نقد و بررسی مودم قابل حمل وایمکس ایرانسل در دنیای اقتصاد

نقد و بررسی مودم قابل حمل وایمکس ایرانسل در دنیای اقتصاد

دنیای اقتصاد نوشت: اینترنت همراه همواره آرزوی بسیاری از کاربران بوده و در کشور ما پس از آنکه اپراتورها نخستین ارتباطات اینترنتی را روی موبایل به مشترکان عرضه کردند، این آرزو به واقعیت پیوست هرچند که سرعت ابتدایی ارائه شده عملا بسیاری را ناامید کرد و مشکلات اتصال ناشی از تکنولوژی GPRS نیز خیلی زود دوباره همگان را عقب نشاند، اما با ارائه وایمکس یا اینترنت بی‌سیم و به خصوص دستگاه‌های وایمکس جیبی تا اندازه قابل توجهی موضوع اینترنت در حال حرکت بار دیگر به لیست نیازهای کاربران وارد شد. 


عکس از دنیای اقتصاد

وایمکس آن‌طور که همه می‌دانند در دنیا به معنی اینترنت بی‌سیم در حال حرکت است، اما در ایران سازمان تنظیم مقررات مجوز این نوع اینترنت را دو تکه کرده است. تکه وایرلس یا بی‌سیم آن را به دو شرکت مبین نت و ایرانسل داده ولی مجوز اینترنت در حال حرکت یا کل موضوع، صرفا به اپراتور سوم یا رایتل واگذار شده است.
از آنجا که هنوز سیم‌کارت‌های رایتل به تعداد قابل توجه در دسترس عموم قرار نگرفته و سرویس آنها مورد تست وارزیابی قرار نگرفته نمی‌توان فعلا تخمینی از وضعیت و کیفیت آن سرویس ارائه داد اما حداقل در مورد وایمکس که محصولات آن در دسترس قرار دارند، می‌توان تحلیل و آزمایش‌هایی انجام داد.
ما برای شروع کار با وایمکس جیبی ایرانسل شروع کردیم. یک دستگاه کوچک ده دوازده سانتی که هم اتصال به شبکه وایمکس را فراهم می‌کند و هم به صورت وای فای امکان اتصال هفت دستگاه را همزمان به اینترنت دارد.
آنتن‌دهی
کوچکی دستگاه و امکان قابل حمل بودن آن از بهترین مزایای آن است و ما البته آن را هم در نقاط ثابت و هم به در حال حرکت ارزیابی کردیم. به طور عمومی می‌توان گفت تقریبا در تهران و در بسیاری از نقاط مرکزی شهر (‌خیابان‌ها) وایمکس جیبی ایرانسل آنتن می‌دهد، اما به طور تخمینی میزان آنتن سبز (اتصال خوب و پرسرعت) در مقایسه با آنتن زرد (اتصال ضعیف) کمتر از حد انتظار بود. هر چند در نقاطی که اتصال سبز می‌شد سرعت نسبتا قابل قبول بود.
سرعت
به طور کلی مودم‌های قابل حمل به دلیل حجم کوچک و اندازه کوچک آنتن چندان در محیط‌های در بسته مناسب آنتن نمی‌دهند و ما هم انتظار نداشتیم در محیط‌های داخلی این مودم‌ها چندان خوب آنتن دهند، اما تست‌های ما نشان داد که در نزدیکی پنجره سرعت اینترنت وایمکس جیبی ایرانسل چندان بد هم نیست. تست‌های سرعت ما که با استفاده از نرم‌افزار اسپیدتست انجام شد، نشان داد که در بسیاری اوقات سرعت در محدوده ۱۷ کیلوبیت دانلود و ۱۱ کیلوبیت آپلود است. این تست سرعت در شهرستان کرج به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرد.
ثبات
به طور ساده می‌توان گفت اتصال با این مودم در جاهایی که شاخص آنتن‌دهی سبز بود از ثبات اتصال مناسبی برخوردار بود و از تست‌های استفاده از نرم‌افزارهای فیس تایم آیفون (برای مکالمه تصویری)‌ یا وایبر (مکالمه صوتی) به خوبی بیرون آمد. طبیعتا این مودم را در ماشین و در حال حرکت هم تست کردیم در اغلب نقاط شاخص زرد و اتصال صوتی یا تصویری منقطع می‌شد که با توجه به توضیحی که دادیم عجیب نبود چون تکنولوژی این نوع از وایمکس اتصال اینترنتی از یک BTS به دیگری منتقل نمی‌کند، بلکه اتصال قطع و دوباره وصل می‌شود.
پیشنهاد
اگر به دنبال یک ارتباط اینترتنی پرسرعت برای کارهای روزمره خود و در داخل محدوده شهرها هستید یا مثلا قصد مسافرت دارید داشتن این مودم را پیشنهاد می‌کنیم. هر چند کاملا در حال حرکت نمی‌توانید از اینترنت به خوبی استفاده کنید اما حداقل در ترافیک یا هنگام ایستادن در یک نقطه می‌توانید مطمئن باشید که اینترنت پرسرعت با خود دارید. قیمت این مودم به تنهایی ۱۹۹٫۹۰۰ تومان است.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.