نفوذ چین در صنعت خودرو آمریکا

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 نفوذ چین در صنعت خودرو آمریکا

نفوذ چین در صنعت خودرو آمریکا

چینی ها آرام و آهسته در حال سرمایه گذاری در شهر دیترویت آمریکا هستند، شهری که قیمت املاک و مستغلات در آن ارزان است و استعدادهای صنعت خودرو در آن جمع است.

به گزارش ممتازنیوز، هر چند که سرمایه گذاری چین در شهر دیترویت نسبتا مختصر و آرام است و هنوز به حوزه تولید خودرو نرسیده اما بعید است به همین سیاق باقی بماند.
در حالی که صنعت خودروی آمریکا مشغول بازسازی بعد از نجات از ورشکستگی است، چینی ها به بسط و گسترش حضور خود در بازار خودروی آمریکا ادامه می دهند و این کار را با افزایش حضور در دیترویت آغاز کرده اند. قیمت املاک و متسغلات دیترویت خیلی بالا نیست در عوض این شهر و به طور کلی ایالت میشیگان آمریکا مملو از استعداد در زمینه های مختلف مهندسی است. یک دوجین از خودروسازان چینی در حال خرید و ساخت دفتر و سوله و کارخانه در این شهر هستند. امید آنها این است که روزی در بازار آمریکا خودرو بفروشند.
تا به حال بیشتر تمرکز سرمایه گذاران چینی روی بخش زنجیره تأمین بوده است. مقام های مسئول در ایالت میشیگان و حتی ریک اسنایدر فرماندار این ایالت هم بعد از اعلام ورشکستگی شهر دیترویت بی علاقه نیستند که چینی ها نقش مهمی در بازسازی این شهر ورشکسته ایفا کنند.
اسنایدر اوایل سال ۲۰۲۴ به خبرنگاران گفته بود: شرکت های چینی می خواهند گسترش جهانی داشته باشند و برای این کار باید نگاهی به آمریکای شمالی داشته باشند. در آن صورت ایالت میشیگان نقطه آغاز مناسبی است.
اسنایدر فرماندار میشیگان دروازه های این ایالت را به روی چینی ها گشوده است. وی در ماه سپتامبر (شهریور امسال) برای سومین بار سفر تجاری به چین داشته تا سرمایه گذاران چینی به ویژه سرمایه گذاران در صنعت خودرو را ترغیب به سرمایه گذاری در این ایالت کند. به گفته ی وی تا به امروز چینی ها حدود ۱ میلیارد دلار در این ایالت سرمایه گذاری کرده اند که ۹۵ درصد آن به صنعت خودرو مرتبط است. شرکت های ایالت میشیگان هم در سال ۲۰۱۲ موفق شدند صادرات به چین را ۲۲ درصد افزایش دهند.
جنرال موتورز، فورد و کرایسلر در چند دهه گذشته سرمایه گذاری سنگینی را در خاک چین انجام داده اند و سهم بزرگی از بازار آن را در اختیار دارند. بر اساس مطالعات مرکز تحقیق خودروی دانشگاه وندزور، ۶۰ درصد از سرمایه گذاری های جدید در کارخانه های چین صورت پذیرفته است و به همین دلیل این کشور به بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده خودرو در جهان تبدیل شده است. در ۱۱ ماه اول ۲۰۲۴ فروش خودرو در چین از ۲۰ میلیون دستگاه گذشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد رشد کرده است. در حالی که در همین مدت در ایالات متحده ۱۶ میلیون خودرو فروخته شده که ۳ درصد رشد داشته است.
با این حال همه می دانند که از لحاظ توسعه محصول، تحقیق و تولید، قلب صنعت خودرو هم نزد آمریکایی ها و هم برای چینی ها ایالت میشیگان و شهر دیترویت است. به علاوه دسترسی به استعدادهای جهانی در صنعت خودرو در این ایالت در بالاترین حد ممکن است و این موضوع برای چین از اهمیت خاصی برخوردار است. در حالی که آمریکایی ها در حال فرار از دیترویت و ایالت میشیگان هستند و هکتارها زمین را به راحتی واگذار می کنند، چینی ها آن را فرصت می بینند. تعجبی ندارد که دولت چین در سراسر جهان ۴۴۰ مدرسه کنفوسیوس دایر کرده تا زبان چینی به مردم دنیا بیاموزد.
در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار چینی در اطراف شهر دیترویت استقرار یافته اند. بیش از ۱۵ هزار نفر از آنان در زمینه های مرتبط با خودرو مهندس هستند و گسترش شبکه های کسب و کار خود را دنبال می کنند. حتی تعداد کارگران چینی در سه غول خودروسازی آمریکا رو به گسترش است. به عنوان نمونه انجمن چینی های شرکت فورد با افتخار اعلام کرده است که ۶۵۰ کارمند چینی در شرکت فورد در حال فعالیتند. بیش از ۱۰۰ شرکت مرتبط با صنعت خودرو در دیترویت چینی هستند. از جمله A123 System، چانگان اتومبیل، بریلیانس و غیره. در حال حاضر استراتژی این شرکت ها ایجاد شراکت با سازندگان و تأمین کنندگان سه غول خودروساز آمریکا است. با این کار چینی ها در حال سرمایه گذاری روی منابع انسانی و مخزن استعدادهای مهندسی خود هستند. اما در نهایت این شرکت ها به سمتی پیش می روند که خودرو بسازند و در آمریکا بفروشند. در حال حاضر ۴۰ درصد بازار خودروی آمریکا در دستان چینی ها و کره ای هاست و قطع به یقین چینی ها از این بابت خرسند نیستند.
صادرات خودروی چین به آمریکا هم کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه در سال است که زیر ۷ درصد سهم بازار این خودرو است. خودروهای صادراتی چینی بیشتر به سمت آفریقا و خاورمیانه می روند.
نایجل فرانسیس که از سوی اسنایدر به عنوان «سزار خودرو» انتخاب شده و چند بار در رأس هیئتی به چین سفر کرده می گوید: چینی ها در «فاز آماده سازی» در توسعه روابط با بازیگران اصلی هستند: بازیگرانی از زنجیره تأمین گرفته تا قانون گذاران. هدف آنان فروش خودرو در بازار آمریکا است.
آنها در حال یاد گرفتن مهندسی و شناخت نیازهای بازار آمریکا هستند تا به یک برند مطلوب شکل و قوام بدهند. بزرگترین مانع آنها استانداردها و قوانین زیست محیطی و ایمنی خودرو است. ضمن آن که فناوری های صنعت خودرو می تواند با هدف کاربردهای نظامی هم گسترش پیدا کند و کنگره آمریکا از این بابت نگران است و برای همین مانع تراشی می کند.
نکته این جا است که چین هنوز بازار رو به گسترش خود را دارد اما امان از زمانی که بازار خودش اشباع شود، در آن صورت برای ادامه توسعه باید بازارهای جهان را هدف قرار دهد که در آن صورت خیلی ها را از میدان به در خواهد کرد.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.