نظم تازه در فرایند افزایش و تضمین نقدینگی بورس

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از راه اندازی صندوق تضمین تسویه وجوه خبر داد و گفت : این صندوق از نهادهای مالی است که جای آن در بازار سرمایه کشورخالی بود.

به گزارش سرویس اقتصادیممتازنیوز، حامد سلطانی نژاد در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت : این صندوق در واقع برای مدیریت پوشش ریسک نکول ( ناتوانی ) اعضای اتاق پایاپای بورس در تسویه بدهی ها استفاده می شود.

وی افزود : بعد از پایان معاملات در هر روز بررسی می شود که کدام کارگزارها و کدام اعضای اتاق پایاپای به خاطر  معاملات آن روز بدهکار شده اند و کدام کارگزار بستانکار است و خالص بدهی و بستانکاری کارگزاران باهم تهاتر می شود.

سلطانی نژاد اظهار داشت :  اگر کارگزاران بدهکار منابع مالی برای تامین وجوه مورد نیاز برای تسویه با کارگزاران بستانکار را نداشته باشند، این کارگزار بدهکار تلقی می شود و کار تسویه و پایاپای به سرعت انجام نمی شود.

وی گفت : برای جبران این نقیصه از پوشش صندوق تضمین استفاده می شود و در این صندوق هر کدام از اعضای اتاق تسویه و پایاپای که فعلا کارگزاران بورس هستند ، سهم مشارکتی را متناسب با فعالیت های خود تامین می کنند و مجموع این سهم مشارکت ها ، منابع مالی صندوق می شود و در صورت نکول یکی از اعضاء ، از این منابع برای تسویه استفاده می شود.

سلطانی نژاد گفت : کارگزارها به نمایندگی از مشتریان اقدام به خرید و فروش سهام می کنند و واسط جابجایی منابع مالی هستند.

وی اعلام کرد : فعالیت این صندوق از شنبه هفته گذشته آغاز و استقبال خیلی خوبی هم شده است و همه کارگزاران بورسی ، منابع مالی و سهم مشارکت خودشان را آوردند و اقدام به عقد قرارداد با شرکت سپرده گذاری مرکزی کردند.

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تاکید کرد : نظم بسیار خوبی در خصوص تسویه وجوه در بحث اوراق بهادار ایجاد شده است.

وی در باره مهلت تسویه بدهی هم گفت: از ساعت ۱۲ روز تسویه ، منابع مالی به حساب کارگزاران بستانکار واریز می شود و آنها می توانند با مشتریان خود تسویه کنند.

سلطانی نژاد اظهار داشت : در معاملات بازار بورس و فرابورسی مهلت تسویه برای سهام و بخشی از اوراق بهادار وجوه تسویه ، سه روز از زمان انجام معامله است و برای اوراقی مانند صکوک و مشارکت و گواهی سپرده ، دوره تسویه یک روز بعد از انجام معامله است.

صندوق تضمین تسویه و اتاق پایاپای در بازارهای سرمایه ، فرآیندی پیوسته است و هر روز منابع مربوط به تسویه میان اعضا تبادل می شود تا پایاپای روز بعد آماده شود.

وی گفت : مشتری که در یک معامله بستانکار شده است باید منابع مالی خود را بموقع دریافت و پول را برای معامله های بعدی آماده کند ، اگر مشتری پول خود را بموقع دریافت نکند ، قطعا نمی تواند مشارکت پیوسته ای در فرآیند معاملات داشته باشد ، بنابراین صندوق در صورت نکون کارگزار، منابع مالی را تامین می کند.

وی با تشکر از کارگزارانی که کمک کردند این صندوق شکل بگیرد ، گفت : تلاش می کینم منابع این صندوق افزایش و دامنه فعالیت آن گسترش یابد که برکات و دستاوردهای مثبتی برای بازار سرمایه کشور هم خواهد داشت./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.