نقد وبررسی ارائه درس جدید در “تفکرو پژوهش درپایه ششم ابتدایی” صورت گرفت

به مناسبت روز جهانی کودک عصردیروز در پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی نشستی در خصوص نقد وبررسی ارائه درس جدید، تفکر وپژوهش درپایه ششم ابتدایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران: گروه فلسفه برای کودکان ونوجوانان پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی به مناسبت روزجهانی کودک یک سخنرانی ویک نشست با عنوان هم سویی وسوء برداشت های نظری از دیدگاه  لو ویگوتسکی در برنامه فلسفه برای کودکان ونوجوانان برگزار کرده است.

بنابراین گزارش: لو ویگوتسکی روانشناس روسی مبدع نظریه فرهنگی – اجتماعی نگرش جدیدی را درمورد شکل گیری مفاهیم واصولا روش آموزش مطرح ساخت که متخصصان متعددی را در عرصه تعلیم وتربیت مجذوب خودساخت که از آن جمله لیپمن متخصص فلسفه تعلیم وتربیت بوده که به پشتوانه این نظریه در رشد شناختی کودکان روش آموزش فاسفه برای کودکان را ابداع نمود.

براساس این گزارش: درپایان این سخنرانی ونشست، نشستی با عنوان تفکر وپژوهش به مدرسه می رود،فرصت ها وتهدیدها با حضور جمعی از اساتید برجسته دانشگاه برگزار شد که این نشست درحقیقت با هدف بررسی ونقد ارائه درس جدید تفکر وپژوهش درپایه ششم ابتدایی برگزار شد.

 جایگاه پژوهش در نظام آموزشی به درستی مشخص نشده است

در ادامه این گزارش آمده است ؛که مسئولان حاضر در این نشست بیان کردند که مدت زمانی است که ضرورت ورود برنامه فلسفه برای کودکان به نظام آموزشی مطرح شده اما هنوز جایگاه آن به خوبی در نظام آموزشی مشخص نشده است ومعلوم نیست دراین زمینه چه تمهیداتی به کار بسته شده و چه طرح هایی در دست اجرا است.

بنابراین گزارش، ارائه درس تحت عنوان “تفکر وپژوهش” درپایه ششم ابتدایی این امید را زنده می کند که آموزش وپژوهش دراین زمینه از پا نشسته وطرح های نوینی را به اجرا گذاشته اما با نگاهی به محتوای این برنامه این تردید به وجود می آید که آیا اصلا این برنامه قادر به پرورش تفکر پژوهش محور است یا خیر؟، که اگر این برنامه قادر باشد سئوالاتی از جمله انتظاراتی آموزش وپرورش پیش می آید که مسئولان پژوهشگاه از جمله حمیدرضا آیت اللهی باید پاسخی برای این سئوالات بیابند وراهکاری مؤثر ارائه دهند ./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.