نقدی بر بازی Pro Cycling Manager؛ تور بزرگ فرانسه

نمایش اسلاید

/Images/News/Larg_Pic/17-4-1391/IMAGE634772765630863580.jpg

/Images/News/Larg_Pic/17-4-1391/IMAGE634772766053780323.jpg

/Images/News/Larg_Pic/17-4-1391/IMAGE634772768396904438.png

/Images/News/Larg_Pic/17-4-1391/IMAGE634772769282985994.jpg

/Images/News/Larg_Pic/17-4-1391/IMAGE634772769891855064.jpg

مسلم پاک‌گهر: رشته دوچرخه سواری نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با وجود آن‌که نسخه‌های متفاوتی از این ورزش در دنیای بازی وجود دارد ولی به دلیل قوی نبودن این عناوین، سازندگان همچنان به دنبال به دست گرفتن بازار این رشته می‌گردند.

استودیوی بازیسازی Cyanide نیز برای این‌که بتواند نام خودش را در دنیای بازی، روی رشته دوچرخه‌سواری حک کند با ارائه بازیPro Cycling Manager در مسابقات Tour de France سعی کرد شانسش را آزمایش کند. این بازی اولین بار در سال ۲۰۰۶ ساخته شد که به دلیل ضعف‌های بسیارش در بخش گیم‌پلی و گرافیک تقریبا با شکست مواجه شد اما پس از آن هرساله با ارائه یک نسخه از این بازی و اعمال یکسری اصلاحات سعی در بهبود گیم پلی بازی و گرافیک آن شده است.

Pro Cycling Manager که به دلیل دنباله‌دار بودنش تقریبا جایی برای خود در این رشته دست و پا کرده، یکبار دیگر و در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۱۲ به بازار آمد تا طبق گفته ناشرش یعنی Focus Home Interactive «ترکیبی از شبیه‌سازی فوق‌العاده و هیجان بالا »، را در گیمر ایجاد کند. حالا تا چه حد این گفته‌ها درست است در ادامه متوجه خواهیم شد.

 

داستان: اگرچه همیشه گفته‌ایم عناوین ورزشی به دلیل ماهیتشان معمولا از داستان خاصی بهره نمی‌برند ولی به دلیل این‌که این مسابقات در یک تور دوچرخه‌سواری اتفاق می‌افتد و در قالب یک تیم هدایت می‌شود، می‌شد برای بالا رفتن جذابیت بازی یک داستان مناسب برای آن نوشت. ولی متاسفانه استودیوی Cyanide چندان به این موضوع اهمیتی نداده و از این پتانسیل در بازی به هیچ وجه بهره نبرده است. شما در طول بازی تیم‌تان را انتخاب می‌کنید و بدون هیچ ماجرایی وارد مسابقات می‌شوید و تا انتهای مسابقه تیم را رهبری می‌کنید، همین و بس.

 

گرافیک: گرافیک بازی نسبتا به نسخه‌های پیشین پیشرفت داشته ولی همچنان در بخش طراحی چهره کاراکترها، ضعیف عمل شده است. درست است که در یک تیم لباس‌های هم‌تیمی‌ها می‌بایست مثل هم باشد ولی کپی شدن چهره یک نفر بر روی چهره سایر اعضای تیم، به طور حتم قانون یک تیم نمی‌تواند باشد. مثل این‌که شما یک چند قلو هستید که حالا همگی با هم در این مسابقات شرکت می‌کنید. اگر استودیوی Cyanide به این موضوع توجه می‌کرد و برای طراحی چهره دوچرخه‌سواران بازی وقت بیشتری صرف می‌کرد به طور حتم بازی بسیار جذاب‌تر از وضعیت فعلی‌اش می‌شد.

بازی یک عنوان شبیه‌سازی شده است که در کشور فرانسه برگزار می‌شود پس بنابراین انتظار می‌رفت جزییات مسیر با دقت مضاعفی طراحی و ساخته شود، که متاسفانه باز هم از انجام این نکته مهم غفلت شده و جلوه بصری بازی کمی تحت‌الشعاع این موضوع قرار گرفته است. نکته‌ دیگری که به ضعف‌های این بازی می‌توان اضافه کرد دوربین درون بازی است که زاویه دید شما را مشخص می‌کند. با توجه به این‌که شما در قامت یک دوچرخه سوار ظاهر نمی‌شوید، انتظار می‌رفت که دوربین به طور کامل در اختیار گیمر قرار می‌گرفت تا به راحتی تمام زوایای بازی را بتواند رصد کند. ولی متاسفانه تنها می‌توانید جلو و چپ و راستتان را ببینید و به طبع خبری از پشت سرتان نخواهید داشت. اما در کنار این اشکالات، گرافیک بازی نکات مثبت هم در خود جای داده است، که از جمله آن‌ها می‌توان به بافت‌های بازی اشاره کرد که از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و همچنین طراحی لباس دوچرخه‌سواران که آن‌ها نیز به خوبی انجام شده است. همچنین تعداد زیاد دوچرخه‌سوارها در بازی باعث افت فریم نشده و هیچ باگی در این زمینه دیده نمی‌شود.

گیم پلی: بازی بیشتر شبیه به یک عنوان RTS- Real Time Sterategy- است تا یک عنوان ورزشی. چرا که شما هیچ‌گاه در قامت یک رکاب‌زن در بازی ظاهر نخواهید شد و تنها به عنوان یک استراتژیست بر نحوه عملکرد رکاب‌زنان تیم‌تان نظارت خواهید کرد. شاید این بزرگترین ضعف بازی به حساب بیاید.

شما می‌توانید با ورود به بازی به مسابقات دیگر بروید ولی تاکید بازی بر مسابقات تور بزرگ فرانسه است، که در قالب آن می‌بایست یک کشور را انتخاب کنید و در نهایت این تیم را برای پیروزی رهبری کنید. بازی در این بخش غنی بوده و دست گیمر برای انتخاب تیم و دوچرخه‌سواران حرفه‌ای کاملا باز است. شرایط آب و هوایی تاثیر زیادی بر نوع عملکرد تیمتان خواهد داشت یعنی با بارانی بودن هوا جاده لغزنده خواهد بود و سر پیچ امکان لیز خوردن دوچرخه سوار وجود دارد پس می‌بایست با کنترل سرعت دوچرخه سوارها، آن‌ها را طوری هدایت کنید که نه از دیگر رکاب‌زنان عقب بمانند و نه با سرعت بی‌رویه تعادلشان را از دست بدهند. یکی دیگر از نکات مثبت گیم‌پلی در هنگام شروع مسابقه است. شما باید طوری انرژی تیم‌تان را تنظیم کنید که در بین راه از نفس نیفتند. یعنی اگر شروعتان را طوفانی آغاز کنید و با سرعت از حریفانتان پیش بیفتید مطمئن باشید در اواسط راه با مشکل جدی روبه رو خواهید شد و دیگر دوچرخه‌سواران تیم‌تان نفسی برای رکاب زدن نخواهند داشت.

همچنین در طول بازی می‌توانید هم‌تیمی‌هایتان را طوری در اطراف خودتان قرار دهید که دوچرخه‌سواران تیم‌های دیگر نتوانند از شما سبقت بگیرند که این موضوع هم ایده جالبی در بازی است. در بازی یک بخش تمرینی نیز وجود دارد که استودیوی  Cyanideبرای تازه‌کارها در نظر گرفته است. دیدن یا ندیدن این بخش چندان فرقی به حالتان نخواهد کرد چرا که استودیوی Cyanide تنها با نشان دادن چند عکس بار آموزش گیمر تازه‌کار را از روی دوشش برداشته و او را به حال خودش رها می‌کند. در نهایت باید گفت بازی Pro Cycling Manager  اگرچه از شاخصه‌های مثبتی برخوردار است ولی به دلیل تکراری بودن سبک بازی بعد از نیم ساعت گیمر را سخته کرده و ممکن است بخواهد آن را رها کند.

۲۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.