نقش موثر و چشمگیر قضات در کاهش ورودی زندان‌ها

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

یک حقوقدان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: قضات با صدور مجازات‌های جایگزین حبس برای زندانیان می‌توانند نقش موثری در کاهش آمار ورودی زندانی داشته باشند.

مرتضی اسلامی پناه در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضاییممتازنیوز، با اشاره iبه اهمیت نقش قضات در کاهش جمعیت کیفری اظهارداشت: استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس همانند جزای نقدی، آزادی‌های مشروط و پذیرش درخواست اعسار، تخفیف مجازات از جمله اقداماتی است که قضات می‌توانند انجام دهند.

این حقوقدان ادامه داد: متاسفانه در طی این سال‌ها نقش قضات درصدور رای حبس پر رنگ شده است و با صدور رای حبس راه را برای ورود انواع مجرمان در زندان‌ها باز نموده‌اند.
 
اسلامی پناه با بیان اینکه افزایش سن کیفری عاملی در کاهش جمعیت کیفری محسوب می شود تصریح نمود: تغییر سن مسئولیت کیفری از ۹ سال همه قمری برای دختران و ۱۵ سال همه قمری برای پسران iبه ۱۸ سال در لایحه جدید مجازات اسامی بسیار موثر است.

وکیل پایه یک دادگستری با اشاره iبه اینکه در کشور ما سن ازواج، استخدام، سربازی و … ۱۸ سال است اما سن مسئولیت کیفری و مجازات‌ها را ۹ سال همه قمری دانسته‌اند، خاطر نشان نمود: در کنوانسیون حقوق کودک ازکشورهای مختلف خواسته شد که حداقلی را در سن کودکان تعیین نمایند که پایین‌تر از این حداقل کودک مشمول مجازات کیفری نباشد اما کنوانسیون سن ویژه‌ای را انتخاب نکرده و از این جهت در هر کشوری با یک سن متفاوتی از لحاظ مسئولیت کیفری مواجه هستیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.