نقش تغذیه درافزایش فرایند یادگیری دانش آموزان

نقش تغذیه درافزایش فرایند یادگیری دانش آموزان

دکتر سیاوش بابا جعفری، متخصص تغذیه معتقد است؛ دوران تحصیل، بهترین دورانی است که والدین می توانند با ارائه الگوی تغذیه صحیح سلامت فرزندانشان و حتی نسلهای بعد را تضمین کنند.

وی می گوید: نداشتن تمرکز و توجه به مفاهیم درسی، افت تحصیلی، دلزدگی از درس و مدرسه و در نهایت اختلالات رشدی ثمره بیتوجهی به تغذیه دانشآموزان و کمبود مواد مغذی در بدنشان است. وی ادامه میدهد: مواد مغذی به دو گروه ریزمغذیها و درشت مغذیها تقسیم میشود. ریزمغذیها شامل املاح معدنی، ویتامین و شبه ویتامینهاست و درشت مغذیها که انرژیزا نیز هستند، شامل کربوهیدراتها، چربیها و پروتئین است که همه اینها باید به صورت متنوع و در حد متعادل، در رژیم غذایی دانش آموزان جای بگیرد.
بابا جعفری، با بیان این که ۳ وعده غذایی و ۳ میان وعده باید به طور حتم در سبد غذایی دانش آموزان قرار بگیرد، درباره نقش صبحانه در ارتقای سطح هوش و حواس و همچنین افزایش فرآیند یادگیری و قوه تمرکز و توجه دانش آموزان می گوید: بچه هایی که به دلیل کوتاهی والدین بدون خوردن صبحانه راهی مدرسه می شوند، در مدت زمانی کوتاه دچار افت قند و ضعف عمومی و در نهایت کاهش فعالیتهای فکری، ضعف حافظه و اختلال در فرآیند یادگیری می شوند. بنابراین گروه غذایی کربوهیدرات ها(مواد قندی – نشاسته ای) که زودهضم و منبع اصلی تأمین انرژی سلولهای عصبی است باید در وعده صبحانه بچه ها لحاظ شود. همچنین بهتر است، صبحانه بچه ها شامل تنوعی از مواد غذایی مانند ۴ کف دست نان سنگک یا بربری، ۳۰ گرم پنیر و ۲ عدد گردو، همان میزان نان با دو قاشق غذاخوری مربا یا عسل، به همراه ۱۰ تا ۱۵ گرم کره، هفته ای ۲ یا ۳ مرتبه تخم مرغ به صورت آب پز یا سرخ شده با ۵ گرم روغن، یک لیوان شیر و فرآورده های لبنی کم چرب باشد. وی درباره علت خوردن پنیر و گردو با هم می گوید: پنیر کلسیم زیاد و فسفر کم و گردو کلسیم کم و فسفر زیاد دارد. به همین دلیل توصیه می شود با هم مصرف شوند. این متخصص تغذیه تأکید میکند: تأمین انرژی از طریق کربوهیدرات برای دانش آموزان نیز بهتر است با مصرف مواد نشاسته ای مانند انواع غلات(نان، ماکارونی، جو، برنج و… ) تأمین شود تا مصرف بی رویه شیرینی و شکلات چرا که در این صورت بچه ها دچار افزایش وزن و چاقی میشوند. وی درباره میان وعده دانش آموزان نیز می گوید: لقمه های خانگی، یک یا ۲ واحد میوه با توجه به تنوع فصلی، یک لیوان شیر به همراه بیسکویت یا کیک خانگی و همچنین چهارمغزها جزو بهترین میان وعده های غذایی هستند.
باباجعفری توصیه میکند: بچه ها بهتر است شبها زود بخوابند تا فرصت صبحانه خوردن را از دست ندهند. ضمن این که بهتر است بین میان وعده و صرف ناهار حدود ۳ ساعت فاصله باشد چرا که تقریباً هر سه ساعت یکبار بدن نیازمند دریافت و جذب مواد مغذی است.
وی میگوید: نیاز کودکان ۸ تا ۱۴ ساله به نسبت وزن، جنس، فیزیک بدن و میزان فعالیتشان به جذب یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰ کیلوکالری انرژی در طول روز است که البته تعیین میزان انرژی مورد نیاز دانشآموزان نیز همانند دیگر گروه سنی، با توجه به مؤلفه های مذکور با مشورت پزشک یا کارشناس تغذیه برآورد میشود و نمیتوان یک نسخه کلی برای تمام دانش آموزان پیچید.
 

پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.