نظر آیت الله صافی پیرامون امام جماعت غیر روحانی

آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ به سوالی پیرامون حکم امام جماعت غیر روحانی، حکم اصل مسأله را جواز دانسته و بیان داشتند: باید همان سیره سلف را که سنگر نماز جماعت همیشه با امامت علماء و روحانیون برقرار بود حفظ شود. مبادا کج‌اندیشان در این سنت‌ها رخنه ایجاد نمایند.

متن سوال و پاسخ این مرجع تقلید بدین شرح است.

محضر مبارک مرجع بزرگ شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دام‌ظله

با سلام؛

اخیراً در بعضی از مساجد، نماز جماعت به امامت غیر روحانی تشکیل می‌شود و مأمومین به ایشان اقتدا می‌نمایند. بفرمایید آیا این کار از نظر شرع مقدّس جایز است؟

با تشکر/جمعی از نمازگزاران

بسم الله الرحمن الرحیم

علیکم السلام و رحمهالله

حکم اصل مسأله، جواز است؛ حتی اقتدای روحانی و مجتهد به غیر مجتهد و روحانی؛ و شرط امام جماعت، ایمان و عدالت، و اگر مأمومین مرد یا مختلط از مرد و زن باشند ذکورت است.

اما در جماعت مساجد، با توجه به این‌که نماز، خلف عالم، ثوابش به اضعاف مضاعف بیشتر است، و سیره بر این مستقرّ شده که ائمه جماعات در این سنگر مقدس، تبلیغ دین و احکام، و بیان حلال و حرام و ارشاد عوام، و امر به معروف و نهی از منکر و دفع شبهات می‌نمایند، عنوان بزرگی شده است که در اصلاح جامعه و پیشبرد سیاست‌های اسلامی و دعوت به خیر، نقش حیاتی دارد، و در زمان ما بعض روشن‌فکرنماها، علماء را مانع از نیل به مقاصد سوء خود می‌دانند، و جماعت با غیر روحانی و غیر ملبّس را ترویج می‌نمایند.

باید همان سیره سلف را که سنگر نماز جماعت همیشه با امامت علماء و روحانیون برقرار بود حفظ شود. مبادا کج‌اندیشان در این سنت‌ها رخنه ایجاد نمایند. البته به طور اتفاق، اگر امام روحانی راتب، معذور از حضور شد، اقتداء به غیر روحانی، با شرایط بی‌اشکال و صحیح است والله العالم.لطف الله صافی/۴جمادی الثانیه۱۴۳۳

/۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.