نظر یک مخاطب پرشین خودرو چگونه می توان به استقلال صنعت خودرو کمک کرد؟

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

نظر یک مخاطب پرشین خودرو چگونه می توان به استقلال صنعت خودرو کمک کرد؟

نظر یک مخاطب پرشین خودرو
چگونه می توان به استقلال صنعت خودرو کمک کرد؟

ممتازنیوز: گروه ایران/ خسرو ایرانی

با سلام بررسی عملکرد بیست ساله قوانین و ضوابط حاکم بر صنایع خودرو وحمایت مطلق از صنعت خودروحاکی از این است که نتایج مطلوبی در این صنعت به دست نیامده است و امکان استقلال و رقابت را از این صنعت گرفته است.
ضوابط فنی واردات خودرو مصوب سال ۱۳۸۲ که نسبت به قانون خودرو مصوب سال ۱۳۷۱ به مراتب غیر رقابتی تر تنظیم و اجرا شد نیاز به بازنگری اساسی جهت فراهم کردن شرایط رقابتی و ضد انحصاری در این صنعت را دارد.
همچنین ایجاد شرایط برای واگذاری الباقی سهام دولت در دو شرکت بزرگ و خصوصی سازی واقعی این دو مجموعه و همچنین تاکید بر لزوم تفکیک بین مجری تکالیف حاکمیتی در دستگاههای دولتی(وزارت صنعت) و واگذاری انجام وظایف بنگاهداری به تشکل ها و شرکت ها ضروری به نظر می رسد.
چنانکه واگذاری تسهیلات از منابع عمومی اعم از ارز و ریال مستقیما و بدون واسطه در اختیار قطعه سازان و انجمن مربوطشان قرار گیرد، دیگر نیازی به برقراری ارتباط قطعه ساز به هر وسیله ممکن جهت عقد قرارداد با شرکتهای بازرگانی فعلی مانندساپکو وسازه گستر نخواهد بود و واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز بطور اقتصادی و مطمئن مدیریت خواهد شد.(در حال حاضر تسهیلات بخصوص منابع ارزی در اختیار دوشرکت بازرگانی ساپکو و سازه گسترتحت پوشش ایران خودرو و سایپا قرار می گیرد).
لازم بذکر است که برخی قوانین موجود نیز مانند قانون حمایت از مصرف کنند گان خودرو مصوب سال ۱۳۸۶و تهیه و تنظیم و تصویب ائین نامه اجرایی آن در سال ۱۳۸۹نیز عملا عملیاتی نگردیده و در انجام وظایف نظارتی بطور اعم و در تامین منافع سهامداران جزء شرکتهای خودرو سازی بزرگ نیمه دولتی بطور اخص کوتاهی شده است.
همچنین در زمینه کیفیت و استانداردهای خودرو از طریق دستگاههای دیگر از قبیل سازمان ملی استاندارد ،سازمان حفاظت محیط زیست وسازمان بهینه سازی مصرف سوخت نیز مقرراتی برای ارتقای سطح کیفی ،آلایندگی ، مصرف سوخت و ایمنی خودرو و سر نشینان هر ساله وضع می شود که با توجه به عدم پیگیری و تاخیر فاحش در زمان اعلام این مصوبات توسط وزارت صنعت ،عملا در سطح شرکتها اجرایی نمیشودو نظارت بر اجرای این ضوابط و ضمانت اجرای انها میبایستی در دستور کار قرار گیرد.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.