نقش خانواده در مصون‌سازی نوجوانان از آسیب‌های اینترنت

۱۴فروردین۱۳،

افزایش صمیمت بین اعضای خانواده، نظارت و راهنمایی خانوادگی در استفاده از اینترنت دو عامل مهم در مصون سازی نوجوانان از آسیبهای استفاده از فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  نتایج یک تحقیق با اعلام ارتباط میان نوع روابط داخل خانوادگی و میزان نظارت خانواده با میزان استفاده نابجا از اینترنت تاکید می‌کند: افزایش صمیمت بین اعضای خانواده، نظارت و راهنمایی خانوادگی در استفاده از اینترنت دو عامل مهم در مصون سازی نوجوانان از آسیبهای استفاده از فضای مجازی است.  
، امروزه استفاده از اینترنت در حوزه‌های وسیعی، در حال افزایش است و پیامدهای استفاده از این ابزار ارتباطی توجه پژوهشگران حوزه روانشناسی و جامعه شناسی را به خود معطوف کرده است. بر همین اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه عوامل خانوادگی در میزان و نوع استفاده از اینترنت است که توسط محققان مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله طراحی و اجرا شد.  
در این پژوهش توصیفی و همبستگی، تعداد چهار هزار و ۱۵۵ نفر از دانش آموزان دبیرستان‏های سراسر کشور به روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، وضعیت خانوادگی، میزان و چگونگی استفاده از اینترنت بود.  
نتایج آماری بررسی نشان داد:  
میزان استفاده از اینترنت برای دوستیابی، دانلود عکس و فیلم، چت، دانلود آهنگ و بازی به ترتیب ۳۸، ۴۰، ۳۱، ۴۲ و۳۱ درصد گزارش شد.  
همچنین بین میزان آشنایی اعضای خانواده با اینترنت، میزان روابط خانوادگی و میزان نظارت خانوادگی با مقدار چت و میزان استفاده از پایگاه اینترنتیهای دوستیابی، با چت مخفیانه، با میزان دانلود آهنگ، با میزان استفاده مخفیانه از اینترنت، با ملاحظه مخفیانه عکس و دوستیابی اینترنتی رابطه معناداری وجود داشت./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.