نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی واچ – Huawei Watch

هواوی واچ

هواوی که در عرصه تولید اسمارت فون ها بسیار موفق عمل کرده، اکنون در تلاش است نام برند خود را با ارائه ی محصولات دیگر، در سراسر جهان پرآوازه کند. هواوی با پیش رو گذاشتن روند موفق خود در بازار گوشی های هوشمند، اکنون تصمیم گرفته تا با معرفی ساعت هوشمند خود با نام «هواوی واچ» وارد بازار رقابتی و نوپای گجت های پوشیدنی شود.

محصول پیش روی ما اولین ساعت هوشمند هواوی با طراحی چشم نواز و صفحه نمایشی دایره ای شکل است. حال باید ببینیم هواوی می تواند در عرصه تولید اسمارت واچ از رقبای قدرتمند خود پیشی بگیرد یا خیر! با تِک ویترینو همراه باشید تا با بخش های مختلف این محصول جدید بیشتر آشنا شوید.

طراحی

طراحی و ظاهر به کار گرفته شده در هواوی واچ باعث شده است که به عنوان یکی از زیباترین ساعت های بازار شناخته شود.

صفحه نمایش استفاده شده در هواوی واچ به صورت دایره ای شکل بوده و در حاشیه های آن نیز حلقه ای به کار گرفته شده است. این ساعت با ظاهر زیبا و بند چرمی اش دست کمی از رقبای خود ندارد و با داشتن محافظ صفحه ای از جنس یاقوت کبود، متمایز از دیگر محصولات محسوب می شود. این نوع از محافظ صفحه باعث می شود که ساعت در مقابل خش‌ها و ضربات احتمالی مقاومت بسیار بالا و همچنین عملکرد بسیار سریعی در هنگام لمس با انگشت داشته باشد.

این ساعت هوشمند از بدنه ای برخوردار است که دارای گواهی IP67 برای مقاومت در برابر آب و غبار می باشد. اگرچه هواوی واچ در برابر نفوذ مایعات مقاوم است و از استاندارد IP67 پشتیبانی می‌کند، اما تنها در مقابل باران مقاومت کرده و پیشنهاد می شود که با آن به استخر و یا حمام نروید.

ضخامت دستگاه به ۱۱.۳ میلی متر می رسد که اندکی بیشتر از معمول بوده و در زمره باریک ها قرار نمی گیرد. اما به لطف داشتن همین ضخامت هواوی واچ از یک باتری با ظرفیت بالا بهره برده است.

 

بند چرمی ساعت نیز دارای ضخامت بیشتری نسبت به سایر رقبای خود مانند موتو ۳۶۰ نسل جدید می باشد که ظاهر آن را کمی تحت تاثیر قرار داده است. اگرچه این ساعت از نظر رنگ بدنه و بندها در مقایسه با اپل و موتورولا تنوع کمتری دارد اما کاربران می توانند آن را در ۳ رنگ مختلف مشکی، نقره ای و رز گلد به همراه بندهای مختلف ۱۸ میلی متری چرمی، فلزی و پلاستیکی تهیه کنند. آنها حتی می توانند بند ساعت را با رنگ های دلخواه خود از بازار تهیه کرده و با بند فعلی آن جابجا کنند.

تنها دکمه سخت افزاری دستگاه در سمت راست بدنه قرار گرفته است که دسترسی به آن به سادگی انجام می گیرد و عملکرد آن تنها به خاموش و روشن کردن نمایشگر محدود است و برخلاف برخی از رقبا امکان ناوبری با چرخاندن آن وجود ندارد.

در مجموع باید گفت که هواوی در بخش طراحی موفق عمل کرده و محصولی ارائه داده است که روی دست کاربر حس چندان متفاوتی نسبت به ساعت های معمولی ندارد.

صفحه نمایش

در هواوی واچ از صفحه نمایش ۱.۴ اینچی مشابه با دیگر رقبا استفاده شده است. پنل امولد به کار گرفته شده دارای رزولوشن ۴۰۰ در ۴۰۰ می باشد که تراکم پیکسل های آن به ۲۶۸ در هر اینچ می رسد. به لطف بهره گیری از پنل امولد، کنتراست صفحه نمایش بسیار بالا بوده و موجب عمق بالای رنگ مشکی و پویایی رنگ های دیگر شده است. خوانایی متون در محیط های پر نور بسیار مطلوب است و در کل می توان گفت رزولوشن در نظر گرفته شده برای نمایشگر بسیار ایده آل می باشد.

روشنایی صفحه نمایش در حد بسیار بالا و مطلوبی قرار دارد و در شرایطی که کاربر احساس کند میزان روشنایی بالاست، می تواند برای کاهش آن به شکل دستی، به منوهای دستگاه مراجعه نماید. روشنایی بالای صفحه نمایشِ هواوی واچ باعث شده در هنگام استفاده از آن در زیر نور مستقیم، هیچ گونه مشکلی وجود نداشته باشد.
نمایشگر از ویژگی Always On برخوردار است  و همیشه در حالت روشن قرار دارد و کاربر می تواند برای خاموش کردن آن حالت Theater Mode را به صورت دستی فعال کند.

عملکرد هواوی واچ در حالت استند بای به گونه ای است که اگر دست خود را به سمت صورت بچرخانید، صفحه نمایش با استفاده از حسگرهای موجود بصورت خودکار روشن می شود. به عنوان مثال اگر دست‌تان پر باشد و نتوانید صفحه ساعت را لمس کنید می توانید با انجام این کار از اعلان ها باخبر شوید.

هواوی در اسمارت واچ خود حدود ۵۰ واچ فیس مختلف را علاوه بر واچ فیس‌های موجود در گوگل پلی در نظر گرفته است که هماهنگی مناسبی با طراحی ظاهری ساعت دارد. با این واچ فیس ها می توانید مدام طراحی ساعت خود را مطابق با سلیقه تان تغییر دهید.

هواوی واچ با داشتن بالاترین رزولوشن در میان دیگر ساعت های هوشمند اندرویدی و محافظ صفحه نمایش از جنس یاقوت کبود می تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

نرم افزار

اگرچه هواوی در طراحی رابط کاربری گوشی های هوشمند خود تغییرات زیادی نسبت به اندروید خالص ایجاد می کند، اما در این اسمارت واچ تنها به ارائه چند قابلیت نه چندان متمایز اکتفا کرده است و مانند دیگر ساعت ها از رابط کاربریِ سیستم عامل اندروید ور «Android Wear» استفاده می کند.

اگرچه رابط کاربریِ سیستم عامل اندروید ور به تکامل نرسیده، اما باید گفت که در مسیر درستی قدم برمی‌دارد و با هربار بروزرسانی، حرکت در بین بخش‌های مختلف آن آسان‌تر شده و میان‌برهای بهتری در دسترس قرار می گیرند تا دسترسی به بخش‌های مختلف نیز آسان‌تر شود.

یکی از این مواردی که کمبود آن در نرم افزار دستگاه های هوشمند به چشم می خورد، قابلیت پایش سلامتی است که هواوی تصمیم گرفته اپلیکیشنی با نام Daily Tracking را علاوه بر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گوگل، برای پایش سلامتی کاربر در نظر بگیرد.

 

با این قابلیت کاربران هواوی واچ می توانند میزان کالری مصرفی، گام های طی شده، مدت زمانی که سرپا بوده‌ اند و مقدار کالری که سوزانده اند را مشاهده نمایند. به گفته شرکت سازنده این اپلیکیشن‌ حتی قادر است میان زمان‌های دویدن یا آهسته راه رفتن کاربر نیز تفاوت قائل شود.

از آنجاییکه پلتفرم UP شرکت Jawbone با هواوی واچ یکپارچه شده کاربر می تواند با انتقال داده‌های اپلیکیشن Daily Tracking به این پلتفرم از اطلاعات گسترده و دقیقی که Jawbone در رابطه با سلامتی ارائه می‌دهد بهره مند شود و در واقع براساس ورزش مورد علاقه‌ی خود، داده‌های آماری ارزشمندی را دریافت کند.
یکی دیگر از ویژگی ها، قابلیتی به نام Together است که به دارندگان این ساعت هوشمند اجازه می دهد تا به کاربر دیگر اندروید ور متصل شده و اطلاعاتی را از این طریق به اشتراک بگذارد.

هواوی واچ با استفاده از وای-فای مستقیما به اینترنت متصل می گردد و با استفاده از بلوتوث ۴.۱  نیز به تلفن های هوشمند اندرویدی یا iOS متصل می شود.

پس از برقراری اتصال، نوتیفیکیشن های دریافت شده روی تلفن هوشمند یا اپلیکیشن های اجتماعی، در بخش پایین صفحه به نمایش درآمده که با سوایپ رو به بالا می توانید آنها را مشاهده کرده و با سوایپ به سمت راست، عملکردهای موجود در مورد هرکدام را انتخاب نمایید.

نکته ای که باید بدانید این است که امکان تایپ کردن برای پاسخ به پیام های دریافتی وجود ندارد و تنها از طریق شکلک ها می توانید ارتباط برقرار کنید. البته می توانید پاسخ خود را به زبان انگلیسی بیان کنید تا دستیار گوگل آن را برای شما به متن تبدیل کند.

 

هنگامی که روی واچ فیس دستگاه هستید، اگر آن را به سمت راست سوایپ کنید، اپلیکیشن های موجود روی حافظه نمایان می شوند. با یک سوایپ دیگر شماره های ذخیره شده روی تلفن هوشمند مشاهده می شوند و در نهایت نیز با سوایپ سوم، دستگاه آماده شنیدن دستورات صوتی شما خواهد بود.

با سوایپ از بالا روی صفحه اصلی نیز منوی تنظیمات سریع نمایان می شود که با استفاده از آن می توانید روشنایی نمایشگر را تغییر داده یا حالت Theater Mode را فعال کنید تا نمایشگر در محیط هایی همانند سینما روشن نشود.

یکی از ویژگی های کاربردی در این ساعت امکان هماهنگ‌سازی آن با آیفون‌های اپل می باشد. البته نباید انتظار عملکردی مشابه گوشی‌های اندرویدی در هنگام هماهنگ‌سازی با آیفون‌ها را داشت. این قابلیت هنوز در ابتدای راه قرار دارد و باید تغییرات بسیاری صورت گیرد تا به بلوغ کامل برسد.

در حالت کلی می توان گفت که ساعت‌های هوشمند موجود از لحاظ نرم‌افزاری نیازمند تکامل بیشتری هستند. اندروید ور نیز از این قاعده مستثنی نیست، البته با هر بار بروز رسانی، تغییرات بسیار خوبی در آن دیده می شود که نشان می دهد در مسیر درستی حرکت می کند.

سخت افزار

هواوی از پردازنده اسنپدراگون ۴۰۰ با فرکانس ۱٫۲ گیگاهرتز، ۵۱۲ مگابایت رم و ۴ گیگابایت حافظه داخلی استفاده کرده است. به ادعای شرکت سازنده طراحی هواوی واچ به گونه ای است که تا چند سال آینده به سادگی قابل استفاده می باشد.

پردازنده به کار گرفته شده علاوه بر مصرف کمتر باتری، قدرت کافی را نیز دارا می باشد که باعث می شود هنگام کار با هواوی واچ شاهد هیچ گونه کندی یا تاخیر نباشیم.

هواوی یک اسپیکر درون بدنه ساعت هوشمند خود تعبیه کرده که در حال حاضر فعال نیست و مشخص نیست چه عملکردی در آینده برای آن در نظر گرفته شود. همچنین از ۲ عدد حسگر نوری برای شمارش ضربان قلب استفاده کرده است که برای فعال کردن آن باید به بخش منوی دستگاه مراجعه شود.

امکانات سخت افزاری دیگری نیز در دستگاه دیده می شود از جمله شتاب سنج، ژیروسکوپ و فشار سنج. اما یکی از کمبود هایی که در مقایسه با دیگر رقبا مانند Sony SmartWatch 3 و Moto 360 Sport احساس می شود نبود GPS است که بسیار کاربردی بوده و استفاده از دستگاه را بدون وجود تلفن هوشمند ممکن می سازد.

باتری

هواوی برای ساعت خود باتری ۳۰۰ میلی آمپر ساعتی را در نظر گرفته است که در صورت استفاده نه چندان زیاد از هواوی واچ، می تواند تا دو روز دوام بیاورد و با استفاده دائمی از قابلیت های دستگاه به یک تا یک و نیم روز کاهش خواهد یافت. البته وجود پنل امولد صفحه نمایش با مصرف انرژی کمتر نقش مهمی در مصرف کمتر باتری دارد.

با این حال توصیه می شود هر شب ساعت هوشمند خود را شارژ کنید. شارژ کامل باتری تنها یک ساعت زمان می برد. پایه‌ی در نظر گرفته شده برای شارژ این ساعت، از نوع بی‌سیم نبوده و با شیارهای کوچکی به ساعت متصل می‌شود و باعث می‌شود تا برای شارژ ساعت خود حتما نیاز به پایه‌ی شارژر داشته باشید که این خود یک ضعف عمده به شمار می رود. در واقع هواوی با ارائه یک شارژر نامناسب، عملکرد مطلوب باتری را تا حد زیادی مخدوش کرده است و بر خلاف Moto 360 امکان قرار گرفتن محصول به شکل ساعت رومیزی وجود ندارد.

سخن آخر

به عنوان اولین ساعت‌ هوشمند تولید شده توسط شرکت هواوی می توان گفت که هواوی واچ در مجموع عملکرد قابل قبولی داشته است. در قیاس با سایر رقبا این ساعت قابلیت منحصر به فردی نسبت به آنها ارائه نکرده و تنها در استفاده از پوشش یاقوت کبود برای صفحه نمایش خود، متمایز گشته است.

عدم وجود حسگر نوری، عملکرد نامناسب شارژر بی سیم و نبود قابلیت GPS نکاتی هستند که می توانند به عنوان نقاط ضعف دستگاه در مقایسه با رقبای هم رده مانند Apple Watch ،Samsung Gear S2 و Sony SmartWatch 3  به شمار آیند.

با وجود همه این کمبودها هواوی نشان داده است که می تواند در عرصه تولید ساعت های  هوشمند موفق عمل کند و فاصله زیادی با رقبای خود نداشته باشد. ساعت هوشمند عرضه شده این شرکت از نظر کیفیت ساخت و طراحی ظاهری به عنوان یکی از بهترین ساعت‌های بازار محسوب می شود و به واسطه ی داشتن نمایشگر با کیفیت و طول عمر زیاد باتری از محبوبیت نسبتا بالایی برخوردار است.

باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.