نقاط ضعف و قوت جلسات پرسش و پاسخ جشنواره فجر از نگاه حسین معززی‌نیا

۳۰م دیماه ،

یک منتقد گفت: در جشنواره‌های جهانی مهم‌ترین چیزی که در رسانه‌ها مخابره می‌شود و فضای جشنواره را در ذهن مخاطب می‌سازد، نشست‌های پرسش و پاسخ است. جشنواره فجرباید از این فرصت استفاده کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از  ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین‌المللی  فیلم فجر؛ حسین معززی‌نیا سردبیر مجله ۲۴، ضمن آسیب شناسی جلسات نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره به عوامل مؤثر بر کیفیت این جلسات اشاره کرد.
این منتقد در ادامه گفت: این جلسات با تاثیرگذاری رسانه‌ای کارش را آغاز کرد. تا قبل از دوره‌ یازدهم جشنواره، چون چیزی به نام سالن ویژه مطبوعات وجود نداشت، چنین جلساتی هم اصلاً برگزار نمی‌شد یا در شکل‌های محدودی برگزار می‌شد. وقتی برای اولین بار این نشست‌ها شکل گرفت، بازخورد خوبی داشت؛ هم فیلمسازان استقبال می‌کردند هم اغلب منتقدین صاحب‌نام و حاضرین در سالن مطبوعات در این جلسات حاضر می‌شدند و سؤالات خوبی هم مطرح می‌شد.
این تحلیلگر سینمایی با اشاره به اینکه مجموعه اتفاقاتی سبب شده این جلسات در یک روند تدریجی از آن زمان تا حال (که بیست سالی می‌گذرد) سیر نزولی پیدا کند، گفت: یکی از دلایل این بود که خود جشنواره به عنوان برگزارکننده، بیش از حد نگران ‌شد که در این جلسات اتفاق خارج از کنترلی رخ ندهد؛ به طور مثالً به فیلمسازان توهین نشود یا احیاناً سوالاتی پرسیده نشود که در شأن جشنواره نیست یا فضای جلسه تند نشود و کنترلش از دست مجری خارج نشود. در نتیجه اجرای این جلسات به‌شدت محافظه‌کارانه و حتی در مواردی کاملاً خنثی شد.
وی افزود: کنترل بیش از حد سبب می‌شود منتقد صاحب‌نام یا کارشناس جدی در مقام پرسشگر در جلسات حضور پیدا نکند. غیبت منتقدان حرفه‌ای سبب بی‌رونقی این جلسات شد. بی رونق شدن نیز سبب می‌شود که عوامل فیلم هم حوصله حضور در این جلسات را به خرج ندهند. وقتی عوامل یک فیلم شرکت نکنند، به همین نسبت گزارش‌گر و خبرنگار هم جذابیتی در جلسه نمی‌بینند، مخاطب خبری که آن‌ها تنظیم می‌کنند هم حس می‌کند در جلسه اتفاقی نیفتاده که ارزش دنبال کردن داشته باشد.
این نویسنده سینمایی با اشاره به زمان‌بندی برنامه‌های اجرایی جشنواره گفت: مشکل دیگر این است که در جشنواره‌های معتبر جهانی، برگزاری این‌گونه نشست‌ها در ساعاتی انجام می‌شود که اگر کسی علاقه داشته باشد در آن‌ها شرکت کند، انتخاب دیگری ندارد یعنی با تماشای فیلم دیگری تلاقی نمی‌کند. به عنوان مثال در جشنواره «کن» این جلسات در زمانی برگزار می‌شود که در آن ساعت، فیلم مهمی در برنامه جشنواره نمی‌بینید.
او ادامه داد: اما متأسفانه در جشنواره فجر این جلسات اغلب با سانس بعدی نمایش فیلم تلاقی پیدا کرده و منتقدین ترجیح می‌دهند که فیلم ببینند تا اینکه در نشست حضور پیدا کنند. این هم دلیل دیگری است که سبب می‌شود جلسات رونق نداشته باشند.
معززی‌نیا در خاتمه گفت: نزول سطح کیفی جلسات پرسش و پاسخ جشنواره اتفاق خوبی نیست و جشنواره باید کاری کند تا این جلسات به همان رونق قدیم برگردد. از لحاظ پوشش رسانه‌ای هم بسیار مهم است. در جشنواره‌های جهانی هم مهم‌ترین چیزی که در رسانه‌ها مخابره می‌شود و فضای جشنواره را در ذهن مخاطب می‌سازد، همین نشست‌ها و مطالبی است که در این جلسات گفته می‌شود. جشنواره فجرهم باید از این فرصت استفاده کند.
 


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.