نقره حدادی نگاهی نو به دو و میدانی ایران

نگاهی به عملکرد دو و میدانی کاران ایران در بازی های المپیک ۲۰۱۲؛

نخستین مدال المپیکی دو و میدانی ایران در حالی در المپیک ۲۰۱۲ لندن بدست آمد که این اتفاق نوید بخش آینده ای روشن برای ورزشکاران این رشته محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در حالی دو و میدانی ایران با کسب مدال نقره احسان حدادی در پرتاب دیسک صاحب نخستین مدال تاریخ المپیکی اش شده که این ورزشکار برای اولین بار با کسب مدال برنز این رشته در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ کره جنوبی نیز دو و میدانی ایران را وارد رنکینگ جهانی کرد.

با نگاهی به حضور دو و میدانی ایران در بازیهای المپیک می‌توان به این نتیجه رسید که علاوه بر بهترین نتیجه ایران در بازی های المپیک و رکورد شکنی حضور ورزشکاران حضور در رنکینگ بهترین و با ارزش ترین رشته المپیک نیز موفقیت بزرگی برای دو و میدانی ایران محسوب می شود.

ایران تاکنون در یازده دوره از بازیهای المپیک حضور داشته و دوازدهمین دوره حضور دو و میدانی ایران در المپیک از لحاظ کسب سهمیه یک رکورد شکنی قبل از آغاز مسابقات محسوب می شود.

دو و میدانی ایران در بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن با ۶ ورزشکار حاضر بود و امسال با رکورد شکنی ۱۰ ورزشکار ایران صاحب سهمیه المپیک ۲۰۱۲ لندن شدند که در این  میان سجاد مرادی در ماده ۸۰۰ متر، امین نیک فر در پرتاب وزنه و احسان حدادی در پرتاب ریسک در دو المپیک ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ شرکت کرده اند.

در مسابقات دو و میدانی بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن امین نیک فر در ماده پرتاب وزنه که در المپیک قبلی هر سه پرتاب خود را خطا کرده بود با پرتاب ۱۸ متر و ۶۲ سانتی متر در گروه B رقابت ها عنوان شانزدهم را بدست آورد و نتوانست به فینال راه یابد وی دو پرتاب دیگرش را خطا کرد و در مجموع در مکان سی و سوم قرار گرفت.

در ماده پرتاب چکش کاوه موسوی که نخستین حضور المپیکی اش را  تجربه می‌کرد در گروه B مقدماتی با رکورد ۷۲ متر و ۷۰ سانتی متر دهم شد و در مجموع با قرار گرفتن در مکان بیست و دوم نتوانست راهی فینال شود.

در پرش طول محمد ارزنده نیز بدون تجربه المپیکی در گروه A مقدماتی با پرشی به طول هفت متر و ۸۴ سانتی متر نتوانست رکورد خود را کسب کند و در مکان یازدهم قرار گرفت و در مجموع هفدهم شد وی نیز نتوانست راهی مرحله فینال ماده پرش طول شود.

در ماده پیاده روی ابراهیم رحیمیان برای نخستین بار در المپیک حاضر شد و نتوانست مسابقه خود را به پایان ببرد.

سجاد هاشمی آهنگرانی با رکورد ورودی A برای نخستین بار در المپیک حاضر شد اما با زمان ۴۷ ثانیه و ۷۵ صدم ثانیه در گروهش مقام ششم و در مجموع عنوان چهل و سوم را بدست آورد و نتوانست به دور بعدی صعود کند.

رضا قاسمی برای نخستین بار دو و میدانی ایران را در ماده صد متر صاحب سهمیه المپیک کرد.

وی در گروه پنجم مقدماتی با زمان ۱۰ ثانیه و ۳۱ صدم ثانیه چهارم شد و در مجموع همراه با سه دونده دیگر با قرار گرفتن در رتبه سی و چهارم نتوانست راهی مراحل بالاتر شود.

در پرتاب وزنه بانوان لیلا رجبی تنها دو و میدانی کار زن کشورمان در المپیک لندن نیز نخستین حضورش را تجربه کرد اما نتوانست رکورد خود را در این مسابقات به ثبت برساند وی در مرحله مقدماتی رکورد ۱۷ متر و ۵۵ سانتی متر را ثبت کرد و دهم شد و در مجموع در جایگاه بیست و دوم قرار گرفت.

در دوی ۸۰۰ متر سجاد مرادی در مرحله مقدماتی با زمان یک دقیقه و ۴۸ ثانیه و ۲۳ صدم ثانیه دوم شد اما در مرحله نیمه نهایی با  اینکه در مکان ششم گروه خود قرار گرفته بود به دلیل خطا حذف شد و در مجموع در مکان سی و سوم قرار گرفت که نسبت به المپیک قبلی اش با سقوط مواجه شد مرادی در المپیک پکن نهم شده بود.

روح الله عسگری در ماده ۱۱۰ متر با مانع در دور مقدماتی با زمان ۱۳ ثانیه و ۹۷ صدم ثانیه هفتم شد ودر مجموع در مکان چهلم قرار گرفت وی نیز نخستین حضور المپیکی اش را تجربه کرد.

اما در پرتاب دیسک احسان حدادی که در المپیک پکن به دلیل مصدومیت در مکان هفدهم جای گرفته بود این بار با آمادگی کامل با پرتاب ۶۵ متر و ۱۹ سانتی متر به  عنوان نفر دوم گروهش راهی فینال شد و در رقابت با دو حریف سرسخت خود در فینال با رکورد ۶۸ متر و ۱۸ سانتی متر به مدال نقره رسید و دو و میدانی ایران و خود را برای نخستین بار صاحب مدال المپیکی کرد.

در مجموع عملکرد دو و میدانی کاران ایران در بازی های المپیک امین نیک نفر، سجاد هاشمی آهنگرانی و ابراهیم رحیمیان نتایج مناسبی نداشتند در حالیکه توقع چندانی هم برای کسب مدال از ورزشکاران دو و میدانی کار در این المپیک وجود نداشت.

سجاد مرادی دونده شایسته کشورمان نیز به دلیل مصدومیت نتوانست در مرحله نیمه نهایی عملکرد خوبی داشته باشد.

همچنین هادی سپهرزاد در دهگانه، عباس صمیمی در پرتاب دیسک و احسان مهاجر شجاعی در ۸۰۰ متر که در المپیک پکن حاضر بودند در این المپیک حضور داشتند./آق


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.