نقاط ضعف و قوت برگزاری حراجی‌های بین‌المللی از نگاه نادر سیحون

۱۱ام بهمن ،

در گفت‌وگو با هنرآنلاین

مدیر گالری سیحون همزمان با فراخوان حراج کریستیز به بیان نقاط ضعف و قوت حضور هنرمندان ایرانی در حراجی‌های بین‌المللی پرداخت.

“نادر سیحون” مدیر گالری سیحون در گفت و گو با خبرنگار تجسمی‌ هنرآنلاین دربارهٔ حضور هنرمندان در حراجی‌های بین المللی گفت: در سال‌های اخیر هنرمندان حضور پررنگی در حراجی‌ها دارند اما به طور کلی شرکت هنرمندان ایرانی در حراجی‌های بین المللی نقاط مثبت و منفی برای هنرمندان مان دارد.

او دراین باره گفت: نکته مثبت شرکت در حراجی‌ها این است که درخشش هنرمندان ایرانی و انتشار یافتن این خبرها سبب شده بسیاری از اشخاصی که شناخت بسیاری از آثار هنری نداشتند و شاید تابلوهایشان را در انبار خانه نگهداری می‌کردند اکنون نگاه متفاوتی به این آثار و تمایل بیشتری به خرید آثار هنری دارند.

سیحون در ادامه افزود: در این باره حتی شاهد بوده ایم که گاهی نسبت به آثار هنرمندان پیشکسوت هم کم لطفی می‌شد اما حضور پررنگ هنرمندان ایرانی در حراجی‌های بین المللی سبب شد که چه در بخش خصوصی و چه دولتی نگاه ویژه ای به این آثار شود.

مدیر گالری سیحون دربارهٔ نکات منفی حضور هنرمندان ایرانی در حراجی‌ها هم اظهار کرد: متاسفانه حراج‌ها نکات منفی هم برای هنر کشورمان به همراه داشته است. یکی از نکات منفی این است که اساسا در حراجی‌ها گاهی آثار چندین برابر قیمت واقعی اش به فروش می‌رسد و این از ویژگی‌های حراج است اما نمی‌توان این قیمت‌ها را ملاک ارزش آثار هنرمند دانست در صورتی که بعضی از هنرمندان ایرانی که در حراجی‌ها آثارشان با قیمت بسیار بالاتری از ارزش واقعی به فروش رفته اکنون در حالت عادی و در نمایشگاه‌هایی که برپا می‌کنند هم قیمت آثارشان را بسیار بالا برده اند.

نادر سیحون همچنین با اشاره به باندبازی‌هایی که در حراجی‌ها می‌شود گفت: از سوی دیگر بسیاری از هنرمندان تمایل دارند آثارشان را در این حراجی‌ها شرکت دهند اما متاسفانه به سبب باندبازی‌هایی که در این حراجی‌ها وجود دارد این فرصت به بعضی از هنرمندان داده نمی‌شود.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری دومین حراج آنلاین گالری سیحون در ۱۵ بهمن ماه در دو بخش سرامیک و آثار متفرقه گفت: در حال حاضر نیز حدود ۳۵۰ نفر در پایگاه اینترنتی ثبت نام کرده‌اند که از این میان تعدادی از اشخاص همان هنرمندانی می باشند که آثارشان را برای حراج ارائه کرده بودند، اما با این وجود استقبال مخاطبان برای اولین دوره این رویدا کاملا رضایت بخش بود.

وی همچنین با ابراز خرسندی از برگزاری حراج‌های مختلف در داخل کشور مانند فروش آثار ارزان قیمت یا فروش آثار هنری به صورت آنلاین گفت: اولین باری که نمایشگاه آثار هنری با قیمت بسیار پایین برگزار شد توسط جمشید حقیقت شناس بود که اتفاقا مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

 سیحون در این باره گفت: به طور حتم برگزاری این نمایشگاه‌ها بسیار تاثیرگذار است چرا که تا زمانی که مردم ارتباطی با آثار هنری نداشته باشند طبیعتا علاقه ای هم به وجود نمی‌آید. من بارها پیش آمده که بعضی از دوستانی که هیچ شناختی نسبت به آثار هنری نداشته ام را متقاعد کردم که یکی دو اثر خوب خریداری کنند و جالب اینجاست که اکنون این اشخاص خودشان به دنبال خرید آثار می باشند.

انتهای پیام/۳۱/۳۴
 


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.