نقش تشکل های خصوصی در “توسعه صادرات” کشور

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از بررسی چالش ها و مشکلات حوزه صادرات، همراه با ارائه راهکارها و پیشنهادات به وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمید صافدل با اشاره به برگزاری سلسه جلساتی با هیئت رئیسه کنفدراسیون صادرات، تشکلهای صادراتی، دستگاهها و سازمان های دولتی ذیربط تصریح کرد: در پی دستور مهندس نعمت زاده سلسه جلسات متعدی طی هفته اخیر با هیئت رئیسه کنفدراسیون صادرات، تشکلهای صادراتی، دستگاهها و سازمان های دولتی ذیربط بمهنظور بررسی مشکلات برگزار شد.

 وی افزود: موارد بررسی شده در زمینه احصاء قوانین و مقررات ناظر بر بهبود فضای کسب و کار، تامین مالی، هدفمند کردن حمایت ها و مشوقهای صادراتی و توسعه و تجهیز زیرساختهای صادراتی بوده است.

صافدل با اشاره به اینکه بخشی از موضوعات مطروحه توسط کنفدراسیون صادرات به شکل کلی و عمومی مطرح گردیده بود جلساتی با هیات رئیسه آن کنفدراسیون بمنظور تعیین مصادیق و ارائه راهکارهای عملی پیشنهادی در این سازمان تشکیل و اهم موارد در قالب بیش از ۱۶ عنوان ذکر شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به اهم محورها و چالش های فراروی صادرات که در جلسات مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت اشاره و خاطر نشان کرد: پراکندگی مراجع تصمیم گیری در حوزه تجارت خارجی، لزوم برگشت ارز حاصل از صادرات جهت بهره‌مندی از مشوقها و معافیت مالیاتی، رفع محدودیت‌های سیاسی به ویژه با بازارهای پیرامونی، ناچیز بودن میزان تسهیلات صادراتی از سوی شبکه بانکی کشور از ان جمله است.

وی همچنین ادامه داد: ممنوعیت و محدودیت اقلام صادراتی، مشکلات بانکی و ال سی، لزوم اخذ گواهی استاندارد اجباری جهت صادرات برخی محصولات، ماده ۳ قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولید صنعتی وآیین نامه اجرایی اجرایی مربوطه، تشویق ها و حمایت های مالی غیر مستقیم از صادرات و … نیز از دیگر مشکلاتی بود که با همفکری صاحبنظران بخش خصوصی و تشکل ها تبیین و راهکارهای پیشنهادی برون رفت از وضعیت موجود تدوین شد.

به گفته صافدل، بخشی از تغییرات و رفع مشکلات صادراتی موافقت دولت را می‌طلبد که در همین زمینه وزارتخانه در حال رایزنی و ارائه پیشنهادات خود می باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.