نقاط قوت و ضعف طرح جهش تولید و تامین مسکن از نگاه یک عضو کمیسیون عمران

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اکنون تنها نقد وارد به طرح جهش تولید و تامین مسکن به تامین منابع صندوق ملی مسکن که در این طرح دیده شده باز می‌گردد و قرار است که کمیسیون عمران این موضوع را مجددا بررسی کند.

اقبال شاکری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقاط قوت و ضعف طرح جهش تولید و ساماندهی بازار مسکن بیان کرد: تامین زمین ارزان‌قیمت، ارائه‌ی تسهیلات ارزان، تسهیل در صدور مجوزها با ساماندهی سازوکارهای اداری از طریق نظامات مربوط به نظام مهندسی شهرداری‌ها و سازمان مالیاتی و همچنین تخصیص تسهیلات به افراد فاقد مسکن از جمله موارد مثبتی است که در این طرح دیده شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: فراهم کردن بستر مناسب با در نظر گرفتن تسهیلات ارزان‌قیمت در کلانشهرها و تامین زمین ارزان‌قیمت و رایگان و مصالح ساختمانی با نرخ مصوب از جمله مولفه‌هایی است که می‌تواند موتور محرک ساخت مسکن باشد، اما یکی از نقدهایی که به این طرح وارد شده و قرار است مجددا در کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گیرد بحث تامین مالی این طرح می‌باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس این طرح باید سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود و قرار نیست که فقط از ظرفیت دولت برای ساخت مسکن استفاده شود چرا که تاکنون برای تامین مسکن در کشور از ظرفیت اقشار مختلف جامعه نظیر بخش‌های شخصی‌ساز، انبوه‌ساز و دولتی‌ساز و همچنین تعاونی‌ها استفاده شده است. وزارت راه و شهرسازی نیز بخشی از دولت است که در این زمینه مسئولیت دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: در این طرح صندوق ملی دیده شده است تا منابعی به حساب این صندوق واریز شود اما دغدغه‌ها اکنون این است که احتمال دارد که این وجوه در این صندوق جمع‌آوری نشود و برای تامین این منابع مجبور به خلق پول شده که به دنبال آن تورم بالا رفته و شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. این مساله‌ اصلی است که در این طرح اکنون باید مورد واکاوی قرار گیرد.

شاکری اضافه کرد: عمده منابعی که برای جمع‌آوری از صندوق ملی مسکن در این طرح دیده شده قرار است از محل بانک‌ها تامین شود اما اکنون این دغدغه وجود دارد که در صورت تامین نشدن این منابع خلق پول صورت گرفته که می‌تواند تورم را بالا ببرد. از همین رو قرار است کمیسیون عمران مجددا این طرح را در هفته جاری بررسی کرده و برای ارائه به صحن آماده کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.