نفیس‌ترین نسخه‌های نهج‌البلاغه رونمایی شد+عکس

نفیس‌ترین نسخ نهج‌البلاغه در سالن همایش‌های برج میلاد رونمایی شد.

 

 Nahjolbalaghe

 

در این مراسم که ۶ مهر ماه با حضور سیدمحمد حسینی ـ وزیر ارشاد ـ ،‌ سیدجمال‌الدین دین پرور ـ ریاست بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه ـ ، داریوش ارجمند، غلامحسین امیرخانی و امیراحمد فلسفی و تعدادی از جانبازان به همراه خادمان حرم رضوی حضور داشتند، نفیس‌ترین نسخه نهج‌البلاغه برای نمایش به عموم ارائه شد.

 

وزیر ارشاد طی سخنانی در این مراسم با تاکید بر ثمربخش بودن احیای آثار ارزشمند هنری گفت: اگر عظمت امام علی(ع) را درک کنیم مطمئنا به مضمون سخنان او نیز توجه بیشتری می‌کنیم.

 

سیدمحمد حسینی با اشاره به آغاز رویکرد خوبی که نسبت به قرآن در کشور آغاز گردیده است بر لزوم توجه به سایر کتب ارزشمند دینی همچون صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه تاکید کرد.

 

وی ادامه داد: هر مقدار که روی فرهنگ و هنر در کشور کار شود باز هم کم است و باید سرمایه‌گذاری بیشتری روی فرهنگ انجام شود.

 

وزیر ارشاد توجه به فرهنگ و هنر را در ایران مهم دانست و تصریح کرد: حتی انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌تواند مانع از تحریم‌های اقتصادی شود.

 

سید محمد حسینی در بخش پایانی سخنانش، مدیریت و هدایت افکار عمومی جهان را در دست یک جریان دانست و گفت: البته ما نیز برای همراه کردن افکار عمومی جهان نیز باید کار کنیم.

 

پس از این سخنان طی مراسمی با حضور وزیر ارشاد،‌داریوش ارجمند، غلامحسین امیرخانی، از نسخه نهج‌البلاغه به خط نسخ محمد حسین بن علی عسکر ارسنجانی رونمایی شد.

 

داریوش ارجمند ـ بازیگر ـ در بخش دیگری از مراسم رونمایی نفیس‌ترین نسخه نهج‌البلاغه در سخنانی گفت: هیچ اثر هنری در جهان تا به الطاف الهی متکی نباشد ماندگار نمی‌شود.

 

این بازیگر نقش مالک اشتر در سریال امام علی(ع) گفت: من هر آنچه که در زندگی دارم از برکت حضورم در طی ۱۹ ماه در نقش «مالک اشتر» است.

 

وی دوران حضورش را در سریال امام علی افتخارآمیز عنوان کرد و گفت: با اینکه طی ان ۱۹ ماه در یک فضای مصنوعی حضور داشتم ولی با آن نقش زندگی کردم و درس‌های زیادی آموختم.

 

ارجمند همچنین ایرانیان را شایسته‌ترین مردمانی در جهان دانست که اسلام را پذیرفته‌اند و تصریح کرد: ایرانیان هیچ گاه بت‌پرست نبوده‌اند و همیشه مردمانی یکتاپرست بوده‌اند.

 

وی ادامه داد: ما ایرانیان ولایت را به صورت ژنتیکی درک می‌کنیم و این باور را داریم که کسی که به مردم حکومت می‌کند باید از خدا مجوز داشته باشد.

 

ارجمند با بیان اینکه در تاریخ هیچ انسانی به وسعت امام علی (ع) نیست، تاکید کرد: برای هر مشکلی که در زندگی داریم می‌توانیم به نهج‌البلاغه مراجعه کنیم.

 

وی ایران بدون اسلام را غیرقابل تصور دانست و تصریح کرد: البته من هیچ گاه تاریخ چند هزار ساله ایران را کتمان نمی‌کنم. ارجمند با بیان اینکه ما ایرانیان تنها مردمانی هستیم که از حروف، هنر و ایمان ساخته‌ایم.

 

غلامحسین امیرخانی هم طی سخنانی هنر و فرهنگ را عاملی برای انسان‌سازی عنوان کرد و بر حمایت نهادهای دولتی از فرهنگ تاکید کرد.

 

این هنرمند خوشنویس با طرح این سوال که باید ببینیم بودجه وزارت فرهنگ نسبت به سایر نهادها چه مقدار است؟ سخنانش را اینگونه ادامه داد: رسیدن به جایگاه شایسته ایران در جهان بدون توجه بیشتر و امکانات مناسب امکان‌پذیر نیست.

 

وی تصریح کرد: بدون داشتن امکانات مناسب نمی‌توانیم با کشورهای پیشرفته جهان رقابت کنیم بنابراین لزوم توجه جدی به نهادهای مدنی ضروری است.

 

امیرخانی نهادهای مدنی را واسطه‌ای بین ملت و دولت عنوان کرد و گفت: باید نهادهای مدنی در سطح جامعه حضور داشته باشند.

 

نفیس‌ترین نسخه نهج‌البلاغه به خط نسخ محمدحسین بن علی عسکر ارسنجانی و خط نستعلیق علی نقی شیرازی مربوط به حدود ۱۵۰ سال پیش است توشیح این نسخه را ملا غلامحسین شیرازی و تذهیب و تجلید آن بر عهده محمود مذهب‌باشی بوده است.

 

این اثر توسط مجتبی سبزه گردآوری شده است و توسط وی مراحل اسکن، آماده‌سازی و نظارت بر چاپ نیز انجام شده است.

منبع:ایسنا

فرهنگ و ادب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.