نظم غیرغربی از واقعیات روابط بین‌الملل است

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، “سید جلال دهقانی فیروزآبادی” در همایش بین‌المللی “نقش دنیای اسلامی در هندسه قدرت جهانی” که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد گفت: در مورد مدیریت راهبردی تعاریفی وجود دارد که می‌توان به استفاده بهینه از مقدورات جهان اسلام و دفع تهدیدها و رسیدن به نظم مطلوب اشاره کرد.  
 
وی تصریح کرد: براساس این تعریف اگر به صورت عملیاتی بحث کنیم چند عنصر مشاهده می‌شود که یکی از آنها عقلانیت راهبردی و درک و شناخت فرصت‌ها، چالش‌ها، تهدیدها و آسیب‌ها است، بنابراین تشخیص وضع موجود و تضمین وضع مطلوب در تمدن نوین اسلامی نیاز است.  
 
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد:‌ عقل نظری به معنای شناسایی تهدیدها و بایدها و نبایدها است و مدیریت راهبردی شامل فرصت‌سازی است که به تبیین بایدها‌ی جهان اسلام می‌پردازد.  
 
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: توان، آگاهی بوده و اقتدارافزایی عنصر دیگر است، البته هم‌اکنون در دوره گذار در نظام بین‌الملل هستیم که به معنای فروپاشی نظم پیشین و مستقر نشدن نظم نوین است.  
 
وی تصریح کرد: اولین ویژگی دوره گذار تنازع گفتمانی است که حالت ژله‌ای و ژلاتینی دارد و مورد دیگر ساختار نامعین قدرت است.  
 
دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: چهار سطح کارگذاری، ساختاری، تعاملی و گفتمانی وجود دارد که در امر کارگذاری کشورها نقش تعیین کننده پیدا می‌‌کنند و جایگاه جهان اسلام را مشخص می‌کند و بر این اساس ساختار شکل می‌گیرد.  
 
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد:‌در دوران گذار الگو تغییر می‌کند و مهمترین ویژگی آن تحولات گفتمانی است که این متهمرین بحث جهان اسلام است.  
 
وی اظهار داشت: با ظهور اسلام سیاسی شاهد تنازع گفتمانی جدیدی هستیم که بین اسلام سیاسی و لیبرالیسم شکل گرفته است.  
 
دهقانی فیروزآبادی گفت: محور دیگر تمدن نوین اسلامی است و اینکه جهان اسلام چه جایگاهی در هندسه قدرت و تحولات خواهد داشت، البته برای باور کردن استعدادهای مسلمانان و رسیدن به حیات طیبه تمدن قدرت‌محور داریم که براساس استعدادهای مادی و غریزی شکل می‌گیرد.  
 
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اگر نظام‌های بین‌الملل محتمل را در نظر بگیریم، جهان اسلام چه جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت البته پیش‌بینی می‌شود جهان به سمت چندقطبی شدن پیش برود البته فرصت‌هایی مثل نظم غیرغربی از واقعیت روابط بین‌الملل است.  
 
وی اظهار داشت: نظم بین‌الملل ماهیت محافظه‌کاری دارد که یکی از مهمترین چالش‌ها در تمدن اسلامی نشست گفتمانی در چارچوب اسلام است البته نسخه‌های بدلی اسلامی مثل تکفیری‌ها باعث شده تا برای مقابله با چالش‌ها از آن استفاده شود.  
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.