نقش صنعت و معدن در اقتصاد غیرنفتی

اردیبهشت ۱۴۰۳

نماینده مردم لردگان در مجلس عنایت ویژه به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن را راهی برای تحقق اقتصاد غیرنفتی در کشور خواند و تاکید کرد، دولت آینده باید اهتمام به بخش کشاورزی و صنعت و معدن را با جدیت و با تشکیل کابینه‌ای متخصص در این راستا در راس برنامه‌های خود قرار دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، محمدجلیل سرقلعه نماینده مردم لردگان در مجلس طی یادداشتی به  تشریح نقش صنعت و معدن در بروز و ظهور اقتصاد غیرنفتی پرداخت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:
 
اقتصاد غیرنفتی باید قبل از بروز این مشکلات در کشور تحقق پیدا می‌کرد، مقتضیات انقلاب، تهدیدهای همه‌جانبه و کشمش‌های سیاسی در کشور، تاکنون اجازه چنین تحولی را در عرصه اقتصاد نداده و  یا این که این روند به کندی پیش می‌رود.

 با توجه به اینکه منابع فسیلی و میعانات نفتی و گازی عمر چندانی را ندارند، باید هر چه سریعتر دولتها دست به کار این انقلاب شوند، ضمن آنکه درآمدهای نفتی چون تحت‌تاثیر معادلات سیاسی و اقتصادی جهانی، منطقه‌ای  و داخلی می باشند، نوسان آن اثر مخربی در حوزه‌های دیگر دارد.

 بنابراین درآمدهای دیگری باید در کنار درآمد نفت باشد تا این نوسانات  نتوانند کشور را با مشکل اقتصادی مواجه کند، از آنجا که کشاورزی شغل اصلی مردم ایران است و بخش مهمی از  تولید و اشتغال را تحقق می‌بخشد و همچنین نیاز  به زیرساختاهای پرهزینه ندارد و لوازم اولیه زندگی را سرو سامان می‌دهد، باید درآمد آن و تولیدات و مشاغل جانبی آن به کمک صنعت نفت بیاید.

 همچنین صنعت و معدن به خصوص صنایع مادر،  که بخش مهمی از اشتغال، تولید و معادلات را برعهده دارد و معدن که بخش مهمی از اشتغال و  تولید مواد اولیه کارخانجات را برعهده دارد نقش بی‌بدیلی در اقتصاد غیرنفتی دارند، تادولت‌ها در این مسیر قدم‌های اساسی برندارند ما همچنان گرفتار اقتصاد نفتی هستیم و همچنان نوسان بازار و معادلات مختلف تاثیر مخرب خود را در حوزه‌های مختلف کشور به خصوص اقتصاد و سیاست  برجای خواهد گذاشت.

 دولت آینده باید اهتمام به بخش کشاورزی و صنعت و معدن را با جدیت و با تشکیل کابینه‌ای متخصص در این راستا در راس برنامه‌های خود قرار دهد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.