نقش موثر آموزش والدین در بهبود ارتباط با فرزندان نوجوان

۰۷م آذر ،

بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه برنامه های آموزشی تربیتی به والدین نقش موثری در بهبود با فرزندان نوجوان دارد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل وب دا، بر اساس تحقیقی که توسط دکتر فاطمه محرری مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانش در مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری صورت گرفت، تاثیر مجموعه آموزشی تربیت سازنده در بهبود شیوه های فرزندپروری، کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان و بهبود روابط آنان با والدین مورد بررسی قرار گرفت.
 
در این مطالعه که به صورت مداخله ای شاهددار (پیش آزمون-پس آزمون) بر روی ۶۰ نفر از والدین نوجوانان دختر محصل دبیرستانی در مشهد  در دو گروه مورد و شاهد انجام شد آموزش روش های تربیت سازنده طی ۶ جلسه دو ساعته ارایه شد.
 
بنابر این گزارش، اطلاعات به کمک پرسشنامه های جمعیت شناختی، تواناییها و مشکلات و میزان رضایت شرکت کنندگان و مقیاس-های فرزندپروری، والدبودن، افسردگی، استرس، اضطراب پیش از آغاز و در پایان جلسات جمع آوری شدندو داده ها با آمار توصیفی و تحلیل واریانس ها به کمک  SPSS  تحلیل شد.
 
این گزارش حاکیست در این تحقیق نتیجه گیری شد که مداخلات آموزشی تربیت سازنده می تواند سبب بهبود در زمینه های روش های فرزندپروری والدین، افزایش احساس کفایت آنان و بهبود روابط والدین با نوجوانان وکاهش مشکلات رفتاری آنان شود.
 
در بخشی از این تحقیق که در قالب مقاله نیز در مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چاپ رسیده آمده است کیفیت فرزندپروری عامل عمده ای در رشد و تکامل نوجوان می باشدکه نامناسب بودن آن در کنار تعارضات خانوادگی و فقدان رابطه گرم و مثبت با والدین عاملی مهم برای ایجاد و باقی ماندن مشکلات هیجانی رفتاری در نوجوانان محسوب می گردد و ارتقاء سطح دانش والدین در زمینه نحوه ارتباط با فرزند نقش موثری در پیشگیری از این مشکلات دارد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.