نقش مربیان بهداشت در تامین سلامت کودکان را جدی بگیریم

۲۰فروردین۱۳،

مربیان بهداشت در تامین سلامت کودکان نقش مهمی دارند و باید برای داشتن جامعه سالم به تبیین نقش آن ها پرداخت.

علی اسلامبولچی مقدم کارشناس ارشد کودکان استثنایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  حضور مربیان بهداشت در مدارس عادی و استثنایی حائز اهمیت است اما آنچه که کمتر به آن پرداخته شده در مورد نقش و حضور مربیان بهداشت در مدارس استثنایی و کودکان مبتلا به سندروم داون است.

وی گفت: سندروم داون شایع ترین اختلال کروموزومی است که منجر به کم توانی ذهنی می گردد و به سبب وجود بعضی صفات ویژه در بدو تولد قابل شناسایی است .

اسلامبولچی افزود: مبتلایان به سندروم داون دارای یک کروموزوم اضافی می باشند که تغییراتی در رشد منظم جسمی و ذهنی آن ها ایجاد می کند که تقریباً ا زهر ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تولد زنده، یک مورد نشانگان داون دچار می شوند.

وی افزود: با این که احتمال ابتلا به نوزاد مبتلا به سندروم داون در زنان بالای ۳۵ سال بیش از سایرین است اما باید در نظر داشت که والدین سالم در سنین پایین هم ممکن است با این گروه از نوزادان مواجه شوند.

اسلامبولچی گفت: بیش از ۵۰ نشانه بالینی در نشگانگان داون وجود دارد که به ندرت می توان تمام یا بیشتر آن ها در یک فرد را ملاحظه کرد که بعضی از نشانه ها نظیر شلی عضلات، دست و پای کوتاه و … است که مربیان بهداشت در مدارس باید با شناخت این اختلال بتوانند در موارد مورد نیاز، کودکان را یاری دهند.

وی در ادامه شناخت کامل مربیان بهداشت و حضور آنان در مدارس استثنایی را از راهکارهای ارتقا عملکرد کودکان به سندروم داون عنوان کرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.