نفوذ فیزیکی اینترنت عامل مهم توسعه سلامت الکترونیکی

سهشنبه ۱۶آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

سلامت الکترونیک، زمینه ای تازه از تلاقی اطلاع رسانی پزشکی، سلامت عمومی ومبادلات تجاری است.

مهندس زهرا امیر آبادی کارشناس IT در گفتگو با خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران گفت:  با اشاره به تاریخچه سلامت دیجیتال گفت: سلامت دیجیتال E-Health ، ابتدا در دهه ۹۰ میلادی، کلمه ای عمومی بود و به همه مسائل مشترک میان کامپیوتر و پزشکی اطلاق می شد.
این کلمه بیشتر به وسیله بخش صنعت و تجارت مورد استفاده قرار می گرفت و کاربر علمی آن بسیار کم بود و در آن وقت همه خدماتی که اینترنت برای سلامت جامعه می توانست ارائه دهد دراین حوزه قرار می گرفت. اما با گسترش و نفوذ اینترنت در جوامع و افزایش گرایش کاربران به استفاده از اینترنت، سلامت دیجیتال نیز دچار تحولی عظیم شد و از کاربری عمومی خارج شده و تبدیل به یک زیر شاخه بهداشت عمومی شد.

امیر آبادی تصریح نمود: سلامت الکترونیک رابطه نزدیکی با زیر ساخت های دیجیتال هر کشور نیز فرهنگ دیجیتال آن کشور دارد..

وی گفت: برای برقراری نظام سلامت دیجیتالی هر کشوری، زیر ساخت های مخابراتی و اینترنتی آن کشور نقش تعیین نماینده ای دارد. همچنین پایگاه اینترنتی های ارائه دهنده اطلاعات پزشکی و درمانی سرویس دهندگان اینترنت، درصد استفاده کاربران از اینترنت و میزان نفوذ فیزیکی اینترنت در کشور از عوامل مهم در توسعه سلامت الکترونیک می باشند.

امیر آبادی با اشاره به اینکه سلامت الکترونیک E-Health یک زمینه نو ظهور از برخورد انفورماتیک، پزشکی، بهداشتی، عمومی وتجارت است. که از طریق شبکه جهانی وب (world wide web) و تکنولوژی های مرتبط با آن ارتقا و تکامل یابد.

وی همچنین سلامت الکترونیک را نه تنها به عنوان یک توسعه فنی بلکه به عنوان حالتی روحی، طرز فکر و یک حرکت عمومی جهانی می توان توصیف نمود.

امیر آبادی در ادامه گفت: برای توصیف واژه سلامت الکترونیک باید از فناوری اطلاعات وارتباطات در بخش سلامت بهره برد و باید گفت: اطلاعات دیجیتالی در بخش سلامت و بهداشت برای مقاصد بالینی و آموزش و مدیریتی، انتقال، ذخیره و بازیابی می گردد.

وی در پایان افزود: توسعه و گسترش خدمات بهداشتی و درمانی بدون استفاده از رایانه و تکنولوژی های مرتبط عملیاتی نخواهد بود و خصوصیاتی مثل حافظه، سرعت در پردازش و تحلیل و توانایی انجام حجم بسیاری از عملیات سبب می گردد که خدمات بهداشتی و درمانی با استفاده از رایانه بتواند پیشرفت های قابل ملاحظه ای در راه توسعه داشته باشد./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.