نقش بیماری لثه در بروز آرتریت روماتوئید

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : نتایج بررسی های تازه نشان می دهد، باکتری های مسبب بیماری لثه سبب شدت یافتن بیماری آرتریت نیز می گردد. اگر چه ماهیت بیماری آرتریت روماتوئید و بیماری لثه با هم کاملاً متفاوت است اما هر دو نوع بیماری به طور شگفت انگیزی ویژگی های بالینی مشابه دارند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ به نقل از محققان، بیماری لثه در واقع التهاب عفونی است در حالی که آرتریت نوعی بیماری خود ایمنی است. اما نقطه مشترک آن ها این است که سیستم ایمنی به بافت ها حمله می کند و در نتیجه سبب از دست رفتن دندان، نقص شدید در صورت و از کار افتادن عملکرد مفصل می گردد. اما باکتری موجود در دهان چگونه می تواند روی مفصل ها تأثیر بگذارد؟هنگامی که سیستم دفاعی بدن به سبب التهاب قرمز می گردد، تغییرات غیرطبیعی در پروتئین ها به وجود می آید. اگر سال هاست که از نخ دندان استفاده نکرده اید، الان هم دیر نشده است. به نقل از محققان این پروتئین، ۱۰ سال قبل از بروز علایم بالینی اولیه روماتوئید آرتریت ظاهر می گردد.

درباره این موضوع دکتر سعید اخوان، دندان پزشک چنین می گوید: دو بیماری آرتریت روماتوئید و پیریدونتال (بیماری لثه ای) جزو بیماری های مزمن التهابی محسوب می گردد. نتایج تحقیقی که به تازگی در آمریکا انجام شده است، نشان می دهد کسانی که آرتریت روماتوئید دارند، ۸ برابر بیشتر از دیگران در معرض بیماری لثه ای قرار دارند. از طرف دیگر نتایج تحقیق دیگری نیز نشان می دهد در بدن اشخاصی که بیماری پیشرفته لثه ای دارند، آنزیمی ترشح می گردد که سبب ایجاد التهاب مفاصل می گردد. پس نتیجه می گیریم که این ۲ بیماری تأثیر مستقیمی روی یکدیگر می گذارد. وی به بیماران مبتلا به روماتوئید که بیشتر در معرض بیماری لثه ای قرار دارند، پیشنهاد کرد برای معاینه دوره ای به دندان پزشک مراجعه کنند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.