نقدیندگی سرگردان در دست مردم

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر تجمیع سرمایه‌های خرد در قالب تعاونی‌ها اعلام کرد: در حال حاضر ۶۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی سرگردان دست مردم است که آن را در زمینه‌های خرید ارز، مسکن و سکه و طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، غلامحسین حسینی‌نیا در همایش نقش تعاون در مدیریت و اقتصاد ملی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج برگزار شد، اظهار کرد: تجمیع این سرمایه‌های سرگردان و سوق دادن آن به سمت تشکیل تعاونی ها در توسعه اقتصادی و کمک به کاهش تورم و رکود اقتصادی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اهداف کلی توسعه بخش تعاونی‌ها در برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: توانمندسازی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه برای حضور موثر در اقتصاد و دسترسی مطلوب در توانمندسازی سه دهک اول درآمد جامعه و افزایش سطح درآمدهاست.

وجود ۵٧٠ میلیارد دلار سرمایه در بخش تعاون

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۷۰ میلیارد دلار سرمایه در بخش تعاونی‌ها وجود دارد، گفت: در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و رسیدن به سهم ٢۵ درصدی این بخش در اقتصاد ملی بخش تعاون باید سه هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار در کشور سرمایه گذاری داشته باشد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جامعه دانشگاهی به عنوان بزرگترین راهبر در رسیدن به توسعه بخش تعاون نام برد و از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان خواست تا زمینه ایجاد تعاونی‌ها برای جامعه دانشگاهی استان، دانشجویان و نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم شود.

حسینی نیا ادامه داد: تعاونی‌ها بهترین جایگاه را در حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارند و از طریق ایجاد تعاونی‌ها، ایجاد اشتغال، افزایش تولید و افزایش مشارکت مردم، اصلاح نظام اقتصادی، حذف واسطه‌گران و بازگشت ارزش افزوده به تولید‌کنندگان محقق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تعاون از بعد اقتصادی به عدالت و توزیع عادلانه تولید و درآمد، از بعد اجتماعی به آزادی نهادینه شده در دل تشکل های هدفدار و از بعد فرهنگی به ارتقای ارزش‌های اخلاقی، دینی و فرهنگی کمک خواهد کرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید از اقتصاد معیشتی فاصله بگیریم و به سمت اقتصاد ملی و جهانی حرکت کنیم که لازمه آن قرار گرفتن دولت در جایگاه نظارتی و حاکمیتی و توسعه تشکل های مردمی در بخش اقتصاد است.

او شاه کلید رسیدن به جهاد اقتصادی را رسیدن به بلوغ کارآفرینی، اسم رمز جهاد اقتصادی و توسعه بخش تعاون دانست.

حسینی‌نیا با اشاره به افق ١۴٠۴ و سهم ٢۵ درصدی تعاون در اقصاد کشور گفت:‌ جامعه ایران در این افق، جامعه‌ای پویا، فعال، دارای روحیه تعاون ترسیم شده که حرکت در این مسیر امری ضروری است.

این مقام مسئول افزود: بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ کشور، ایران باید از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره به جایگاه اول منطقه‌ای برسد که نبود شاخص های فوق الذکر مانع نیل به هدف می گردد.

وی هدف توسعه را ارتقای کیفیت زندگی، رفاه اجتماعی و بنا نهادن یک جامعه متعالی و رشد یافته عنوان و اظهار کرد: راه های رسیدن به این هدف چهار دوره متفاوت با چهار رویکرد گوناگون را گذرانده است.

حسینی نیا تلاش دولت برای رشد درآمد ملی و رشد و توزیع متوازن تولید را از جمله این رویکردها برشمرد و افزود: همانطور که ملاحظه می گردد در این مراحل نقش دولت به ترتیب کمرنگ و نقش مردم و سازمانهای مردمی پررنگ می گردد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا توسعه نهادهای مردمی و کوچک سازی دولت و بازگشت او به جایگاه حاکمیتی انجام گرفته است.

معاون وزیر، تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ضرورت پیاده کردن این الگو در ایران تصریح کرد: اکنون جمعیت کارمندی ایران دو برابر جمعیت کارمندی ژاپن بوده در حالیکه جمعیت کل کشور ما نصف ساکنان این کشور است.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت بخش تعاون در اقتصاد ملی کشور در سال ۲۰۱۲ میلادی به عنوان سال بین‌المللی تعاون نامگذاری شد که هدف آن تبیین ارزش های تعاون و تامین نیازمندی‌ها و حفظ کرامت انسان‌ها بوده است.

 


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.