نقاشی‌های مکرمه قنبری در کالیفرنیا به نمایش درآمد

همراه با دو مستند از ابراهیم مختاری:

هنر > نمایشگاه
نمایشگاهی از آثار زنده‌یاد مکرمه قنبری ـ نقاش خودآموخته ـ در موزه «باورز» ایالت کالیفرنیا افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، موزه «باورز» در ایالت کالیفرنیا ـ اول مهرماه – ۳۵ تابلوی نقاشی از این نقاش خودآموخته ایرانی را به روی دیوار برد.

همچنین در این مراسم دو فیلم مستند «مکرمه؛ خاطرات و رویاها» و «میعاد با مکرمه» از ساخته‌های ابراهیم مختاری به نمایش درآمد و در حاشیه آن نشستی پیرامون این آثار در موزه باورز برپا شد.

این نمایشگاه به مدت دو هفته در کالیفرنیا ادامه خواهد داشت.

مکرمه قنبری، بانوی نقاش خودآموخته در سال ‌‌١٣٠٧ در روستای دریکنده در مازندران به دنیا آمد و از گفته‌های او چنین بر می‌آمد که از کودکی به نقش و نگار علاقه داشته و برای این کار از گل و گچ استفاده می‌کرد.

این هنرمند، نقاشی بر روی کاغذ به صورت امروزی را در سال‌های پایان زندگی‌اش، در سن ‌‌۶۴ سالگی آغاز کرده بود.

قنبری، روایتگر رنگ‌ها و نقش‌آفرین قصه‌های فولکلور سرزمین عاشقانه‌های سبز، انسانی که بیش از شش دهه حجم عظیمی از احساس جور زمانه را در جان خویش داشت، با رنگ‌ها در آمیخت و چنان نقشی بر پرده خلق کرد که خود همه عصیان بود و شکستن بغض‌های فروخورده مردم بی‌فریاد.

او که از خواندن و نوشتن بی‌بهره بود، ‌نقاشی را خود آموخته بود تا جایی که تمام دیوارها و حتی در و پنجره‌های خانه‌ خود را هم نقاشی می‌کرد.

نقاشی‌های هنرمند کهنسالی ایرانی را که خود با صراحت گفته بود که خواسته بنویسد، اما سواد نداشته، بنابراین نقاشی کشیده است، در سوئد، با نقاشی‌های مارک شاگال، نقاش بلندآوازه‌ قرن بیستم قیاس کرده‌اند.

تابلویی که او از شمایل امام رضا (ع) نقاشی کرده است، به خانه‌ اکثر اهالی دریکنده راه پیدا کرده است و همچنین تابلوی بزرگی که از بارگاه امام رضا (ع) در ابعاد ‌‌١ × ‌‌۵/١ به تصویر کشیده نیز در حسینیه‌ محل نصب شده و مورد توجه و احترام روستاییان قرار گرفته است.

سه سال پیش نخستین حضور مکرمه قنبری، بانوی ‌‌٧۵ ساله‌ای که از توانایی خواندن و نوشتن بی‌بهره و هیچ آموزشی به صورت آکادمیک ندیده، اما معرف جهانیان است، در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عرضه شد.

نخستین نمایشگاه مکرمه قنبری در سال ‌‌١٣٧۴ در گالری سیحون برگزار شد و در پی آن در سال‌های ‌‌٧۵، ‌‌٧۶ و ‌‌٧٧ و ‌‌٨۴ نیز نمایشگاه‌های انفرادی و بیش از ده نمایشگاه جمعی دیگر از آثار او در همان گالری برپا شد.

او توانست جایزه‌ ویژه‌ هیات داوران جشنواره‌ فیلم رشد و نیز تندیس جشنواره‌ هنری – ادبی روستا را دریافت کند.

این بانوی هنرمند فقید اکنون شناخته شده برای جهانیان است و در بیش از ‌‌١٧٠ سایت گوناگون، بیوگرافی و آثار وی را معرفی شده است.

او در سال ‌‌٢٠٠١ به عنوان زن برگزیده‌ سال از طرف انجمن پژوهش‌های زنان سوئد انتخاب شد.

مکرمه دوم آبان ماه سال ‌٨۴ درگذشت.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.