نظر سامی یوسف دربارهٔ اتفاقات سوریه

۳۰اردیبهشت،

سامی یوسف خواننده انگلیسی ایرانی‌تبار با بیان اینکه موسیقی و هنر تنها برای سرگرمی نیست، افزود: هر چند برای هر هنری بعد سرگرمی هست اما هدف من در این عرصه سرگرمی نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  سامی یوسف خواننده انگلیسی ایرانی‌تبار در گفت‌وگو با شبکه خبری «اسکای نیوز» با بیان اینکه ترانه‌های من از عمق ایمانی‌ام برخاسته است، گفت: معتقدم هنر و موسیقی موهبتی الهی است و این از قدیم بوده و برای موسیقی و هنر بعد مقدسی وجود دارد.

وی با بیان اینکه موسیقی و هنر تنها برای سرگرمی نیست، افزود: هر چند برای هر هنری بعد سرگرمی هست اما من به دنبال سرگرمی نیستم.

* موسیقی کلاسیک دارای طبیعت دینی بوده است

سامی یوسف با بیان اینکه کار من موسیقی است و این کار خارج از هویت من نیست و موسیقی برای من یک کار جدی محسوب می‌شود، تاکید کرد: هر کس کارهای من را گوش می‌دهد می‌فهمد که برای سرگرمی نیست و در حقیقت موسیقی در جهان کلاسیک سرگرمی نیست به طور مثال در مورد باخ شما وقتی موسیقی او را گوش می‌دهید نمی‌رقصید بلکه به آن فکر می‌کنید و حتی ممکن است به یاد خدا بیافتید چرا که باخ مذهبی بود و اساسا موسیقی کلاسیک دارای طبیعت دینی بوده است و موسیقی عربی نیز دینی است که بیشتر به جریان‌های صوفی تعلق داشته که نوعی طبیعت دینی داشته است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به آلبوم تازهش با نام «سلام» دربارهٔ وجه‌تسمیه آن گفت: آلبوم آخر من اسم آن «سلام» به معنی صلح و سلامتی است و این چیزی است که ما بیشتر از هر چیزی به آن احتیاج داریم.

سامی یوسف افزود: من از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ با اتفاقات و چالش‌های بسیاری روبرو شدم که دلایل بسیاری داشت که آلبوم قبلی من را ایجاد کرد و امروز نیز با مشکلات بسیاری روبرو هستیم به‌ویژه در کشورهای عربی.

* بعضی در انقلاب‌های عربی در حال انجام اقدامات زشتی به نام دین می باشند

وی ادامه داد: آلبوم «سلام» تلاشی از سوی من برای آن است که مردم با ارزش‌هایی چون برادری و انسانیت و محبت و احترام متقابل و به‌ویژه برآنچه ما را به وحدت می‌رساند، آشنا شوند؛ هرچند اختلافات چیز تازهی نیست اما این روزها شدید‌تر شده و بعضی در حال انجام اقدامات زشتی به نام دین می باشند.

سامی یوسف با بیان اینکه نظر سیاسی دربارهٔ انقلاب‌های عربی ندارد، تاکید کرد: من نسبت به انقلاب‌های عربی و به‌ویژه مسایل سوریه اعم از ربایش و اقدامات وحشیانه دیگر نگران هستم؛ سوریه دارای مساجد متعلق به قرن دوم است که اخیرا یکی از آنها تخریب شد و یونسکو باید از آنها حمایت کنند.

وی افزود: من برای سوریه دعا می‌کنم و نماز می‌خوانم هر چند ممکن است کافی نباشد اما نباید قدرت این دعا و نماز را فراموش کنیم چراکه اگر نمازمان را از صمیم قلب ادا کنیم خود به خود جهان به سوی صلح می‌رود و کسانی که به نام دین جنایت انجام می‌دهند نمازشان را از صمیم قلب ادا نمی‌کنند.

* توهین به پیامبر اکرم(ص) توهین به اسلام نیست بلکه توهین به همه ادیان است

سامی یوسف ادامه داد: امروز ما در سوریه و جهان عرب شاهد اوضاع نگران کننده‌ای هستیم حال چه از سوی دینداران باشد یا سیاستمداران و دشمن به دنبال تفرقه‌اندازی بین ماست و امروز باید به سوی عشق و محبت حرکت کنیم.

این خواننده انگلیسی ایرانی‌تبار، در بخش دیگری از این گفت‌وگو دربارهٔ کلیپ و ترانه «این یک بازی است»، گفت: در سال ۲۰۰۶ آن کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اکرم(ص) را که دیدم بسیار ناراحت شدم و دوست داشتم آن را با ظرافت هنری پاسخ دهم اما این پاسخ به سبب احتیاط‌های بسیار من هشت سال طول کشید.

وی افزود: این توهین‌ها متاسفانه تکرار شد و توهین به پیامبر اکرم(ص) توهین به اسلام نیست بلکه توهین به همه ادیان است و اگر به یک دین حمله شود همه ادیان در خطر می باشند و کلیپ ما در این باره به دنبال وحدت است و نمایندگان ادیان در این بین وجود دارد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.