفت: اسلام منابع علوم را احکام خدا و عترت می‌داند و در این بین کسانی که حقوق بشر را نوشته‌اند دست آنها به عنوان حامی یا مدعی از منابع اصیل کوتاه است.

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: منابع حقوق بشر غرب حرفی برای گفتن ندارند چرا که مواد حقیقی خود را از مفاهیمی چون عدل، حریت و استقلال گرفته‌اند و با توجه به اینکه از عادات و فرهنگ مردم گرفته شده‌اند هیچ اعتباری به آنها نیست.

وی با بیان اینکه در تدوین حقوق بشر از مفاهیمی چون عدالت و استقلال الگوگیری شده است اما به آنکه اشیاء را آفریده است اشاره نشده که جای او کجاست، گفت: تا منابع غنی برای حقوق بشر نداشته باشیم مبنایی برای آن حقوق نداریم.

آیت‌الله جوادی‌آملی ابراز کرد: بسیاری از علمای بزرگ حوزه و دانشگاه نیز در شناخت بشر توفیق کامل نداشته‌اند بنابر این همان کسی که بشر را آفریده باید او را معرفی کند.

وی انسان را خلیفه خدا در زمین خواند و افزود: کرامت انسان به استناد خلافت اوست و اگر کسی نان خلافت خدا بر زمین را می‌خورد باید حرف خدا را بزند اما اگر کرامت انسانی را رعایت نکند هم مثال “الانعام ” است.

مفسر قرآن کریم اذعان کرد: پیش از آن که حق خود را از جامعه بین‌الملل طلب کنیم باید در حوزه درون خود به تکلیفمان عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل امروز حقوق بشر این است که کسی که خدا را نشناخته نمی‌تواند مجری حقوق دیگران باشد.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: هنگامی تحقیقات علمی ما می‌تواند سبقه علمی داشته باشد که لایه اصیل روح و خلیفهالهی انسان شناخته شود.

وی حوزه اسلام را در سه محور محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ذکر کرد و افزود: در حوزه محلی با مسلمانان داخل، در حوزه منطقه‌ای با موحدان و در حوزه بین‌المللی با انسانیت سر و کار داریم.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: در حوزه بین‌المللی تفاوتی ندارد که طرف مورد اشاره ما مسلمان، ملحد یا غیر مسلمان باشد چرا که اسلام حتی برای ملحدان نیز برنامه دارد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.