نقش عمده پرندگان شکاری در تعادل جمعیتی جوندگان

پرندگان شکاری به دلیل قرار گرفتن در رأس هرم غذایی، در اکو سیستمها نقش عمده ای در تعادل جمعیت پستانداران کوچک و جوندگان دارند.

  به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، عقاب طلایی از پرندگان شکاری و از بزرگترین گونه های عقاب در کشور است، با طول ۹۰ سانتی متر و رنگ مسی طلایی یکی از زیباترین جلوه های محیط زیست طبیعی به شمار می رود.

گفتنی است، این عقاب در هنگام پرواز شاهپرهای اولیه را می گستراند و آن را اندکی روبه بالا و به شکل عدد ۷ نگاه می دارد.

همچنین عقاب طلایی در پرواز نوار سیاهی در انتها دم تیره اش نمایان می سازد و وجه تمایز آن با عقاب شاهی یکدست نبودن تیرگی سطح پشتی بالاست.

براساس این گزارش، عقاب طلایی از پرندگان بسیار ارزشمند ایران و از گونه های در معرض خطر انقراض و شکار ممنوع ایران است. این پرنده در مناطق کوهستانی و بیابانها به سربرده و روی صخره های با شیب تند و گاهی نیز روی درختان آشیانه می گذارد.

این گزارش می افزاید:‌ پرندگان شکاری به دلیل قرار گرفتن در رأس هرم غذایی، در اکوسیستمی نقش عمده ای در تعادل جمعیت پستانداران کوچک و خزندگان دارند و بر هم خوردن تعادل جمعیتی این گونه می تواند باعث طغیان جمعیت برخی از گونه های جوندگان شود، همانطور که در سال های گذشته در شرق گیلان و منطقه چابکسر و مناطق حفاظت شده اشکورات شاهد طغیان جمعیت”اشگون” و آسیب های جدی این گونه ها به باغات مرکبات بوده ایم که بدون شک این طغیان جمعیتی ریشه در بر هم خوردگی جمعیت حلقه بالا دستی این گونه در زنجیره غذایی (پرندگان شکاری)‌منطقه داشته است./ل


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.