نقش تخریب روانی در دقایق ابتدایی/ ایتالیا به نایب‌قهرمانی راضی بود

یادداشت//

شکل بازی ایتالیا در فینال یورو ۲۰۱۲ از همان ابتدا مشخص کرد که این تیم به عنوان نایب قهرمانی نیز راضی است.

سرویس ورزشی برنا – علی فلاح دار* اسپانیا دقیقاً همان کاری را در فینال یورو انجام داد که ایتالیایی ها در دیدار برابر آلمان به نمایش گذاشتند. آتزوری در نیمه نهایی ابتدا دفاع کرد و همین ماسله باعث تا ژرمن ها جلو بکشند و منافذ دفاعشان باز شود. اسپانیا از همین حربه استفاده کرد و دیدید که این شیوه خیلی خوب جواب داد.

* قهرمان اروپا با کمترین گل خورده به این عنوان رسید. این یعنی اینکه آنها دفاع کردن به صورت تیمی را کاملاً فراگرفته اند. شکست آلمان به آنها فهماند که نباید مقابل ایتالیا حمله کنند؛ چرا که دفاع این تیم اجازه نفوذ نمی دهد.

* هر کسی که از اسپانیای بدون مهاجم صحبت می کند، صخت در استباه است. این تیم همواره با سه مهاجم و در برخی اوقات نیز با ۶ فوروارد بازی می کرد. بازیکنی نظیر فابرگاس درست است که یک مهاجم تخصصی محسوب نمی شود، اما شکل جدید بازی بدون مهاجم را به همه نشان داد.

* تنوع گل ها از نقاط مختلف زمین زیبایی های فوتبال اسپانیا را به نمایش گذاشت. دو گل از عمق، یک گل از سمت راست و یک گل از سمت چپ مشخص کرد که ماتادورها برنامه خاصی در فینال داشته اند و این گل ها هیچکدام شانسی نبوده است.

* آینده متعلق به بازیکنانی است که توانایی بازی در چند پست را داشته باشند. این همان چیزی است که در بازی نفراتی همچون آلبا، ژاوی، ژابی آلونسو و راموس می بینیم. یوردی آلبا به عنوان دفاع چپ حضور داشت، اما مشاهده می کردیم که به یکباره به قلب دفاع حریف می زد و یکبار نیز موفق به گلزنی شد. در مواقعی که آلبا پیش می رفت، آلونسو و بوسکتس به خوبی جای خالی او را پر می کردند.

* ایتالیا نتوانست از نقاط ضعف بسیار کم اسپانیا در بازی دیشب استفاده کند. در چند صحنه کاسیاس به طورکامل توپ را دفع نکرد، اما هیچ لاجوردی پوشی برای گلزنی در منطقه مناسب حضور نداشت.

* استراتژی خوب دل بوسکه در شروع مسابقه یکی از دلایل اصلی پیروزی ماتادورها بود. آنها حریف را از لاک دفاعی خارج کردند و در ادامه هر زمان که خواستند، گل دند. نکته دیگر رضایت ایتالیا به نایب قهرمانی بود. بازیکنان این تیم انگیزه لازم برای تصاحب جام را نداشتند و به نظر می رسید از رسیدن به فینال هم راضی هستند.

* از کار انداختن پیرلو به عنوان بازیکن کلیدی ایتالیا هدف اصلی اسپانیا بود که این مساله محقق نیز شد. درسوی مقابل بازیکنان ایتالیا نتوانستند ستاره های حریف از جمله سیلوا و اینیستا را متوقف کنند.

* جام چهاردهم این را نشان داد که ابتدا نباید گل دریافت کرد. تیم هایی که در ۲۰ دقیقه نخست بازی از حریف پیش افتادند، در نهایت بازنده نبودند و این نشانگر مسائل روحی و روانی است. زمانی که از حریف عقب باشید و نتوانید آن را خیلی زود جبران کنید، دیگر زمانی برای این کار وجود ندارد.

* فاصله کم سه خط اسپانیا از دلایل برد این تیم بود. مشخص بود که سیستم این تیم برای ابعاد کوکچ تر طراحی شده است. بازیکنان این تیم فاصله خطوط را با یکدیگر حفظ می کردند و این مساله باعث می شد حریف فضای کافی در اختیار نداشته باشد. در سوی مقابل ایتالیا فضای لازم را در اختیار قهرمان جام گذاشته بود.

* مدافعان تکنیکی نقش زیادی در این قهرمان داشتند. پیکه، راموس، آلبا و آربلوا هر کدامشان برخلاف مدافعان سایر تیم ها بازیکنانی پا به توپ هستند. در دیگر تیم ها فیلیپ لام یکی از نفراتی بود که می توانست بازیسازی هم کند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.