نظر چند نماینده مجلس درباره بازگشایی سفارت انگلیس در تهران

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

نظر چند نماینده مجلس درباره بازگشایی سفارت انگلیس در تهران

ایران > سیاست‌خارجی – ممتازنیوز:
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که برای بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، منعی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، سفارت انگلیس از سال ۲۰۱۱ میلادی (آذر ۱۳۹۰) در تهران در پی اعتراض شماری از دانشجویان به تحریم بانک مرکزی ایران توسط وزارت دارایی بریتانیا تعطیل شد.

پس از پیروزی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و سیاست‌های تعاملی دولت یازدهم در روابط بین الملل، لندن در نوامبر ۲۰۲۴ (آذر ) ˈآجی شارماˈ را به عنوان کاردار غیرمقیم خود در ایران و تهران نیز ˈ محمدحسن حبیب الله زادهˈ را به عنوان کاردار غیرمقیم در انگلستان تعیین کردند.

این در حالی است که ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس خطاب به نمایندگان مجلس عوام این کشور اعلام کرده است: در ادامه بهبود روابط (با ایران) درماه‌های اخیر، اکنون شرایط برای بازگشایی سفارت (در این کشور) کاملا مناسب است.

هیگ همچنین گفت: ˈسفارت انگلیس در تهران به سرعت بعد از طی مراحل اداری و کاربردی لازم بازگشایی می شود و این امر نشانه ای از اعتماد فزاینده در وضعیت روابط بین دو کشور است.

وی اظهار داشت ˈمن هرگز تردیدی در این مورد نداشته‌ام که اگر شرایط اجازه دهد، ما باید در تهران سفارتخانه داشته باشیم. ایران کشوری مهم در منطقه ای متشنج است و داشتن سفارتخانه در سراسر جهان حتی در شرایط دشوار، محوری ترین رویکرد دیپلماتیک جهانی انگلیس است.

در این راستا جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روابط دو کشور باید به قبل از حوادث رخ داده بازگردد، بیان کردند که اگر سفارت انگلیس در ایران و سفارت‌ما در انگلیس بازگشایی شود، راحت تر می توان مذاکرات را انجام داد ولی پیش زمینه تحقق این امر این است که انگلیس دست از برخی از شیطنت ها و حمایت ها از برخی شیطنت های گروه های خارج از این کشور بردارد.

گفت وگوی این نمایندگان مجلس شورای اسلامی با خبرنگار پارلمانی ایرنا را در ادامه می خوانید:

  •  برای بازگشایی سفارت انگلیس در ایران منعی وجود ندارد

عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در این راستا گفت: براساس اتفاقی که رخ داد، ایران تصمیم گرفت سفارتخانه خود را تعطیل کند و هم اکنون نیز آنها خود می توانند بازگردند و سفارت خود را باز کنند.

وی افزود: در آن زمان ما مصوبه ای داشتیم و دولت را مجاز دانسته بودیم، سطح روابط با انگلیس را کاهش دهد البته این موضوع ربطی به بستن سفارتخانه نداشت و به دنبال حادثه ای بود که در آن زمان رخ داد از این رو برای بازگشایی سفارت انگلیس در ایران منعی نیست.

نماینده مردم شهررضا در مجلس گفت: انگلیسی ها می توانند سفارتخانه خود در ایران را بازگشایی کنند و کاردار خود را مستقر سازند.

وی درباره اینکه آیا روابط ایران و انگلیس بهبود خواهد یافت یا خیر، گفت: اگر آنها حسن نیت از خود نشان دهند، مجددا می توانند به گونه ای رفتار کنند که وزارتخارجه نسبت به سطح رابطه با آنان به گونه ای که صلاح می داند، عمل کند.

  • سفارت انگلیس بازگشایی شود / روابط دو کشور به قبل از حوادث رخ داده بازگردد

نماینده مردم اردکان در مجلس نیز گفت: روی کارآمدن دولت جدید و شعارهایی که این دولت می داد، باعث شد در عرصه داخلی و دیپلماسی گشایش هایی ایجاد شود.

محمدرضا تابش افزود: دولت روحانی توانست با این شعارها و ارتقا سطح روابط با کشورهای منطقه و دنیا جو امیدوارکننده‌ای را برای دیگر کشورها ایجاد کند.

نماینده مردم اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: ایران کشور قدرتمند و تاثیرگذاری است و دولت ما دست دوستی به همه کشورها دراز کرده است به طوری که این جو باعث شده همه کشورها واقع بینانه به ما نگاه کنند.

وی با اشاره به اینکه مقدمات بازگشایی دفتر سفارت انگلیس در ایران فراهم شده است، اظهار امیدواری کرد: سطح روابط ایران با انگلیس به قبل از حوادثی که در آن راستا اتفاق افتاد، بازگردد.

وی گفت: با توجه به جو تفاهم آمیز بوجود آمده امیدواریم که در راستای واقعیت گرایی هرچه سریعتر سفارت انگلیس در ایران بازگشایی شود.

  •  سفارت انگلیس در ایران با حفظ احترام متقابل بازگشایی شود

حامد قادر مرزی نماینده مردم قروه در مجلس هم گفت: بازگشایی سفارت انگلیس با رعایت احترام متقابل دو کشور ایرادی ندارد.

وی افزود: اگر سفارت انگلیس در ایران و سفارت ما در انگلیس بازگشایی شود، راحت تر می توان مذاکرات را انجام داد ولی پیش زمینه این اقدامات آن است که انگلیس دست از برخی از شیطنت‌ها و حمایت ها از گروه‌های ایرانی خارج از این کشور بردارد.

وی اظهار داشت: انگلیس باید به صورع عملی به حقوق سیاسی و فرهنگی ایران احترام بگذارد.

وی با اشاره به سفر جک استراو در گذشته به ایران گفت: صحبت‌های استراو در ایران معقولانه و احترام آمیز بود و نکات خوبی را در جلسات بیان کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه ما جواب مناسبی به سفر وی ندادیم زیرا آقای استراو از گروه دوستی – پارلمانی ایران و انگلیس دعوت به حضور در این کشور کرد، ولی هیات رییسه مجلس این موضوع را به صلاح ندانست و هنوز این سفر صورت نگرفته است.

نایب رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس خاطرنشان کرد: این مراودات و رفت و آمدهای سیاسی می‌تواند مهم باشد.

  •  سفارت انگلیس در ایران باید هرچه سریعتر بازگشایی شود

عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از وزارت امور خارجه خواست تا هرچه سریعتر سفارت انگلیس در ایران بازگشایی شود.

وی با بیان اینکه بازگشایی سفارت انگلیس در ایران باید زودتر از اینها انجام می گرفت، گفت: ما درسیاست کلان خاورمیانه نقش اساسی داریم و انگلیس نیز در اروپا و جهان از موقعیت خوبی برخوردار است که می توانیم براساس احترام متقابل و حفظ منافع ملی، زمینه توسعه روابط میان دو کشور را فراهم کنیم.

فتاحی اظهار داشت: توسعه رابطه سیاسی میان دو ابرقدرت ایران و انگلیس، افزایش منافع دو کشور را در برخواهد داشت.

وی با یادآوری اینکه در مدتی که سفارتخانه انگلیس در ایران بسته بود، خسارات زیادی به دو کشور وارد شده است، گفت: ما باید هرچه سریعتر روابط دوستانه با انگلیس برقرار کنیم.

فتاحی از وزارت امور خارجه خواست هرچه سریعتر نسبت به بازگشایی سفارت انگلیس در ایران اقدام کند.

وی گفت: ما سیاست‌های کشورمان را براساس منافع و ارزش‌های خود بنا می‌کنیم نه براساس احساسات عده‌ای قلیل که بدون آنکه به مسایل کلان کشور توجه کنند، خواهان بسته ماندن این سفارتخانه هستند.

 

منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.